مقایسه حالت های نورسنجی A-TTL و E-TTL و E-TTL II در فلاش های کانن

فلاش های Canon

در این نوشته قصد داریم شما را با حالت های نورسنجی در فلاش کانن اعم از A-TTL، E-TTL و ETTL II آشنا کنیم.

فلاش Hotshoe درحالت نورسنجی اتوماتیک (TTL)

منطور از TTL یا Through The Lens یعنی دوربین و فلاش صجنه ای که توسط لنز کادر بندی شده است را بررسی کرده و اندازه خروجی فلاش را تنظیم می کند. نور سنجی اتوماتیک در سیستم Canon ابتدا TTL بود، بعد مدل پیشرفته تر A-TTL یا Advanced TTL ارائه شد سپس بعد از آن، این سیستم کمی بهبود پیدا کرد و به E-TTL تبدیل شد یا Evaluative TTL (بصورت ماتریسی) و در سال ۲۰۰۴ نسخه دوم E-TTL یا E-TTL II ارائه شد که در حال حاضر اکثر دوربین ها و فلاش ها این مد را پشتیانی می کنند

حالت های نورسنجی در فلاش کانن - TTL

منظور از نور اصلی و نور پرکننده چیست ؟

در حالت TTL الگوریتم های نور سنجی فلاش در بیشتر حالت ها تلاش می کند که نور فلاش نور اصلی صحنه نباشد. ( یعنی فقط اثر فلاش در عکس ثبت شده باشد و  نور فلاش به نور محیطی کمک کند تا نور کلی عکس بهتر شود )

این تصمیم گیری بر چه مبنایی است؟

بر مبنای Exposure Value کل صحنه در عکاسی، EV  به تمامی ترکیباتی از Shutter Speed و Aperture Value که Exposure مشابه ای را نتیجه دهند، اشاره می کند. در دهه ی ۶۰ میلادی،  Friedrich Deckel که یک شاتر ساز آلمانی بود، اقدامی برای ساده تر کردن انتخاب بین ترکیبات هم نتیجه در تنظیمات دوربین نمود.
Exposure Value  برای مشخص کردن فواصل (Intervals) روی محور خطی اکسپوژر دوربین ها نیز بکار می رود.  فرمولی برای محاسبه  EV به شرح زیر وجود دارد :

Exposure Value - ارزش نوردهی

در این فرمول، N همان F-NUMBER  و t همان زمان نوردهی بر حسب ثانیه است.

 exposure value chart

A-TTL چیست؟

در سیستم A-TTL  اگر EV کل صحنه از ۱۰ کمتر باشد، نور فلاش Main Light می شد و اگر از ۱۳ بیشتر باشد نور فلاش Fill Light می شورد. مثلاً در حالت Fill Light مقدار خروجی فلاش بین ۰/۵ تا ۲ استاپ نسبت به Main Lightکمتر می شود.

در این حالت سنسور نورسنج دوربین ، نور منعکس شده از صحنه را اندازه گیری می کند و با توجه به اکسپوژر لازم ، شدت نور فلاش محاسبه می شود. اگر دوربین در حالت P (پروگرام) قرارداشته باشد ، فلاش یک نور خیلی کم را قبل از اکسپوژر شدن  (Pre flash)به صحنه می تاباند. اندازه گیری بازتاب این نور کم که توسط سنسور فلاش اندازه گیری می شود.

در تنظیم نسبت بین سرعت شاتر و عدد دیافراگم مورد استفاده قرار می گیرید. با توجه به مشخصات فلاش مورد استفاده و قابلیت های آن، نور Pre flash می تواند از نوع مادون قرمز و یا نور سفید لامپ خود فلاش باشد. اگر بر روی لنز دوربین فیلتر نصب شده باشد می تواند در نتیجه کار اثر بگذارد.

E-TTL چیست؟  (Evaluative-Through The Lens)

یکی دیگر از حالت های نورسنجی در فلاش کانن حالت E-TTL است. در این نوع از فلاش ها نیز از یک نور کم (Pre flash)  قبل از نور دهی اصلی برای بدست آوردن مقدار لازم برای اکسپوز صحیح استفاده می شود.
برخلاف سیستم و حالت های TTL و A-TTL که نورسنجی اصلی و پایه خودشان را برمبنای نورسنج نصب شده در دوربین قرار می دهند . سیستم E-TTL  از روش مشابه نورسنجی ارزیابی یا ماتریسی در نورسنجی خودش استفاده می کند.
برخی از رادیو فلاش های بی سیم از حالت  E-TTL پشتیبانی می کنند.

 حالت های نورسنجی در فلاش کانن - E-TLL

E-TTL-II چیست؟

این سیستم در دوربین های بعد از مدل کانن ۲۰D که از پرسسور Digic II در ساخت آنها استفاده شده بکار رفته است. این سیستم از دو نوع حالت نورسنجی ماتریسی و میانگین استفاده می کند. وقتی دکمه شاتر تا انتها فشار داده می شود این سیستم نور محیطی را اندازه گیری می کند. سپس نور Pre flash جهت اندازه گیری باز تاب آن تابیده می شود و یک مقایسه بین نور محیط و Pre flash انجام می شود و بعد شدت نور مورد نیاز برای صحنه محاسبه شده و از فلاش تخلیه می گردد.

حالت های نورسنجی در فلاش کانن - E-TLL II

همچنین این سیستم با تمرکز بر فاصله  بین سوژه و دوربین که از طریق لنزهای USM محاسبه می شود می تواند قدرت خروجی فلاش را تنظیم کند به شرطی اینکه فلاش بصورت کاملاً افقی و مستقیم قرار گرفته شده باشد.

اگر فلاش توسط رادیو فلاش و سیستم بی سیم با دوربین سینگ شود ، این سیستم کارایی خود را از دست می دهد. زیرا می بایست فاصله بین سوژه و دوربین به فلاش منتقل گردد که در این حالت این اطلاعات به فلاش منتقل نمی شود.

وقتی که کلگی فلاش زاویه داشته باشد و یا یک تلطیف کننده بر روی آن نصب شده باشد و هیچ ارتباطی مستقیمی بین فاصله سوژه و مقدار اکسپوژر لازم وجود نداشته باشد، آن وقت اندازه گیری بر مبنای نور محیط ، (که از ۳۵ نقطه و یا بیشتر در نواحی منظره یاب خوانده می شود) و مقدار نور باز بازتابیده شده از Pre flash خواهد بود و با فشار دادن کامل دکمه شاتر این عمل انجام می پذیرد.

نگاهی دقیق‌تر به سیستم E-TLL II

در حالتی که سیستم E-TTL II بر مبنای نورسنجی میانگین کار کند، صحنه کمی روشن تر می شود و فلاش، پیش زمینه را بیشتر روشن می کند و پیش زمینه دارای جزئیات بیشتری می باشد.
در حالت ماتریسی نور پس زمینه در صحنه کمی بهتر به نظر می رسد.

بطور کلی سیستم این نوع فلاش بر اصول زیر استوار است:
–    محاسبه دقیق تر پامترهای ورودی
–    استفاده از نور Pre flash
–    استفاده از مقدار نور محیط
–    سطح بازتابنده کوچکتر را نادیده می گیرد
–    از فاصله سوژه تا دوربین برای محاسبه قدرت نور خروجی استفاده می کند

[irp posts=”4287″ name=”اصول عکاسی با فلاش”]

تالیف: حجت الله کاتوزی

کاتوزی

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی