عکاسی تایم لپس

عکاسی تایم لپس

این روزها در هر برنامه مستندی درباره‌ی حیات وحش یا طبیعت، حداقل یک فتوسکانس از عکاسی تایم لپس خواهید دید. مهم نیست تایم لپس چه چیزی را به تصویر می­کشد، شکل‌­گیری ابرها بر فراز یک رشته کوه یا شکوفه دادن گل‌ها.  مهم این است که این تکنیک محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

منظور از عکاسی تایم لپس، عکس‌هایی است که در یک بازه زمانی گرفته شده و بعد با هم ترکیب می‌شوند تا یک سکانس ویدئویی یا متحرک را ایجاد کنند. سکانس‌های سینمایی معمولا ۲۴ یا ۲۵ فریم در ثانیه (fps) می باشند. البته برای کیفیت HD تعداد فریم‌ها بیشتر است.

عکاسی تایم لپس

بنابراین، یک ثانیه از یک تایم ­لپس با فریم ریت ۲۵، که در آن در هر دقیقه یک عکس گرفته شده است معادل ۲۵ دقیقه در زمان واقعی است.

در ابن حالت شما یک سکانس متحرک را مشاهده می‌کنید، نه یک سری تصاویر ثابت که یکی پس از دیگری ظاهر می‌شوند. در واقع، دراین ماجرا، یک خطای بصری اتفاق می‌افتد که به آن “تداوم دید” گفته می شود، یعنی ذهن شما تصور می‌کند تصاویر را به صورت یک سکانس متحرک می‌بیند.

عکاسی تایم لپس

تجهیزات موردنیاز

برای انجام عکاسی تایم لپس، شما به یک کیت خاص به نام اینتروالومتر intervalometer (زمان سنج) نیاز دارید. بعضی از دوربین های DSLR، به صورت پیش ساخته intervalometer را در خود دارند، اما اگر دوربین شما این قابلیت را ندارد، می‌توانید یک ریموت کنترل شاتر (remote shutter release) بخرید که قادر به عکاسی تایم لپس باشد.

در این آموزش، ما به دوربین می‌گوییم در یک فاصله زمانی مشخص، از یک سوژه چندین عکس بگیرد. ما در مورد تنظیمات هم صحبت خواهیم کرد و به شما نشان می‌دهیم تنظیمات نورپردازی را به گونه‌ای انجام دهید که نوردهی ثابت و یکنواخت باشد.

بعد از اینکه از سوژه عکس گرفتید، می‌توانید با نرم افزاری وایرایش عکس،  عکس‌های گرفته شده را با هم ترکیب نمایید.

موارد موردنیاز برای عکاسی تایم لپس:

۱- سوژه

درست است که گل‌ها سریع باز نمی‌شوند، اما ممکن است، موقع باز شدن، جابجا شوند و درنتیجه کل سکانس خراب شود. بعد از اینکه غنچه موردنظرتان را انتخاب کردید، یک دستمال کاغذی دور لبه گلدان بگذارید تا هنگام عکاسی، ساقه گل جا به جا نشود.

 ۲- Intervalometer (اینتروالومتر)

اینتروالومتر در دوربین یا دکلانشور بیسیم به شما کمک می کند دوربین را به نحوی تنظیم نمایید که در فواصل زمانی تعیین شده از سوژه عکس بگیرد. ممکن است یک یا دو روز طول بکشد تا گل باز شود، پس اینتروالومتر را بر همین اساس تنظیم نمایید. فیلم نهایی با ۲۴ فریم در ثانیه پخش خواهد شد، پس هر ۵ دقیقه از گل عکس بگیرید تا ۶ ساعت را فقط در ۳ ثانیه ببینید!

۳- پس زمینه

کاغذ می‌تواند یک پس زمینه سهل‌الوصول و ارزان باشد، البته اگر رنگ یکدست و یکنواخت آن درست نورپردازی نشود، ممکن است غیرطبیعی به نظر برسد. ما برای جذاب‌تر شدن و جدا کردن سوژه از پس زمینه، از پشت هم مقداری نورپردازی داشتیم که این کار به ایجاد سایه روشن کمک کرد.

۴- نورپردازی

برای اینکه مطمئن شویم نورپردازی سوژه‌ها درست بوده است، از دو نور استفاده کردیم. نور اول بین پس زمینه و گلدان گذاشته شد تا پس زمینه کمی نور داشته باشد. نور دوم که منبع نور اصلی محسوب می‌شد، باید مستقیم به سوژه می‌تابید. طوری که سایه‌ای روی آن ایجاد نمی‌کرد. گل را در یک اتاق بدون پنجره بگذارید یا مطمئن شوید پرده‌ها به قدری ضخیم هستند که نورپردازی طبیعی تغییر نخواهد کرد.

۵- سه پایه

ثابت بودن دوربین در هنگام عکاسی بسیار مهم است. تنها حرکتی که باید در سکانس پایانی شاهد آن باشیم، باز شدن گل است. بعد از اینکه سه پایه و دوربین را آماده کردید، مطمئن شوید همه چفت و بست‌های پایه‌ها و بخش بالایی سه پایه محکم هستند.

 آموزش مرحله به مرحله عکاسی تایم لپس:

۱- آماده سازی صحنه

شما باید به مدت چند روز وسایل و تنظیماتی که انجام داده اید را به حال خود بگذارید، پس دوربین و سه پایه باید جایی باشند که تنظیمات‌شان به هم نریزد. ما یک کاغذ خاکستری به دیوار چسباندیم، سپس گل‌ها را با فاصله حدوداً ۳۰ سانتیمتر مقابل دیوار قرار دادیم. این فاصله برای این بود که بتوانیم با استفاده از یک لامپ دیگر، از پشت به گل نور بدهیم. این کار به بهبود بافت و جذابیت صحنه کمک می‌کند.

آماده سازی صحنه تایم لپس

۲- گل­‌ها را سر جای خود قرار دهید

همزمان با باز شدن گل‌ها، تغییر در توزیع وزن، ممکن است  باعث خم شدن آن‌ها شود. برای جلوگیری از این مشکل، دهانه‌ی گلدان را با دستمال کاغذی پر کنید. ساقه ها را بچرخانید تا یک غنچه باز نشده رو به دوربین و دیگری به سمت چپ متمایل باشد. این کار همزمان با باز شدن گل ­ها، مانع از فشار گل‌ها به یکدیگر شده و به پیش زمینه و پس زمینه عکس جذابیت می‌دهد.

تنظیمات صحنه برای عکاسی تایم لپس

۳- انتخاب یک قاب بسته

دوربین را روی سه پایه گذاشته و عکس را ترکیب بندی کنید. برای ثبت کوچک­ترین تغییر در باز شدن گل، دوربین را جایی قرار دهید که گل‌ها کل فریم را پر کنند؛ طوری که فضای خالی در قاب نداشته باشید. گل ­ها باید تقریبا ۱۰۰ درصد فضای فریم را پر کنند، پس برای نزدیک‌تر شدن به سوژه، از لنز ماکرو استفاده کنید. البته اگر لنز ماکرو ندارید، می توانید بعداً تصاویر را کراپ کنید.

time lapse

۴- نورپردازی صحنه

اگر دو نور استودیویی ثابت یا پیوسته دارید، نورها را طوری قرار دهید که یک نور یکدست و یکنواخت روی سوژه ایجاد شود. در غیر این صورت، از لامپ‌های رومیزی قوی استفاده کنید. ما از دو چراغ با دمای رنگی نور روز استفاده کردیم که به خاطر شکل‌شان، خیلی راحت روی میز قرار می‌گرفتند. سعی کنید جهتِ باز شدن گل‌ ها را پیش‌بینی کنید. ما یکی از لامپ‌ها را در مقابل و سمت چپ گل‌ها و لامپ دوم را پشت گلدان قرار دادیم.

نورپردازی صحنه تایم لپس

۵ – تنظیمات دوربین را تغییر دهید

دوربین را در حالت اولویت دیافراگم قرار داده و روی f/16 تنظیم کنید. برای اینکه مطمئن شوید دمای رنگ تمام تصاویر در طول سکانس تایم لپس ثابت می‌ماند، باید با عکس گرفتن از یک کاغذ سفید یا کارت خاکستری، یک وایت بالانس دستی ایجاد کرده و تنظیمات را ذخیره کنید.

تنظیمات دوربین

۶- با فرمت JPEG عکس بگیرید

ما قصد داریم یک سکانس طولانی عکس داشته باشیم که ممکن است تعدادشان به صدها عکس برسد. بنابراین، بهتر است به جای فایل های Raw، با فرمت JPEG عکاسی کنید. قاب عکس را به دقت بررسی کرده و با استفاده از اتوفوکوس، روی غنچه‌ای که در پیش زمینه تصویر قرار دارد، فوکوس کنید. حالت پیش نمایش را زوم کرده و واضح بودن تصویر را بررسی کنید. سپس لنز را به حالت فوکوس دستی تغییر دهید تا هنگام عکاسی، فوکوس تصویر تغییر نکند.

تنظیمات فرمت JPEG

بیشتر بدانید:             [irp posts=”2382″ name=”راهنمای استفاده از فوکوس دستی”]

۷ – نحوه نوردهی برای عکاسی تایم لپس

از گل چند عکس بگیرید و در LCD دوربین آن‌ها را بررسی کنید. هیستوگرام عکس‌ها را نیز بررسی کنید. دقت کنید هیچ کجا نوردهی بیش از حد وجود نداشته باشد (سمت راست نمودار نباید کوتاه باشد). اگر همه چیز زیاد روشن باشد، از گزینه جبران نوردهی کمک گرفته و یک عکس امتحانی دیگر بگیرید.

نوردهی برای عکاسی تایم لپس

بیشتر بدانید:              [irp posts=”2356″ name=”هیستوگرام و کاربردهای آن در عکاسی”]

۸- intervalometer (اینتروالومتر) را تنظیم کنید

از منوی shooting دوربین‌تان یا در دکلانشور بیسیم یا در اینتروالومتر، بازه زمانی را بر روی یک عکس در هر ۵ دقیقه تنظیم کنید. گزینه‌ی capacity را هم در حالت ماکزیمم قرار دهید، سپس Start/OK را انتخاب نمایید، بعد از آن، اینتروالومتر شروع به عکس گرفتن خواهد کرد. مطمئن شوید شارژ باتری کامل است یا دوربین را به برق وصل کنید.

intervalometer

۹- تصاویر را آماده کنید

تصاویر را در ادیتور باز کنید (ما در اینجا از View NX استفاده کردیم)، در صورت نیاز، وایت بالانس (تراز سفیدی)، نوردهی، کنتراست و شفافیت یا sharpening را تنظیم کنید؛ نکته ای که بیش از هر چیز باید به آن توجه داشته باشید این است که وایت بالانس و brightness یا روشنایی تمام عکس‌ها یکنواخت و ثابت باشد. سپس، تصاویر اصلاح شده را در یک پوشه دیگر ذخیره کنید.

View NX

۱۰- ساخت تایم لپس در QuickTime Pro 

نرم افزار QuickTime 7 Pro را بر روی کامپیوترتان نصب کنید. بعد از اینکه این برنامه را نصب کردید، از منوی File، بر روی گزینه Open کلیک کرده و Image Sequence را انتخاب نمایید. اولین عکس سکانس را انتخاب و روی OK کلیک کنید. بعد از چند لحظه متوجه خواهید شد که تصویردر پنجره QuickTime در حال باز شدن است. روی Play کلیک کنید تا پیش نمایش فیلم را ببینید، سپس برای ذخیره کردن فایل نهایی به File و بعد Save As بروید.

ساخت تایم لپس

۱۱- استفاده از View NX

در برخی از برنامه های ادیت و ویرایش عکس هم می‌شود سکانس های کوتاهی ساخت. ما در اینجا از View NX استفاده می‌کنیم، البته توجه داشته باشید که در این محیط شما محدود به ۳۰ فریم هستید. در View NX، Movie Edit را انتخاب کنید. روی Edit و بعد Options کلیک کرده و Still image duration را روی ۰٫۱ و Transition duration را روی ۰٫۱ تنظیم نمایید. Preview window size را روی ۴:۳ تنظیم کنید تا مطابق با نسبت ابعاد تصاویر باشد. حالا، روی OK کلیک کنید. به File وAdd movies and images رفته و سکانس عکس‌تان را انتخاب نمایید.

استفاده از View NX

 ۱۲- تایم لپس View NX

به فایل‌هایی که وارد نرم افزار کرده اید، نگاه کنید و ۳۰ فریمی که بیشترین تغییر و حرکت گل­ها را نشان می­دهند، انتخاب کنید. فریم‌ها را به تایم ­لاین انتهای صفحه نمایش Drag and drop کرده و روی Play کلیک کنید تا پیش نمایش آن را ببینید. اگر از آن‌ها راضی بودید، Edit و بعد Create movie را انتخاب کنید. ۱۵fps را انتخاب کرده و گزینه‌های دیگر را تغییر ندهید. روی Create کلیک کنید تا فایل فیلم نهایی ذخیره شود.

تایم لپس با View NX

مطالعه بیشتر:            [irp posts=”3843″ name=”آموزش ساخت تایم لپس (Time Lapse)”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی