تنظیمات ایزو در نور کم

تنظیمات ایزو در نور کم

در صورتی که بدانید چطور و چه زمانی تنظیمات ایزو یا همان حساسیت دوربین را تغییر دهید، می‌توانید در نور کم هم عکس های خوبی بگیرید. در این نوشته شما را با نحوه تنظیمات ایزو در نور کم آشنا می کنیم.
دوربین شما به صورت خودکار در هر شرایطی نوردهی را تنظیم می‌کند حتی در فضای بسته و در شب. برای این کار، دوربین دیافراگم لنز را باز کرده و از سرعت های شاتر پائین استفاده می‌کند تا سنسور مدت زمان بیشتری در معرض نور قرار گیرد.

تار شدن تصویر

البته وقتی بحث سرعت شاتر پائین می‌شود این خطر وجود دارند که دوربین در هنگام نوردهی حرکت کند یا بلرزد؛ امری که منجر به تار و محو شدن عکس می‌شود.
تار شدن عکس
البته سخت است بگوئیم که دقیقاً در چه سرعت یا شرایطی لرزش دوبین می تواند باعث خراب شدن عکس بشود. ولی وقتی سرعت شاتر به 30/1 ثانیه یا کندتر می رسد، شما به محدوده خطر نزدیک می شوید.

بیشتر بدانید:             [irp posts=”2423″ name=”ایزو و تنظیمات حساسیت دوربین”]
راه حل این مشکل تنظیمات ایزو است. بالا بردن ایزو به معنای افزایش حساسیت سنسور دوربین به نور است. با افزایش ایزو، دوربین می تواند حتی در نور کم هم با سرعت بالاتری عکاسی کند تا عکس ها محو و تار نشوند.
تنظیمات ایزو دارای درجات ثابت و مشخصی است و با افزایش ایزو به اندازه یک پله (stop)، میزان حساسیت سنسور به نور دو برابر می‌شود.

ایزو و مشکلی به نام نویز

اما این مساله تبعاتی نیز به دنبال دارد. با افزایش ایزو؛ “نویز” دیجیتال در تصاویر هم بیشتر می شود. این نویز مانند گرین (Grain) یا دانه دانه شدن تصویر در فیلم نگاتیو است فقط با این تفاوت که نویز حالت پیکسلی داشته و زیبایی کمتری دارد. موقع افزایش ایزو، باید به این مساله دقت کنید که کیفیت تصویر را فدای رسیدن به یک سرعت شاتر بالا نکنید و باید بین این دو تعادلی وجود داشته باشد.

همیشه لازم نیست که در نور کم از یک ایزوی بالا استفاده کنید. اگر دوربین را بر روی سه پایه قرار دهید، نوردهی طولانی مشکلی ایجاد نمی‌کند. زیرا دوربین حرکت نخواهد کرد؛ شما می توانید با قرار دادن دوربین روی سه پایه با خیال راحت و بدون نگرانی از ایجاد نویز، عکس های زیبا و باکیفیتی در شب ثبت کنید.

ما در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چه زمانی، چگونه و چرا تنظیمات ایزو را تغییر دهید تا بتوانید بهترین نتایج ممکن را حتی در بدترین شرایط نوری به دست آورید.

بیشتر بدانید:            [irp posts=”2438″ name=”ایزو و روش های کاهش نویز”]

چه زمانی و چطور ایزو را افزایش دهیم

1) تنظیمات ایزو

آیا وقتی در فضای داخلی عکاسی می‌کنید، عکس های تان مثل عکس زیر همین قدر تار و محو می‌شود؟ علتش این است که ایزوی شما خیلی پائین است و دوربین برای جبران کمبود نور، از سرعت شاتر کندتری استفاده می‌کند. با ایزوی 200، در چنین شرایط نوری، دوربین مجبور است از سرعت شاتر 1/5ثانیه استفاده کند.
سرعت پایین شاتر

2) افزایش ایزو

در دوربینی مثل نیکون D300، کافی است تا دکمه ISO که در پشت دوربین قرار دارد را فشار داده و دایل فرمان را بچرخانیم. در دیگر مدل ها، می‌توانید از منوی Shooting ایزو را تغییر دهید. اگر ایزو از 200 به 3200 افزایش دهید، این به معنای 4 استاپ افزایش نوردهی است پس دوربین می‌تواند 4 استاپ سرعت شاتر را سریع‌تر کند.
افزایش ایزوی دوربین

3) تصاویر واضح‌ تر

وقتی ایزو را از 200 به 3200 افزایش می‌دهیم، سرعت شاتر از 1/5 ثانیه به 1/60 ثانیه افزایش می‌یابد. همین میزان برای این که خیال مان از بابت تار شدن تصویر در اثر لرزش دوربین راحت شود، کافی است. البته این سرعت شاتر هنوز برای منجمد کردن حرکات سریع کافی نیست.
تاثیر افزایش ایزو

4) لرزه گیر تصویر

اگر لنز شما دارای قابلیت IS یا همان لرزه گیر تصویر است، حتما آن را فعال کنید. این کار باعث خنثی شدن لرزش دوربین می‌شود اما این لرزه گیر محدودیت دارد.
لرزه گیر تصویر در لنز
بسته به قدرت لرزه گیر، بدون نگرانی از تار شدن تصویر می‌توانید تا چهار استاپ پائین تر از سرعت مطمئنه نیز عکاسی کنید. اما این مساله تاثیری در ثبت حرکت اجسام متحرک ندارد. بنابراین لرزه گیز جایگزینی برای سرعت‌ های شاتر بالاتر نیست.

5) موضوعات ثابت و ایستا

بهترین زمان برای استفاده از قابلیت لرزه گیر دوربین که در برخی دوربین‌ها با حروف مخفف VR نشان داده می‌شود، موقع عکاسی از موضوعات ساکن و ثابت است. به کمک قابلیت لرزه گیر، شما می‌توانید با سرعت های پایینی مانند 1/15 یا 1/8 ثانیه هم عکس های واضحی بگیرید.
سوژه های ساکن و ایستا
فقط دقت کنید که حتماً چندتا عکس بگیرید تا مطمئن شوید که یکی از عکس ها حتماً واضح افتاده است. در اینجا حالت عکاسی پیاپی می تواند به شما کمک کند.

6) جای خود را محکم کنید

در محیط های خیلی تاریک، حتی با ایزوی خیلی بالا هم هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید با سرعت شاتر بالا عکاس کنید. به عبارت دیگر، ممکن است نور این قدر کم باشد که حتی با استفاده از یک ایزوی بالا، باز هم دوربین مجبور باشد برای نوردهی درست از یک سرعت شاتر پائین استفاده کند.

به عنوان مثال در عکس پائین ما مجبور بودیم با سرعت 1/15 ثانیه عکاسی کنیم.
سرعت شاتر بالا
در چنین موقعیت هایی، سعی کنید طوری دوربین را بگیرید که کمترین حرکت ممکن را داشته باشد مثلاً دست تان را روی یک تکیه گاه قرار دهید و حتی توصیه می شود که موقع گرفتن عکس، نفس تان در سینه حبس کنید.
ثابت نگه داشتن دوربین

گزینه Hi

تنظیمات ایزو در تمامی دوربین ها تقریباً مانند هم است. هرچند ممکن است کمترین و بیشترین میزان ایزو بسته به دوربین فرق کند ولی اعداد با هم فرقی نمی کنند.

در برخی دوربین های دیجیتال گزینه ای به نام تنظیمات Hi هم وجود دارد که باعث افزایش حساسیت دوربین فراتر از اعداد موجود می شود و عملکرد آن با اعداد عادی ایزو فرق دارد.

حالت Hi نویز زیاد و تصاویر محوتر ایجاد می کند و فقط برای مواقع اضطراری که ثبت تصویر بر کیفیت ارجیت دارد، مناسب اند.

بیشتر بدانید:                         [irp posts=”405″ name=”شش نکته درباره ایزو (ISO)”]

استفاده از سه پایه در ایزوی پائین

اگر به عکاسی در شب علاقه دارید، سه پایه یک وسیله واجب و ضروری است. میزان نور در شب و بعد از غروب خورشید آن قدر کم است که حتی با یک ایزوی بالا هم نمی توان از شر مشکل تار شدن عکس ها خلاص نشد.
استفاده از سه پایه دوربین
ولی وقتی دوربین روی سه پایه قرار گیرد، اهمیتی ندارد که نوردهی چقدر طول بکشد زیرا دوربین دیگر حرکت و لرزشی نخواهد داشت.

شما می توانید برای افزایش کیفیت کمترین ایزو را انتخاب کنید و حتی برای داشتن عمق میدان زیاد، دیافراگم را ببندید.

نکات استفاده از سه پایه

برای این که خطوط عمودی همگرا نشوند، دوربین را تراز کنید. در ضمن اگر ریموت شاتر ندارید، از گزینه سلف تایمر استفاده کنید. چون فشاری که انگشت شما به دوربین وارد می کند ممکن است برای چند لحظه باعث لرزش دوربین شود.

نوردهی طولانی

عکس زیر با ایزوی 200 و با دیافراگم 11 و با سرعت شاتر 5 ثانیه گرفته شده است. نوردهی طولانی باعث محو شدن هر نوع حرکتی می شود از جمله ابرهای آسمان، آب یا عابران.

این محو شدن می تواند جلوه های جذابی ایجاد کند و بخشی از جذابیت عکاسی در شب است.
تنظیمات ایزو در نور کم

کاتوزی

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی