آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

تایم لپس-آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

برخلاف آن چیزی که به نظر می‌رسد، ساخت تایم‌ لپس (Time Lapse) کار چندان سختی نیست. اما چطور باید این کار را انجام داد؟ در این مقاله و فیلم آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) قصد داریم این تکنیک جالب عکاسی را از ثبت تصاویر تا ویرایش آ‌ن‌ها در فتوشاپ به شما آموزش دهیم. 

عکاسی تایم‌لپس هنر گرفتن تصاویر تکی و ترکیب کردن آن ها برای خلق ویدئویی است که حرکت را در محیط اطراف نشان می‌دهد. این حرکت می‌تواند حرکت ابرها، حرکت ستارگان در آسمان شب یا حتی رفت ‌و آمد خودروها در یک شهر شلوغ باشد. تایم‌لپس تغییرات محیط، یا یک منظره را در گذر زمان مثلاً در شرایط جوی متفاوت یا فصل‌های مختلف به تصویر می‌کشد. از نظر من، عکاسی تایم‌لپس می‌تواند داستانی را درباره یک منظره روایت کند؛ چیزی که تک عکس از انجام آن عاجز است.

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

بیشتر بدانید:        [irp posts=”2180″ name=”عکاسی تایم لپس”]

ساختن ویدئو از عکس‌

برای درک عملکرد عکاسی تایم لپس باید نحوه تهیه و ساخت ویدئو را درک کنیم. در دنیای تلویزیون و سینما، حرکت چیزی نیست جز تصاویری مجزا که با یک سرعت فریم مشخص پشت سر هم به نمایش درمی‌آیند. اساساً، این سرعت فریم چیزی بین ۲۴ تا ۳۰ فریم در ثانیه است.

پس تماشای یک فیلم ۱۰ ثانیه‌ای به معنای دیدن ۲۴۰ تا ۳۰۰ تصویر مجزا است که با سرعت بالا از جلوی چشمان ما می‌گذرند؛ همین امر باعث ایجاد حرکت می‌شود. حالا اگر بخواهیم همین نگاه و نگرش را به عکاسی اعمال کنیم، کافی است در یک بازه زمانی، چند عکس بگیریم. وقتی این عکس‌ها به عنوان مثال با سرعت ۲۵ فریم در ثانیه به نمایش درآیند، آن وقت ما یک ویدئوی تایم لپس درست کرده‌ایم.

 

 

موقع عکاسی تایم‌ لپس، قبل از هر چیز دیگر باید حرکت سوژه را در نظر بگیرید. باید از خودتان بپرسید که آیا تغییر زیادی در عکس رخ خواهد داد یا همه چیز ثابت خواهد ماند؟ بررسی صحنه و انتخاب عنصری که با گذشت زمان تغییر کند، نقش مهمی در  بهتر شدن نتیجه کار دارد. این عنصر می‌تواند هر چیزی باشد، از غروب خورشید گرفته، تا حرکت خودروها در یک شهر یا حتی تغییر آب و هوا.

غروب خورشید

یادتان باشد که عکاسی تایم‌لپس هم از همان قواعد عکاسی پیروی می‌کنند، بنابراین از اصول و مبانی ترکیب‌بندی غافل نشوید. در بستن قاب، به قانون یک‌سوم و خطوط هدایت‌کننده دقت کنید و حواس‌تان به عناصر مزاحم و اضافی هم باشد؛ عناصری که می‌توانند حواس بیننده را از سوژه اصلی منحرف کنند.

تجهیزات ساخت تایم‌لپس :

sony a7 r

۱- دوربین

هر دوربینی که دارای حالت دستی (Manual)  باشد، برای عکاسی تایم‌لپس مناسب است.

۲- لنز

با هر لنزی می‌توان عکاسی تایم لپس انجام داد. ولی انتخاب بهترین لنز به موضوعی که از آن عکاسی می‌کنید، بستگی دارد. در حالت کلی، لنزهای ۱۴ تا ۲۰۰ میلی متر برای این شکل از عکاسی عملکرد بهتری دارند.

۳- زمان سنج

برای این که دوربین بتواند عکس‌ها را به صورت پیوسته و بدون دخالت شما بگیرد، به یک زمان سنج نیاز دارید. امروزه این قابلیت در بسیاری از دوربین‌ها تعبیه شده است.

آماده‌سازی برای عکاسی

برای این که عکس‌تان خراب نشود، باید قبل از عکاسی چند نکته را رعایت کنید. اول از همه، باید مشخص کنید که دوربین چه مدت زمانی قرار است عکاسی کند. یادتان باشد که هر ۲۴ تا ۲۵ عکس معادل یک ثانیه ویدئوست. پس اگر می‌خواهید یک ویدئوی ۲۰ ثانیه‌ای بسازید، به چیزی حدود ۵۰۰ عکس نیاز دارید.

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) - تنظیمات

هم‌چنین باید وقفه میان هر فریم را نیز مد نظر داشته باشید. من شخصاً این وقفه را بر اساس میزان سرعت سوژه‌های متحرک مشخص می‌کنم. به عنوان مثال، اگر قرار باشد از ابرهایی که سریع حرکت می‌کنند، عکاسی کنم، این وقفه را بین ۲ تا ۳ ثانیه در نظر می‌گیرم. ولی اگر از آسمان شب عکاسی کنم که حرکت سریعی در آن وجود ندارد، این وقفه می‌تواند به حدود ۳۰ ثانیه افزایش یابد. این مساله به تشخیص شما بستگی دارد و شما از روی تجربه می‌توانید تشخیص دهید که در هر موقعیت این وقفه چقدر باید باشد. من شخصاً بسته به موقعیت‌های مختلف، بین ۲ تا ۳۰ ثانیه را در نظر می‌گیریم.

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) - تنظیمات

آموزش گام به گام آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

در ادامه شما را با نحوه گرفتن و ویرایش این عکس‌ها آشنا می‌کنیم.

گام اول

دوربین را بر روی یک سه پایه مستحکم قرار داده و همه چیز را حسابی محکم کنید. دوربین به هیچ عنوان نباید در حین عکاسی تکان بخورد. مگر اینکه از اسلایدری که موتور دارد استفاده کنید.

گام دوم

اگر دوربین‌تان دارای قابلیت زمان‌سنج نیست، یک زمان‌سنج اکسترنال به دوربین‌تان متصل کنید و تنظیمات لازم را در آن وارد کنید. وقفه زمانی بین عکس‌ها را بسته به شرایط و لنزی که استفاده می‌کنید، تعیین کنید. من معمولاً این وقفه را بین ۱ تا ۵ ثانیه قرار می‌دهم.

گام سوم

دوربین را بر روی حالت دستی (Manual) بگذارید. چون این شما هستید که باید درباره نوردهی تصمیم بگیرید و نه دوربین. اگر در حالت اولویت دیافراگم عکاسی کنید، این خطر وجود دارد که در ویدئو شاهد پرش باشیم.

گام چهارم

نوردهی را بررسی کنید و مطمئن شوید که هایلایت‌های شدیدی در تصویر نداشته باشید. علاوه بر این، دستی فوکوس کنید تا از بابت واضح بودن عکس نهایی خیال‌تان راحت باشد.

گام پنجم

اگر با دوربین DSLR عکاسی می‌کنید، حتما منظره‌یاب را بپوشانید. چون ممکن است نور از داخل منظره‌یاب وارد دوربین شده و بر نوردهی عکس‌ها تاثیر بگذارد (همین مساله می‌تواند باعث ایجاد پرش در ویدئو شود)

گام ششم

برای مطمئن شدن از درستی نوردهی، ترکیب‌بندی و هم‌چنین فوکوس، یک عکس امتحانی بگیرید.

گام هفتم

به این که چند عکس قرار است بگیرید، فکر کنید. در بریتانیا، فریم ریت استاندارد ۲۵ فریم بر ثانیه است.  پس برای تهیه یک فیلم ۱۰ ثانیه‌ای، باید ۲۵۰ عکس بگیریم. من شخصاً ترجیم می‌دهم ۴۰۰ تا ۶۰۰ عکس بگیرم. چون این کار باعث می‌شود، موقع ویرایش عکس، دست من بازتر باشد.

گام هشتم

اگر از عکس امتحانی راضی بودید، بر روی گزینه Start در زمان‌سنج (یا گزینه معادل آن در دروبین) کلیک کرده و دوربین را تا زمانی که کارش تمام شود، به حال خود بگذارید.

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

توضیح عکس: من از موتوراسلایدر در عکاسی تایم‌لپس استفاده می‌کنم.  چون که از این طریق، یک محور حرکتی دیگر نیز به ویدئوهای من اضافه می‌شود. حرکتی که با اسلایدر ثبت می‌شود، می‌تواند به خلق تصاویر جذابی منجر شود که تفاوت زیادی با تایم لپس‌های ساکن دارند.

نکات کلیدی

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)

  • با فرمت RAW عکاسی کنید. چون این فرمت به شما دامنه پویایی (داینامیک رنج) بیشتری داده و هم‌چنین دست شما در ویرایش عکس نیز بازتر خواهد بود.
  • وقتی دوربین را بر حالت نوردهی دستی قرار می‌دهید، فراموش نکنید که وایت بالانس را هم به صورت دستی تنظیم کنید.
  • در این نوع از عکاسی، باتری‌ها خیلی زود خالی می‌شوند. پس باطری اضافی فراموش‌تان نشود. من استفاده از گریپ باتری را توصیه می‌کنم. با این روش دوربین هم‌زمان از دو باتری استفاده می‌کند.
  • اندکی محوشدگی حرکتی می‌تواند به شما کمک کند تا فیلم یکنواخت‌تری داشته باشید. بنابراین از سرعت شاتری حدود ۵۰/۱ ثانیه استفاده کنید؛ این سرعت استاندارد فیلمبرداری سینمایی نیز هست.
  • قبل از عکاسی، سنسور را تمیز کنید و قبل از گرفتن اولین عکس هم، لنز را حسابی تمیز کنید تا اگر لکه‌ای وجود دارد بر کیفیت فیلم نهایی تاثیر منفی نگذارد.
  • کارت‌های حافظه شما باید دارای حجم بالا و سریع باشند. دوربین باید عکس‌های بسیار زیادی بگیرید و بافر دوربین باید بتواند به سرعت این عکس‌ها را پردازش کند. توصیه می‌کنم از کارت حافظه‌ای با ظرفیت بالاتر از ۳۲ گیگ بایت و سرعت انتقال اطلاعات ۵۰ مگابایت بر ثانیه و بیشتر استفاده کنید.
  • حتما گزینه‌های Auto Power Off و Review Image دوربین را غیرفعال کنید؛ این کار به مصرف کمتر باتری کمک می‌کند.

بیشتر بدانید:         [irp posts=”3925″ name=”ویرایش فایل‌ های خام”]

ویرایش عکس‌ها:

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) - ویرایش عکس ها

در ادامه آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) به مرحله ویرایش تصاویر خواهیم پرداخت. برخی از دوربین‌ها این قابلیت را دارند که خودشان عکس‌ها را با هم تلفیق کنند. ولی برای آن دسته از دوربین‌هایی که فاقد این قابلیت هستند، در ادامه نشان می‌دهیم که چطور این کار را در Lightroom انجام دهید.

گام اول

عکس‌ها را وارد محیط Adobe Lightroom کرده و مطمئن شوید که تصاویر تایم‌لپس را از تصاویر دیگری که آن روز گرفته‌اید، جدا کرده اید .

گام دوم

یکی از عکس‌ها را ویرایش کنید. من معمولاً عکس را از میان سکانس عکس‌ها انتخاب می‌کنم و وقتی کار ویرایش عکس تمام شد، تمام آن تغییرات را بر روی دیگر عکس‌ها نیز اعمال می‌کنم. یادتان باشد که تصاویر را با قطع ۹ در ۱۶ کراپ کنید. چون این قطع استاندارد برای ویدئو است.

گام سوم

عکس‌ها را با فرمت JPEG و با قدرت تفکیک (رزولوشن) فول اچ دی (Full HD) خروجی بگیرد (یعنی رزولوشن ۱۰۸۰*۱۹۲۰)

گام چهارم

فتوشاپ را باز کرده، روی منوی Window کلیک کرده و محیط کاری را به Motion تغییر دهید.

گام پنجم

حالا از مسیر File˃Open، پوشه‌ای که عکس‌ها را در آن خروجی گرفته‌اید را پیدا کرده و اولین عکس را انتخاب کنید. قبل از آن که Open را بزنید، بر روی گزینه Options کلیک کرده و مطمئن شوید که گزینه Image Sequence تیک خورده باشد.

گام ششم

فریم ریت موردنظرتان را تعیین کنید. من معمولا ۲۵ فریم بر ثانیه را انتخاب می‌کنم.

گام هفتم

حالا می‌توانید ویدئوی را در تایم‌لاین زیر صفحه نمایش ببینید. از همان‌جا می‌توانید پیش‌نمایشی از ویدئو را داشته باشید تا اگر اشکالی وجود دارد نسبت به اصلاح آن اقدام کنید. دقت کنید از آنجایی که نرم افزار در حال پردازش فایل‌هاست شاید در اولین نمایش، ویدئو خیلی یکدست پخش نشده و سکته داشته باشد.

گام هشتم

اگر همه چیز مورد تائید و بر وفق مراد بود، می‌توانید از طریق مسیر File˃ Export˃ Render Video از ویدئو خروجی بگیرید.

گام نهم

در این مرحله می‌توانید برای فایل ویدئو، اسم گذاشته و فرمت آن را نیز تعیین کنید (برای استفاده عمومی فرمت H.264 بهترین گزینه است). فریم ریت و قدرت تفکیک (رزولوشن) نیز که قبلاً مشخص شده‌اند و در این مرحله تغییر نمی‌کنند. حالا کافی است تا بر روی Export کلیک کنید.

روش جایگزین:

اگر شما علاقه‌ای به کار در لایت روم ندارید یا به هر دلیلی ترجیح می‌دهید از Adobe After Effects استفاده کنید، یک روش عالی دیگر نیز برای ویرایش تصاویر تایم لپس وجود دارد.

آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) - ویرایش تصاویر

گام اول

افتر افکت را باز کرده و از مسیر File˃ Import Files˃ Multiple Files، اولین تصویر RAW ویرایش نشده را انتخاب کنید و مطمئن شوید که گزینه Image Sequence انتخاب شده باشد.

گام دوم

وقتی Open را بزنید، یک دیالوگ باکس ظاهر می‌شود که در آن می‌شود فایل عکس را ویرایش کرد. این فضا رابط کاربری Adobe’s Camera Raw است. پس می‌توانید در آن عکس‌های خود را به مانند لایت‌روم ویرایش کرده و در ادامه این تغییرات را بر روی دیگر عکس‌ها نیز اعمال کنید.

گام سوم

بعد از ویرایش عکس‌ها، فایل را در قالب یک new composition کشیده و سپس فایل ایجاد شده را به صورت یک ویدئو render کنید. درست شبیه همان کاری که در فتوشاپ انجام دادیم.

حرف آخر

Time Lapse

عکاسی تایم لپس می‌تواند بسیار جذاب باشد. در واقع امکان ایجاد حرکت با عکس‌های ساکن، بُعد جدیدی به عکاسی اضافه می‌کند. شاید برای شروع کار، به خاطر سپردن تمامی این نکات سخت به نظر برسد. اما با گذشت زمان و اندکی تمرین، خیلی زود این نکات ملکه ذهن‌تان خواهد شد. امیدواریم از مطالعه این مقاله و تماشای آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse) بهره کافی را برده باشید. با اندکی نوآوری و حوصله می‌توانید این تکنیک عکاسی را در هر جا و زمانی امتحان کنید و رفته رفته مهارت‌های عکاسی خود را ارتقاء دهید. شما می‌توانید با درج نظرات خود ما را در ارائه آموزش‌های بهتر یاری کنید. 

مدرس: کرک نوبری

منبع: +

کاتوزی

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

    ناهید پاسخ

    ممنون عالی بود

پشتیبانی