تست وضوح لنز

تست وضوح لنز

بهترین راه برای تست وضوح لنز یا همان شارپ بودن لنز، استفاده از یک کارت تست (Lens Test Chart) است، درست مانند کارتی که ما در اینجا استفاده کردیم. (برای دانلود کارت تست اینجا را⇐  ±  کلیک کنید) قبل از شروع تست، باید مطمئن شوید که دوربین هم راستا با کارت بوده و وسط دوربین در راستای نقطه مرکزی کارت باشد. در ضمن، تمام سطح کارت باید به یک اندازه و به صورت یکدست نور بخورد.

در اینجا بهترین حالت این است که در هر طرف کارت یک نور گذاشته شود، البته نور نرم و پخشِ پنجره نیز برای انجام این کار مناسب است. برای رسیدن به بهترین کیفیت ممکن، با فرمت Raw عکاسی کنید و از پائین‌ترین ایزو یا حساسیت ممکن استفاده نمایید.

تست وضوح لنز

عکاسی با دیافراگم‌های مختلف

با دیافراگم‌های مختلف از کارت عکاسی کنید. سپس، تصاویر را باز کرده و نتایج را با هم مقایسه نمایید. تفاوت عکس‌هایی که با دیافراگم‌های مختلف گرفته شده‌اند، در لبه‌ها مشخص‌­تر و محرزتر از سایر قسمت­ هاست، پس زوم را ۱۰۰ درصد کرده و با دقت جزئیات را در لبه‌های عکس بررسی کنید. با بررسی تصاویر، می­‌توانید بهترین دیافراگم برای به دست آوردن بیشترین وضوح را به دست آورید.

شما هم‌چنین می‌توانید میزان پراکنش رنگی (بنفش/زرد یا قرمز/فیروزه ای) را در لبه ­های ستاره، میزان اعوجاج تصویر (یعنی احناء خطوط در لبه کارت) را نیز بررسی نمایید. می­توان با استفاده از گزینه­ های Lens Correction در فتوشاپ، این موارد را اصلاح کرد.

مطالعه بیشتر:              [irp posts=”412″ name=”نحوه صحیح تمیز کردن دوربین و لنز”]

در اینجا، مر حله به مرحله به شما آموزش می دهیم که چگونه وضوح و شارپ بودن لنز را تست و آزمایش کنید.

 مرحله ۱) کارت را در جای خود بگذارید

کارت تست خود را روی دیوار یا یک تخته قرار دهید، به طوری که دقیقاً به صورت عمودی باشد. ترجیحاً مطمئن شوید که کارت صاف و بدون پستی و بلندی باشد. هم‌چنین دقت کنید که کارت به صورت کج بر روی دیوار قرار نگرفته باشد. سپس، دوربین را روی یک سه پایه که تا جای ممکن نزدیک به کارت باشد، قرار دهید.

Lens Test Chart

مرحله ۲) تنظیمات دوربین

ارتفاع سه پایه را طوری تنظیم کنید تا وسط لنز در راستای مرکز کارت تست قرار گیرد. مطمئن شوید دوربین تراز باشد. فاصله دوربین با کارت باید به اندازه‌ای باشد که کارت کل قاب شما را پر کند که البته فاصله مطلوب میان دوربین و کارت، به فاصله کانونی لنزتان بستگی دارد.

تست وضوح لنز

مرحله ۳) تتظیمات کلیدی دوربین

دوباره بررسی کنید که دوربین کاملاً موازی دیوار باشد. سپس به صورت دستی بر روی کارت تست، فوکوس کنید. ایزور را بر روی کمترین میزان قرار داده و حالت اولویت دیافراگم را انتخاب کنید. جبران نوردهی را روی +۱EV قرار داده و یک عکس آزمایشی بگیرید.

 تتظیمات دوربین

مرحله ۴) دیافراگم‌های متفاوت را امتحان کنید

با دیافراگم‌های مختلف عکاسی کنید. در این حالت بهتر است از یک ریموت کنترل یا از حالت سلف تایمر استفاده کنید. با بازترین دیافراگم لنز شروع کنید. سپس هر بار به اندازه‌ی یک استاپ دیافراگم را ببندید تا به بسته‌ترین دیافراگم برسید. دقت کنید که در حین گرفتن عکس‌ها، دوربین حرکت نکند. حالا می‌­توانید نتایج را روی صفحه نمایش با هم مقایسه کنید.

[irp posts=”2176″ name=”جبران نوردهی”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی