اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی

اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی

تفاوت اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار (USM) و اتوفوکوس رینگی چیست؟ چگونه می‌توان این دو را از هم تشخیص داد؟ پاسخ به طرز حیرت آوری ساده است. در ادامه، ما همه آن چیزی که لازم است درباره تفاوت اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی بدانید را به شما آموزش می دهیم.

اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی

اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار از یک موتور کوچک در لنز بهره می‌گیرد که مکانیزم‌ حرکتی آن براساس چرخ دنده عمل می‌کند.

معمولاً این نوع مکانیزم فوکوسینگ، سرعت زیادی ندارد. اما در کل نسبت به لنزهایی که موتور الکتریکی معمولی دارند یا لنزهایی که توسط موتوری در بدنه‌ی دوربین کنترل می‌شود، صدای کمتری ایجاد می‌کند.

اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی

در مقابل اتوفوکوس اولتراسونیک رینگی که از دو حلقه بزرگ تشکیل می‌شود که در درون لنز قرار داشته و با هم درگیرند. هیچ موتور یا چرخ‌ دنده‌ای وجود ندارد، و سیستم علاوه بر سریعتر بودن، هنگام فعالیت بدون ایجاد سر و صدا کار می­‌کند.

اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی

سرعت بالای اتوفوکوس رینگی

در برخی لنزها مانند لنزهای تله فوتوی ۲۰۰-۷۰ میلیمتر  با اف ۲/۸  فوکوس خودکار رینگی آنقدر سریع عمل می‌­کند که می‌توان گفت عملکردش تقریباً لحظه‌­ای و آنی است.

متاسفانه، اکثر شرکت‌ها از قبیل کانن، نیکون و سیگما از USM (موتور اولتراسونیک) استفاده می‌کنند و حالت‌های AF-S و HSM به ترتیب در لنزهایی کاربرد پیدا می‌­کند که یا از اتوفوکوس موتوردار بهره می‌برند یا از اتوفوکوس اولتراسونیک رینگی.

بنابراین، بسیار سخت است بدون بررسی دقیق مشخصات قبل از خرید لنز، این دو را از یکدیگر تشخیص بدهیم.

اگر می‌­توانید، قبل از خرید لنز، آن را در فروشگاه امتحان کنید،  وقتی متوجه شدید حلقه فوکوس در هنگام فوکوس خودکار نمی‌چرخد،  نشان‌دهنده آن است که لنز دارای سیستم اولتراسونیک رینگی است، البته همیشه نمی‌توان تنها به این موضوع اکتفا کرد.

مطالعه بیشتر:             [irp posts=”1513″ name=”نقاط فوکوس در سیستم اتوفوکوس دوربین”]

نکته کارشناسانه

در سیستم‌های “اولتراسونیگ رینگی” به جای جابجای عدسی‌های بزرگ جلوی لنز (دهانه لنز)، عدسی‌های کوچک‌تر و در نتیجه سبک‌تر ابتدای لنز جابجا می‌شوند، که این امر باعث افزایش سرعت فوکوسینگ می‌شود.

هنگام استفاده از مبدل تله (teleconverter) ، سرعت اتوفوکوس کم می‌­شود، و اگر بازترین اندازه دیافراگم (کوچکترین عدد f لنز) در نتیجه‌ی استفاده از مبدل تله، به بالاتر از f/5.6 افزایش یابد، معمولاً اتو فوکوس از کار می‌افتد و عملکرد خود را دست می‌دهد.

بیشتر بدانید:         [irp posts=”75″ name=”اتوفوکوس در دوربین های دیجیتال”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی