عکاسی پرتره خلاقانه

عکاسی پرتره

در مقاله عکاسی پرتره خلاقانه به شما نشان می­‌دهیم چگونه با استفاده از رنگ پودری، پرتره‌­های رنگارنگ و زیبایی از سوژه‌های‌تان بگیرید.

در حین انجام این پروژه، احتمالاً لباس­‌های شما، تجهیزات دوربین، کف اتاق و هر چیزی که اطراف شماست، هنگام عکاسی رنگی می‌شوند، بنابراین، شما به کاور، روپوش و برزنت احتیاج دارید تا از کثیف شدن محیط جلوگیری کنید.

شما برای عکاسی پرتره به یک مکان مناسب و تاریک نیز احتیاج دارید. ما از پارکینگی که در زیر دفترمان بود، استفاده کردیم.

عکاسی پرتره

یک گاراژ بزرگ یا کارگاه آموزشی می‌­توانند گزینه خوبی برای این کار باشند. اگر به چنین مکان‌هایی دسترسی ندارید، منتظر شوید و سپس بیرون و در تاریکی شب، به عکاسی بپردازید (فقط مطمئن شوید زمین مرطوب نباشد، چون پاک کردن رنگ از روی زمین خیس بسیار دشوار است).

شک نکنید که نتایج نهایی به دست آمده ارزش این همه تلاش را خواهد داشت. نورپردازی از پشت انجام می­‌شود، جلوه فوق‌العاده‌ای به رنگ پودری می‌بخشد، و اگر زمان­‌بندی عکس و زاویه آن درست باشد، می‌­توانید از لحظه‌ای که رنگ دور تا دور سوژه را فرا گرفته، عکس بگیرید.

تمهیدات اولیه برای عکاسی پرتره خلاقانه

برای انجام این تکنیک، نیاز به تجهیزات گران‌­قیمت ندارید. تنها چیزی که احتیاج دارید، دو عدد فلاش اکسترنال (Speedlight) و یک وسیله برای تریگر کردن اسپیدلایت های جدا از دوربین است.

پیدا کردن یک مدل علاقه مند به این نوع عکاسی نیز می‌تواند کار دشواری باشد، با این حال ممکن است این مدل عکاسی برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده باشد.

عکاسی پرتره

مهم‌ترین بخش ماجرا رنگ است. شما می‌­توانید پودر رنگی و خاص “هولی” (Holi) (که نامش از یک جشن هندی رنگی گرفته شده است و رنگ های مختلفی در آن وجود دارد)، یا رنگ­‌های تمپرا (tempera) غیرسمی را به صورت آنلاین تهیه کنید.

می­توانید به جای این رنگ‌ها، از رنگ خوراکی و آرد هم کمک بگیرید.

نحوه عکاسی پرتره خلاقانه با پودر رنگی

 ۱- برای شلوغ کاری آماده شوید

هر چقدر می­‌توانید، روکش و پارچه پیدا کنید و همه چیز را بپوشانید. ما در یک پارکینگ زیرزمینی عکاسی کردیم، بنابراین روکش ها را روی زمین پهن کرده  و یک پارچه نصب کردیم تا رنگ روی ماشین‌های اطراف نریزد. اگر نگران وسایل‌تان هستید، می­ توانید آن‌ها را هم بپوشانید.

تنظیمات محل

۲- فضا را تاریک کنید

رنگ‌های پودری در مقابل یک پس‌زمینه خیلی تیره خیلی خوب خود را نشان می‌دهند. ما یک رول کاغذ سیاه را به وسیله دو عدد سه پایه نورپردازی و یک بوم آویزان کردیم. سعی کنید نور به پس زمینه برخورد نکند تا پس زمینه تا جای ممکن تاریک بماند. می‌توانید به جای این کار، بیرون و در شب عکاسی کنید.

تنظیمات پس زمینه

۳- از چتر استفاده کنید

شما باید با فلاش اکسترنال (Speedlight) صحنه را نورپردازی کنید. همه فلاش‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند؛ ما اینجا از سه فلاش اکسترنال استفاده کردیم. نور اسپیدلایت تقریبا قوی و تند است، ما برای پخش کردن آن، به هر یک از اسپیدلایت ­ها یک چتر Lastolite وصل کردیم. سپس، به اسپیدلایت (Speedlight) زاویه دادیم تا نور آن پس از عبور چتر به سوژه بتابد.

چتر عکاسی

۴- پودر را از پشت نورپردازی کنید

دو تا از نورها را پشت سوژه و در سمت چپ و راست اون قرار دادیم و فلاش‌ها رو به دوربین تنظیم کردیم تا از پشت به پودر نور داده شود. نور سوم سمت چپ دوربین قرار گرفت تا سوژه را از جلو روشن کند. در این روش، هنگام نورپردازی از پشت، از هود لنز (lens hood) استفاده کنید تا از ایجاد فلر (flare) جلوگیری شود.

 جانمایی دوربین و نورها

۵- از تریگر فلاش استفاده کنید

موقع عکاسی پرتره اکشن شما به یک وسیله برای تریگر کردن فلاش احتیاج دارید تا وقتی دکمه شاتر را می‌زنید، فلاش‌ها از راه دور تخلیه شوند. این وسیله می‌تواند یک تریگر از راه دور مانند Flashwave III باشد. اگر این وسیله را ندارید، از یک سیم سینک یا صرفاً از یک فلاش پاپ آپ با قدرت کم برای تریگر کردن سایر نورها استفاده کنید.

تریگر فلاش

۶- از حالت slave فلاش‌ها استفاده کنید

اگر از یک تریگر فلاش بی­سیم برای عکاسی پرتره استفاده می­‌کنید، گیرنده را به فلاش اکسترنال (Speedlight) متصل کنید. شما تنها باید دوربین را با یکی از اسپیدلایت ها وصل کنید، سپس می‌توانید بقیه را تنظیم کنید تا آنها به صورت یک slave (فرمانبر) عمل نمایند. در حالت slave، اسپیدلایت به محض تشخیص نور یک فلاش دیگر، تخلیه خواهد شد.

عکاسی پرتره خلاقانه

بیشتر بدانید:            [irp posts=”394″ name=”عکاسی سریع با استفاده از نور فلاش”]

۷- آزمون و خطا کنید

برای رسیدن به نوردهی و قدرت فلاش مناسب، چند عکس آزمایشی بگیرید. اسپیدلایت ها روی حالت دستی قرار داشتند. قدرت دو اسپیدلایت عقب بر روی یک هشتم و نور جلو بر روی یک چهارم تنظیم شده بود. در کنار نوری که از پشت به پودر می‌خورد، این نورها نیز باعث ایجاد یک باریکه‌ی نوری ظریف دورتادور (نور ریم) سوژه می‌شوند.

عکاسی پرتره خلاقانه

۸- عکاسی در حالت دستی

دوربین را روی حالت دستی قرار داده و سرعت شاتر را مطابق با حداکثر سرعت سینک فلاش تنظیم نمایید (معمولا ۱/۲۰۰ تا ۱/۲۵۰ ثانیه). چند عکس آزمایشی بگیرید و در صورت لزوم با تغییر قدرت فلاش، دیافراگم و ایزو را مشخص کنید. ما اینجا ۱/۲۵۰ ثانیه را در f/4.5 و ISO 200 را تنظیم کردیم.

عکاسی پرتره خلاقانه

بیشتر بدانید:           [irp posts=”4287″ name=”اصول عکاسی با فلاش”]

۹- به سوژه ژست بدهید

پیش از شروع به ریختن رنگ، زمانی را برای مشخص کردن ژست و حالت قرارگیری سوژه اختصاص دهید. برای سوژه سخت است در حالی که رویش رنگ پاشیده شده، حالت آرام خود را حفظ نماید، پس از قبل تمرین کنید و از سوژه بخواهید هنگامی که بر روی او رنگ ریخته شد، ثابت بماند.

عکاسی پرتره

مقاله مرتبط:         [irp posts=”411″ name=”نحوه گرفتن پرتره اکشن”]

چگونگی ثبت لحظه مناسب در عکاسی پرتره خلاقانه :

۱- مرتب ‌سازی

از یک بیلچه یا یک ابزار مشابه که سطح صافی دارد برای پاشیدن رنگ استفاده کنید. رنگ‌ها یا آرد را به صورت ردیف‌های جدا از هم روی بیل بریزید تا الگوهای رنگی جالبی در هوا ایجاد شود. تقریباً سه یا چهار فنجان رنگ در اینجا می ­تواند به بهترین نحو به ما کمک کند. ما هم‌چنین کمی آرد هم به پودر رنگی‌ اضافه کردیم.

عکاسی پرتره خلاقانه

۲- ثبت لحظه پاشیده شدن رنگ

از سوژه بخواهبد به یک سمت بایستد، از یک دستیار برای پاشیدن رنگ از پشت و جهت مخالف سوژه کمک بگیرید تا رنگ با صورت سوژه برخورد نکند. از لحظه برخورد رنگ عکس بگیرید. مطمئناً چند عکس اول خوب در نمی­آیند، ممکن ژست یا پرتاپ رنگ خوب نباشد، اما با چند بار آزمون و خطا می‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

عکاسی پرتره خلاقانه

۳- موها را تکان دهید

بعد از اینکه رنگ­‌ها پاشیده شدند، چند عکس بگیرید. از سوژه بخواهید موهایش را به آرامی تکان دهد. زیرا هنگام تاب خوردن، موها فرم و شکل زیبایی به خود می گیرند. پودر را از روی صورت سوژه پاک کنید، پوست صورت را تمیز کرده و دوباره تلاش کنید تا به آنچه که می­خواهید، برسید.

عکاسی پرتره

چگونه می‌توان عکاسی پرتره اکشن را زمانبندی کرد؟

برای عکاسی از بهترین لحظه‌­ای که در آن رنگ به بهترین نحو پراکنده شده است، شانس هم تا حدی دخیل است. بنابراین، اگر “سه، دو، یک” بگوئید، این موضوع می‌تواند به مدل و کسی که رنگ را می ریزد و عکاس، برای هماهنگی بهتر کمک کند.

سطح بیلچه را پاک کنید، آن را از فریم خارج کرده و مقادیر متفاوتی از رنگ را امتحان نمایید. ما بعد از حدود ۱۲ بار پاشیدن رنگ، چنتا عکس خیلی خوب گرفتیم که می­شود گفت این یکی قابل قبول است.

عکاسی پرتره خلاقانه

مطالعه بیشتر:         [irp posts=”400″ name=”عکاسی پرتره و وضعیت های نوری”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی