عکاسی از قطره آب

عکاسی از قطره آب

عکاسی از قطره آب یک راه جذاب و مفرح برای ایجاد جلوه‌های خلاقانه است، خصوصاً اگر از رنگ­ خوراکی برای ایجاد طیفی از رنگ­‌های سرد استفاده ­کنید. با استفاده از فلاش با سرعت بالا، خیال‌مان از بابت ثابت شدن یا همان فریز شدن حرکت راحت خواهد بود. انجام این کار آسان است. در این آموزش، به شما نشان می‌­دهیم چگونه تنظیمات مربوط به عکاسی از قطره آب را انجام داده و در کسری از ثانیه، از قطره­‌های آب عکاسی کنید.

برای عکاسی از قطره آب، به یک دوربین DSLR و یک لنز برای گرفتن نماهای بسته (لنزو ماکرو برای این کار بهترین گزینه است)، یک سه پایه، یک فلاش اکسترنال و یک فرستنده احتیاج دارید.

مطالعه بیشتر:                 [irp posts=”415″ name=”منجمد کردن حرکت در عکاسی”]

ما از فلاش اکسترنال برای فریز یا ثابت کردن قطره­‌های آب استفاده می­‌کنیم، چون از این طریق می­‌توانیم حرکت‌هایی را منجمد کنیم که سریع‌ترین سرعت شاتر هم قادر به ثبت آن‌ها نیست. به علاوه، ما از تنظیمات دستی در دوربین DSLR و از فرستنده برای تخلیه فلاش استفاده خواهیم کرد.

عکاسی از قطره آب

برای بهتر عمل کردن فلاش، باید در یک اتاق نسبتاً تاریک عکاسی کنید، پس پرده‌­ها را بکشید.

با عکاسی در تاریکی، می‌­توانید از یک دیافراگم بسته استفاده کنید که عمق میدان خوبی به عکس‌تان می‌دهد. بطوری که کل قطره آب در فوکوس خواهد بود. ما به شما نشان می‌­دهیم چگونه کنتراست و رنگ­‌های تصاویر قطره آب را در Photoshop Elements بهبود دهید.

عکاسی از قطره آب

۱- آماده‌سازی صحنه برای عکاسی از قطره آب

از یک میز معمولی یا میز کار استفاده کنید و پشت آن چیزی قرار دهید تا بشود پرده پس‌زمینه را از آن آویزان کرد. برای پس زمینه می‌توان از کاغذ رنگی استفاده کنید و نیمه ی پایین کاغذ را روی میز قرار دهید تا یک منحنی شکل گیرد.

یک کاسه بلوری را پر از آب کنید (می توانید به جای آب، از شیر یا مایعات دیگر را استفاده کنید)، سپس کاسه را روی کاغذ بگذارید. یک بطری شیر بچه را پر از آب کرده و در آن رنگ خوراکی بریزید و بعد بطری را خوب بهم بزنید.

عکاسی از قطره آب

۲- بطری را در جای خود قرار دهید

ما از دو استند، یک میله و یک گیره برای نگه داشتن بطری در سر جای خود و از چسب برق برای اتصال گیره به میله استفاده کردیم. اگر استند ندارید، یک میل پرده را روی دو صندلی گذاشته و بطری را با چسب به آن محکم کنید. در بطری را باز نکنید. چون هنوز برای چکاندن قطره آماده نیستیم.

عکاسی از قطره آب

۳- تعیین موقعیت دوربین و فوکوس کردن

دوربین را روی یک سه پایه گذاشته و زاویه‌­اش را به گونه‌­ای تنظیم کنید که رو به کاسه بوده و سطح مایع بیشترِ فریم را پر کند. دوربین را روی فوکوس دستی تنظیم کنید، یک خط­ کش یا خودکار بردارید و آن را در وسط کاسه نگه دارید، یعنی جایی که فکر می­‌کنید قطره‌ها در آن‌جا با سطح مایع برخورد می‌کنند. سپس، روی آن فوکوس نمایید.

عکاسی از قطره آب

۴- تنظیم فلاش اکسترنال برای عکاسی از قطره آب

فلاش اکسترنال را روی حالت اسلیو (فرمان‌پذیری) Slave گذاشته و آن را روی استند در یک طرف کاسه قرار دهید، سپس فرستنده رادیویی را به کفشک (هات شو) فلاش دوربین وصل نمایید. فرستنده رادیویی را تنظیم کرده و کانال فلاش اکسترنال را روی کانال فرستنده بگذارید. پرده‌­ها را بکشید تا اتاق تاریک شود و برای شروع، قدرت فلاش را روی ۱/۱۶ تنظیم کنید. ممکن است بعد از تنظیم نوردهی، بخواهید قدرت فلاش را تغییر دهید.

فلاش اکسترنال

۵- تنظیم نوردهی

دوربین را در حالت دستی قرار داده و سرعت شاتر را روی ۱/۱۲۵ ثانیه تنظیم کنید تا با فلاش سینک شود. سپس، یک دیافراگم بسته مثلا f/13 انتخاب کنید تا عمق میدان زیادی داشته باشد و مطمئن شوید قطره‌­ها در فوکوس هستند. ایزو را هم بر روی ۱۰۰ تنظیم کنید تا جزئیات با بیشترین وضوح ممکن ثبت شوند. چند عکس آزمایشی بگیرید و در صورت لزوم، میزان نوردهی یا قدرت فلاش را تغییر دهید.

تنظیم نوردهی

بیشتر بدانید:            [irp posts=”4529″ name=”ترفندهای نوردهی در عکاسی”]

۶- آزمون و خطا

وقتی همه چیز آماده شد، در بطری را باز کرده و چند لحظه صبر کنید تا مایع کم­ کم به بیرون چکه کند. برای ثبت بهترین جلوه و حالت، باید هنگام برخورد قطره با سطح مایع، از آن عکس بگیرید. این کار تنها به زمان‌بندی مربوط می­‌شود، در نتیجه چند بار آزمون و خطا لازمه این کار است، پس بعد از چند بار عکس گرفتن، آن­‌ها را بررسی نمایید. برای ایجاد افکت­‌های متفاوت در هنگام عکاسی از قطره آب، می­‌توانید رنگ­‌های مختلف را به آب اضافه کنید.

عکاسی از قطره آب

۷- کنتراست و رنگ

تصویری که با فرمت Raw گرفتید را در Adobe Camera Raw باز کنید. ما در اینجا نوردهی را روی +۰٫۱۵ و Recovery را روی ۱۵ تنظیم کردیم تا اندکی از شدت هایلایت‌ها کم شود. Clarity را هم +۵۰ گذاشتیم، این کار باعث ایجاد الگوهای خیلی خوب در مایع شده و در افکت تغییر زیادی ایجاد می‌کند. برای بهبود کیفیت رنگ نیز +۶ را برای Saturation انتخاب کردیم.

عکاسی از قطره آب

۸ – کراپ و شارپ کردن

روی Open Image کلیک کنید تا فایل در ادیتور Photoshop باز شود. ابزار Crop را انتخاب و تصویر را کراپ کنید تا نقاط اضافی پس زمینه حذف شود؛ در اینجا، کراپ عمودی یا مربعی بهتر از همه به شما کمک می‌کند. از ابزار Clone Stamp برای پاک کردن پاشیدگی­‌های اضافی استفاده کنید. سپس، تصویر را شفاف یا اصطلاحاً شارپ کنید، ما از Unsharp Mask استفاده کردیم و برای Amount، ۸۵ درصد، برای Radius،  ۶ پیکسل و برای Threshold، ۳ را انتخاب کردیم.

کراپ و شارپ کردن تصویر

مطالعه بیشتر:        [irp posts=”399″ name=”روش های عکاسی از ورزش های مهیج”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی