تکنیک نور پشت (بک لایت)

تکنیک نور پشت (بک لایت)

فلاش غیرمتصل به دوربین (جدا از دوربین) یک راه عالی برای ایجاد تکنیک نور پشت یا بک لایت است که می‌تواند جلوه متفاوتی به عکس‌های طبیعت بی جان از جمله گل ها بدهد. یادیگری این تکنیک آسان است و می‌توانید با این تکنیک به عکس تان عمق و حسی زیبا و تاثیرگذاری ببخشید.

برای ایجاد این افکت باید یک نور ریم دورتادور سوژه ایجاد کنید تا شکل و جزئیات دور تا دور آن را به خوبی نشان دهد. در مورد این عکس منظور خارهای گل است که وقتی از پشت روشن می شوند، عالی به نظر می رسند.

نحوه ایجاد تکنیک نور پشت (بک لایت) به زبان ساده از این قرار است:

فلاش را پشت سوژه خود قرار دهید، جوری که نور مستقیماً به سمت دوربین نشانه رفته باشد.

مشکل این است که باید مطمئن شوید شعاع های نوری یا فلرها، عکس تان را خراب نکند. وارد شدن هرگونه شعاع نور به لنز، عکس را خراب می‌کند.

خبر خوب این که با تنظیمات درست نوردهی، جایگیری مناسب نور و استفاده از اسنوت و رفلکتور می توان مانع شکل گیری لنز فلر شد. این تجهیزات به شما این امکان را می دهد تا به نور جهت داده، نور را متمرکز کرده یا منعکس کنید.

تکنیک نور پشت (بک لایت)

تجهزات موردنیاز برای ایجاد نور پشت: فلاش، مقوا و چسب برق

زمان مورد نیاز : یک ساعت

۱)  کنترل نور

 یک تکه از مقوا را به شکل مخروط یا اسنوت تا بزنید و همان طور که در تصویر می‌بینید، آن را با نوار چسب برق به سر فلاش اکسترنال تان بچسبانید.از تکه های دیگر مقوا به عنوان پرچم استفاده کنید. این تکه‌های مقوا را اطراف سوژه تان قرار دهید تا مانع از رسیدن شعاع های نور به لنز و ایجاد لنز فلر شود. فلاش اکسترنال را پشت سوژه و رو به دوربین قرار دهید.

ساخت مخروط یا اسنوت برای فلاش

۲)  تخلیه فلاش 

برای تخلیه فلاش از راه دور (تریگر کردن فلاش)، شما می‌توانید از کنترل از راه دور فلاش استفاده کنید. اگرچه بسته به مدل دوربین تان شاید روش راحت تر این باشد که از حالت فرمان دهی (commamder) فلاش سرخود (پاپ آپ) دوربین استفاده کنید.

برای استفاده از این حالت فلاش بهتر است به دفترچه راهنمای دوربین تان مراجعه کنید.

حالت فرمان دهی (commamder) فلاش سرخود (پاپ آپ) دوربین

۳) نور ، دوربین ، حرکت  

فلاش سر دوربین ممکن است در محاسبه نوردهی دچار اشتباه شود. پس به حالت دستی بروید و از هیستوگرام برای تعیین نوردهی مناسب استفاده کنید.

تکنیک نور پشت (بک لایت)

ما با سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه و دیافراگم ۸ و با ایزوی ۱۰۰ این عکس را گرفتیم.

ممکن است در دفعات اول موفق نشوید، پس پرچم ها و رفلکتورها را آنقدر جابجا کنید تا نتیجه مورد نظر به دست آید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص عکاسی با فلاش به دست آورید، تماشای فیلم «مبانی عکاسی با فلاش» را به شما توصیه می‌کنیم.

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی