نورسنجی در دوربین

حالت های نورسنجی در دوربین

در این مقاله کوتاه توضیح می‌دهیم که حالت های نورسنجی در دوربین  چگونه عمل می‌کنند. هم‌چنین به این نکته می‌پردازیم که چگونه از میان حالت های نورسنجی مختلف، بهترین حالت یا مُد نورسنجی دوربین را با توجه به موضوع مورد نظرتان انتخاب کنید.

دانستن اینکه از کدام یکی از حالت های نورسنجی (مُدهای نورسنجی) باید استفاده کرد تغییر بزرگی در دقت نوردهی عکس‌های شما ایجاد می‌کند. این مساله به شما کمک می‌کند با شرایط متفاوت نوری کنار بیایید. اکثر دوربین‌های دیجیتال امروزی از گزینه‌هایی برای حالات میانگین (partial metering)، نقطه ای (sopt meteing) و مرکز محور (center-weighted metering) در نورسنجی برخوردارند.

برای داشتن عکسی با نوردهی درست، دوربین باید میزان نور موجود در صحنه را محاسبه کند. دوربین این کار را با استفاده از یک نورسنج داخلی انجام می‌دهد. در واقع، نورسنج نور صحنه را اندازه‌گیری می‌کند و با استفاده از یک برنامه‌ی کامپیوتری، سرعت شاتر و سرعت دیافراگم مناسب را محاسبه می‌کند.

حالت های نورسنجی

هر کدام از حالت های نورسنجی، اطلاعات را به روش‌های متفاوتی پردازش می‌کنند تا به قسمت‌هایی خاصی از صحنه اهمیت بیشتری بدهند.

حالت های مختلف نورسنجی

  • حالت یا مُد پیش فرض روی اکثر دوربین‌ها، نورسنجی ارزیابی کننده (evaluative metering) یا ماتریکسی (matrix) است که در اغلب موقعیت‌ها نتایج خوبی به دست می‌دهد. اما در مواقعی که نور از پشت به سوژه می‌تابد و یا وقتی در صحنه، ناحیه‌های خیلی روشن یا تیره وجود دارد، خیلی نمی‌توان به این نورسنجی اعتماد کرد.

  • نورسنجی مرکز محور (Center-weighted metering) بیشتری بر وسط قاب تمرکز دارد و کمتر به نور پس‌زمینه اهمیت می‌دهد. این حالت برای زمانی مفید است که نوردهی صحیح سوژه اصلی از پس زمینه مهم‌تر است.

  • نورسنجی نقطه ای (sopt meteing)، نور یک نقطه به خصوص را می‌خواند و برای مواقعی که نواحی تاریک یا روشن بزرگی در صحنه وجود دارد، عملکرد بهتری دارد.

بیشتر بدانید:                [irp posts=”1669″ name=”نورسنجی نقطه ای”]

چه زمانی از کدام حالت نورسنجی استفاده کنیم؟

نورسنجی هوشمندانه 

در نورسنجی ارزیابی کننده (Evaluative) و یا همان ماتریکسی، دوربین نوردهی را بر اساس اندازه‌گیری نور بخش‌های زیادی از قاب، محاسبه می‌کند. این حالت اکثر اوقات عملکرد خوبی دارد. ولی مواقعی نیز وجود دارد که ممکن است این حالت دچار اشتباه شود.

evaluative metering

نورسنجی مرکز محور (Center-Weighted)   

در این حالت نورسنج بیشتر به سوژه‌ یا موضوعی که در وسط قاب قرار دارد، اهمیت می‌دهد. اگر چه پس زمینه، همچنان می‌تواند در تعیین نوردهی موثر باشد. برای حصول بهترین نتیجه، سوژه اصلی باید در مرکز قرار گیرد پس این حالت برای عکاسی پرتره، گزینه‌ی مناسبی است.

Center-Weighted   

نورسنجی نقطه ای (Spot metering)

نورسنج در این حالت، نور بخش کوچکی از وسط کادر را اندازه‌گیری می‌کند؛ معمولا بین ۲ تا ۵ درصد از وسط کادر را. هم‌چنین می‌توانید برای اندازه‌گیری یک تُن میانه که داخل تصویرتان وجود ندارد از این حالت استفاده کنید. البته به شرطی که آن تُن میانه با همان نوری روشن شده باشد که سوژه‌تان را روشن می‌کند.

Spot metering

بیشتر بدانید:          [irp posts=”2448″ name=”حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی