نور رینگ و استفاده خلاقانه از آن در عکاسی

نور رینگ و عکاسی پرتره

با توجه به تنوع گسترده نورهای رینگ (نورهای حلقه ای) در بازار، امروز می‌توانید یک نور رینگ را با قیمتی ارزان خریداری کنید. به نظر می‌رسد امروزه نورهای رینگ عکاسی همه جا حضور دارند. گزینه‌های متعددی از سوی کمپانی های مختلف عرضه شده‌اند که قدرت انتخاب وسیعی به شما می‌بخشد، این نورهای رینگ از جایگاه ویژه ای در میان هنرمندان، چهره پردازان و تصویربرداران برخوردارند

کاربرد اصلی این رینگ های نوری ایجاد نورپردازی همه‌جانبه برای ایجاد یک نوردهی یکنواخت و یکدست می باشد. اگر علاقه مند استفاده از نور رینگ هستید ما به شما حوانده مقاله “نور رینگ و استفاده خلاقانه از آن در عکاسی” را پیشنهاد می کنیم.

اما اگر جلوه یا آن نور چشمی حلقه‌ شکلی که توسط این رینگ‌ها ایجاد می‌شوند را دوست ندارید، چه استفاده‌های دیگری از این نورها می‌شود کرد؟

نور رینگ و عکاسی پرتره

بیشتر بدانبد:             [irp posts=”386″ name=”۶ الگوی نورپردازی کلاسیک پرتره”]

کاربردهای نور رینگ

بخاطر پیوستگی نور رینگ‌ها و همچنین به دلیل اندازه‌ی آنها، امروزه این نورها کاربردهای متنوع بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند، اما اگر نور مستقیم حاصل از این رینگ‌ها برای شما خوشایند نیست، اصلًا لازم نیست که این نورها را در شکل متعارف‌شان استفاده بکنید. در حالت عادی، شما معمولاً نور رینگ را مستقیماً مقابل سوژه قرار می‌دهید و از پشت حلقه نور، عکاسی می‌کنید. در این مقاله می‌کوشیم ۶ کاربرد نامتعارف نورهای رینگ پیوسته را به شما نشان دهیم که اغلب جزء کاربردهای مرسوم آنها محسوب نمی‌شود. همچنین امیدواریم بتوانیم ضرورت وجود یکی از این رینگ‌های نسبتاً ارزان را در استودیو شخصی تان به شما اثبات کنیم.

استفاده عادی

علیرغم سلیقه بسیاری از عکاسان، نورهای رینگ تصاویر واضح و چشمگیری خلق می‌کنند. اگر با نور رینگ آشنا نیستید، باید بدانید که نور رینگ، یک نور گرد و مدور با یک حفره بزرگ در مرکز آن است و برای این طراحی شده که مستقیم در برابر سوژه قرار بگیرد.

نور رینگ و نورپردازی

فلاش های رینگ قدیمی بصورت لامپ های متصل به دوربین تولید می شدند. این نور مستقیم هم‌ راستا با دوربین قرار می گرفت و باعث ایجاد یک تصویر روشنِ یکنواخت می شد. این همان چیزی است که ممکن است برای خیلی‌ها خوشایند باشد و خیلی‌ها نیز از آن خوش‌شان نیاید. از طرفی اگر این ویژگی مناسب ذائقه شما باشد، بطور قطع یکی از طرفداران آن خواهید شد.

تطبیق پذیری (همه کاره بودن)

اگر یکی از مدل‌های پیوسته این نورها را داشته باشید با انبوهی از فرصت ها برا ی چگونگی استفاده از آن مواجه خواهید بود. به دلیل روشن بودن مداوم این نور، شما قادر به جابجایی آن در تمام موقعیت های دلخواه خود هستید.

نور رینگ و نورپردازی پرتره

با وجود تنوع بسیار زیاد این مدل از نورها در بازار، با مبلغی حدود ۱۰۰ دلار می توان صاحب یک نور همه کاره با نوری پیوسته و قدرت بالا بود. علاوه بر این روشنایی پیوسته این نوع نورها منجر به جمع شدن مردمک چشم سوژه شده و توانایی ثبت رنگ چشم ها را به شما می دهد.

این نکته یک مزیت در عکاسی پرتره محسوب می شود. چرا که در اثر نور خروجی مداوم، مردمک چشم فردی که می خواهید از او پرتره بگیرید، منقبض می شود که این به معنی امکان ثبت بهتر رنگ چشم ها در عکاسی است.

مزیت های نور رینگ

در ادامه ۵ نمونه از روش های استفاده از این نورها برای رسیدن به نتیجه هرچه بهتر مطرح می‌شود:

۱- به عنوان نور معمولی

اگر نور رینگ با زاویه ۴۵ درجه و رو به پایین قرار گیرد، شما یک منبع نور عادی خواهید داشت. این نوع از نورها علیرغم شکل حلقوی‌شان به عنوان منبع نور عادی، عالی عمل می‌کنند.

رینگ نوری و پرتره

با بالا بردن نور و تنظیم زاویه رو به سوژه موردنظر، قادر خواهید بود جلوه این نور را تغییر داده و یا از آن به عنوان یک سافت باکس کوچک استفاده کنید.

محدودیتی از لحاظ نورپردازی سوژه از طریق این نورها وجود ندارد و اکثر روش های پایه نورپردازی به بهترین شکل قابل اجراست. همچنین با پوشاندن بخشی از آن و بلوکه کردن نور، می‌توانید به نور هر شکلی که می‌خواهید بدهید.

تنظیمات نورپردازی

استفاده خلاقانه از نور رینگ

اگر بیش از یک عدد نور رینگ در اختیار دارید می توانید با ترکیب کردن آن‌ها با همدیگر، هر نوع نورپرداری که با دو نور قابل اجرا است را ایجاد کنید. و اگر نورهای رینگ شما دارای قدرت قابل تنظیم نیز باشند، تنظیم نسبت ها بسیار راحت خواهد بود.

۲- به عنوان ابزار صحنه

با استفاده از نور به عنوان یکی از ابزارهای صحنه، می توانید پرتره های جالب و سرگرم کننده ای بوجود آورد و این مساله باعث تلطیف فضای جلسه عکاسی نیز شود.

Ring Light

رینگ های نوری LED در حین کار افزایش دمای زیادی نخواهند داشت. پس می‌توانید به خیال راحت به سوژه اجازه دهید که با نور بازی کند. البته نتیجه کار بسته به سایز نور رینگ، متفاوت خواهد بود و باید حواس‌تان به سیم نور هم باشد. ولی در مجموع تکنیک سرگرم کننده ای محسوب می شود. اگرچه که ممکن است به علت حجم بالای نوری ایجاد شده در صحنه، شما چندان علاقه‌ای به استفاده از این روش نداشته باشید.

۳- به عنوان نور پرکننده محیطی

قدرت نورهای رینگی مدرن روز به روز بیشتر می شود و احتمال استفاده از آنها به عنوان نور پرکننده  محیطی در کنار فلاش های استودیویی رو به افزایش است. شما می توانید هر نوع نور پیوسته ای را با فلاش های استودیویی ترکیب کرده و از آن‌ها برای ایجاد افکت ها و جلوه های خاصی استفاده کنید. در کنار استفاده از فلاش به عنوان نور اصلی می توان از یک نور رینگ به عنوان منبع نور ملایم پرکننده محیطی استفاده کرد.

نور پرکننده

یکی از نکاتی که باید به خاطر داشته باشید این است که استفاده از فلاش روش قدرتمند تری نسبت به استفاده از رینگ نوری است. بنابراین باید قدرت نور رینگ را با توجه به قدرت فلاش تنظیم کنید. علاوه بر این برای ترکیب منابع نور باید یک نور رینگ با قابلیت تنظیم دمای رنگ داشته باشید. در مواردی می توانید این فرایند را به صورت معکوس استفاده کنید. به این صورت که نور رینگ را به عنوان منبع اصلی نور و فلاش ها را به عنوان منابع نور کمکی و پرکنده استفاده کنید، البته پیش از استفاده از آن از مقدار قدرت فلاش اطمینان حاصل کنید.

نور پرکننده

۴- به عنوان یک عنصر ترکیب بندی

نورپردازی از پشت سوژه اغلب یک عنصر جالب در ترکیب بندی محسوب می شود، این یک نظر شخصی است. اما نور حاشیه ای ایجاد شده در این روش برای من بسیار خوشایند است. یک روش متداول این است که در ترکیب بندی تان، نور رینگ را طوری قرار دهید که مانند یک قاب دورتادور سوژه را بگیرد. در هر حال هیچ اجباری برای استفاده از این روش وجود ندارد، می توانید از نورهای رینگ در تمامی فریم های عکاسی خود به جهت خلق افکت های زیبا استفاده کنید.

نور رینگ و عکاسی پرتره

به عنوان مثال برای ایجاد هاله نور اطراف بدن می‌توان یکی از این نورها را در پشت سوژه تعبیه کرد. یا می توانید آن را با زاویه درون قاب قرار دهید تا یک نور منحنی‌شکل در کل ترکیب‌بندی ایجاد کند.

۵- سرعت شاتر های کند

وقتی یک نور رینگ را با فلاش های استودیویی تلفیق می کنید، می توانید از تکنیک های جالبی مثل استفاده از سرعت های شاتر پایین هم استفاده کنید. در این حالت فلاش به عنوان نور پرکننده عمل می‌کند و سرعت شاتر بر روی ۱/۱۵ ثانیه تنظیم می شود.

این تکنیک شبیه به استفاده از نور رینگ به عنوان نور پرکننده‌ی محیطی است، اما اگر از فلاش به صورت معمول استفاده می کنید می توانید از طریق کاهش سرعت شاتر، نوردهی را با یک فلاش پرقدرت و نور رینگ کم قدرت انجام دهید. شایان ذکر است که این تکنیک، تکنیک متداولی نیست اما قابلیت خلق نتایج شگفت انگیزی را دارد.

پرتره سیاه و سفید

یک هشدار جزئی: اگر شما عکاسی هستید که خیلی به مسائل فنی اهمیت می‌دهید، به احتمال قوی این روش مناسب سلیقه شما نخواهد بود. با این حال استفاده از آن در برخی موارد خاص، خالی از لطف نیست.

نورپردازی پرتره

در صورت تمایل به استفاده از این تکنیک باید حرکات دوربین را کاملاً کنترل کنید، در غیر این صورت حتماً از سه پایه استفاده کنید. از آنجایی که سرعت شاتر تاثیری در قدرت خروجی فلاش ندارد، می توانید تا جایی که صلاح می دانید، سرعت شاتر را پائین بیاورید.

 

استفاده از سه پایه در حالتی که از سرعت پایین شاتر  استفاده می کنید کاملاً اختیاری است. البته با آگاهی از این نکته که هردوی این تکنیک ها نتیجه یکسانی نخواهند داشت.

کشیدگی در عکس پرتره

جمع بندی

مطالب فوق شرحی بود از ۶ روش کاربرد نامتعارف نور رینگ پیوسته. توجه داشته باشید که این وسیله در عین ارزان بودن یک ابزار بسیار کاربردی برای عکاسانی است که تمایل به نورپردازی دارند اما به دلایلی از فلاش استفاده نمی کنند.

اگر روش های دیگری برای استفاده از نورهای رینگ سراغ دارید می توانید در بخش نظرات، آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بدانید:         [irp posts=”1208″ name=”نورپردازی پرتره،تکنیک های نور اصلی و پرکننده”]   

نوشته‌: جان مک‌ اینتایر

منبع: https://digital-photography-school.com/photography-ring-light/

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی