نورسنجی نقطه ای

نورسنجی نقطه ای

دانستن زمان استفاده از نورسنجی نقطه ای (spot metering) یکی از سوالاتی ست که اغلب عکاسان از خود می پرسند.

نورسنجی ماتریکسی یا چند بخشی (evaluative metering) قابل‌اعتمادترین حالت نورسنجی است که بر روی بیشتر دوربین های دیجیتال و در بیشتر موقعیت‌های عکاسی دقیق و درست عمل می‌کند.

هرچند اگر شما رو به نور یا پشت به نور و یا در جایی عکاسی می‌کنید که پس زمینه تیره در صحنه وجود دارد، عکس نهایی یا خیلی تاریک و یا بیش از حد روشن ثبت خواهد شد. در همه موقعیت‌ها هم نمی‌شود که با استفاده از قابلیت جبران نوردهی، به مقدار نور دقیق برسیم.

نورسنجی نقطه ای

در چنین شرایطی برای این رسیدن به نور دقیق، باید از نورسنجی نقطه ای (spot metering) استفاده کرد. در این حالت نورسنج به جای خواندن نور نقاط مختلف صحنه یا سوژه، فقط نور یک محدوده کوچک از سوژه را اندازه‌گیری می‌کند.

نکته مهم این است که محدوده نورسنج را در قسمت درستی از سوژه قرار دهید. همانند تمام سیستم‌های نورسنجی، نوردهی بر اساس رنگ‌مایه‌های میانه اندازه‌گیری می‌شود.

پس زمانی که فهمیدید چه زمانی از نورسنجی نقطه ای استفاده کنید، مثل عکس بالا، باید محدوده ای از سوژه را که می‌خواهید به عنوان تُن یا رنگ سایه میانه ثبت شود را نورسنجی کنید. برای انجام نورسنجی نقطه ای باید به روش زیر عمل کنید.

مطالعه بیشتر:          [irp posts=”2448″ name=”حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی”]

چگونه و چه زمان از نورسنجی نقطه ای استفاده کنیم؟

۱- حالت نورسنجی را بر روی گزینه نقطه‌ای قرار دهید

برای تغییر حالت نورسنجی بر روی اغلب دوربین‌ها، به منوی عکاسی بروید یا دکمه حالت نورسنجی را فشار دهید و از دکمه input استفاده کنید. نورسنجی نقطه‌ای با یک نقطه‌ی کوچک در مرکز یک قاب نشان داده می‌شود. اکثر دوربین‌های امروزی دارای دکمه تعویض حالت نورسنجی هستند.

نورسنجی نقطه ای

۲- حواس تان به مُد عکاسی باشد

نورسنجی نقطه ای در مُدهای پروگرام (P)، اولویت دیافراگم (A)، اولویت شاتر (S) یا حالت دستی (M)، قابل استفاده است. پس اطمینان حاصل کنید که دوربین بر روی یکی از این حالت‌ها تنظیم شده باشد. برای موضوعاتی مثل پرتره که می‌خواهید بر روی عمق میدان کنترل داشته باشید، راحت‌ترین راه استفاده از حالت (A)  یا تقدم دیافراگم است که به شما امکان تغییر دیافراگم را می‌دهد.

نورسنجی نقطه ای

مطالعه بیشتر:            [irp posts=”1316″ name=”نورسنجی در دوربین”]

۳- انتخاب محدوده فوکوس خودکار (اتوفوکوس) (AF) 

ناحیه نورسنجی نقطه ای در اکثر دوربین‌های نیکون به فوکوس خودکار متصل است، پس مطمئن شوید که حالت اتوفوکوس تک ناحیه ‌ای را انتخاب کرده باشید. حالا محدوده فوکوس را با استفاده از دکمه چهار جهت پشت دوربین انتخاب کنید. این ناحیه باید با محدوده‌ای از سوژه که می‌خواهید فوکوس باشد، منطبق باشد.

نورسنجی نقطه ای

مطالعه بیشتر:        [irp posts=”1513″ name=”نقاط فوکوس در سیستم اتوفوکوس دوربین”]

۴- استفاده از قفل نوردهی خودکار (AE-L)

برای این که بتوانید نوردهی و فوکوس را به صورت جداگانه کنترل کنید، مطمئن شوید که دکمه‌ی  AE-L/AF-L  در منوی custom settings  بر روی”فقط قفل نوردهی اتوماتیک”  ‘AE lock only’ تنظیم شده باشد. این به این معناست که شما می‌توانید نوردهی را بر اساس نورسنجی نقطه ای قفل کنید، و سپس برای فوکوس کردن کافی است دکمه شاتر را تا نصفه فشار دهید.

قفل نوردهی

مطالعه بیشتر:             [irp posts=”2295″ name=”قفل نوردهی (AE lock)”]

۵- یک نقطه را انتخاب کنید

نقطه فوکوس را بر روی محدوده‌ای از سوژه قرار دهید که می‌خواهید به‌ عنوان تُن میانه ثبت شود. سپس دکمه  AE-L  پشت دوربین را فشار داده و نگه دارید. برای پرتره، نقطه‌ای که باید به‌ عنوان تُن میانه ثبت شود، پوست سوژه است. در عکاسی طبیعت این نقطه می‌تواند چمن یا شاخ و برگ درختان باشد.

 نورسنج دوربین

۶- فوکوس کنید و عکس بگیرید

 درحالی‌که دکمه‌ی قفل نوردهی  AE-L را پایین نگه داشته‌اید، می‌توانید ترکیب بندی را تغییر دهید و برای فوکوس کردن نیز کافی است که دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. وقتی که از چگونگی فوکوس و ترکیب بندی راضی بودید، زمان گرفتن عکس و دیدن تاثیر نورسنجی نقطه ای ست.

قفل نوردهی

بیشتر بدانید:         [irp posts=”428″ name=”ترکیب بندی در عکاسی پرتره”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی