چطور عکسهای منظره بهتری بگیریم؟ این سوالی است که اغلب عکاسان از خودشان می پرسند. وقتی به یک صحنه یا تصویر نگاه میکنیم، چشمان ما بهصورت طبیعی به سمت خطوط و شکلهایی جلب میشود که نگاه ما را از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت میکنند. مطالعات علمی در خصوص حرکت چشم، این مساله را ثابت کرده است و ما در مقام عکاس میتوانیم از این مساله در موقع ترکیببندی، برای گرفتن عکسهای بهتر استفاده کنیم.
بیشتر بدانبد: [irp posts=”2441″ name=”صفر تا صد عکاسی منظره در شب”]
پس سعی کنید در عکسهایتان خطوطی قوی را بگنجانید که چشم را به سمت سوژه اصلی هدایت کنند. یکی دیگر از روشهای هدایت نگاه به سمت سوژه اصلی در عکس، سادهسازی یا خلوت کردن ترکیببندی از طریق محو (تار) کردن حرکت است.
در این مقاله و فیلم آموزش چطور “عکسهای منظره بهتری بگیریم؟”، قصد دارم به شما نشان دهم که چطور با استفاده از خطوط هدایتکننده و تکنیک محو کردن حرکت (موشن بلر) به عنوان روشهای سادهسازی ترکیببندی، چطور عکسهای منظره بهتری بگیریم.
تاثیر خطوط
خط یک عنصر دیداری ساده ولی بسیار قدرتمند است. کافی است یک نگاهی به اطراف خودتان بیاندازید تا این خطوط هدایتکننده را در هر جایی پیدا کنید. بخشی از این خطوط ساخته دست بشرند مثل جادهها، دیوارها و ساختمانها و بخشی نیز خطوط طبیعیاند مانند رودخانهها، درختان و خط افق.
اما اگر فقط یک جا وجود داشته باشد که بیشتر از هرجای دیگری در آن بتوان خطوط هدایتکننده پیدا کرد، آن مکان ساحل است. نه تنها همواره شما این خط جداکننده دریا و ساحل را دارید بلکه کلی هم خطوط دست ساخت بشر مثل اسکله، بارانداز و پیادهراهها وجود دارد که برای عکاسان تیزبین، عناصر قوی بصری برای تقویت ترکیببندی محسوب میشوند.
استفاده از خطوط هدایتکننده روشی آسان برای سادهسازی ترکیببندی محسوب میشود پس میتوان آن را ابزاری بصری دانست که میتواند در کنار دیگر تکنیکها و روشهای سادهسازی و خلوتسازی ترکیببندی از قبیل نوردهی طولانی یا محو کردن سطح آب قرار گیرد. در این پروژه عکاسی، ما همزمان از خطوط هدایتکننده و تکنیک تار شدن حرکت (موشن بلر) برای بهبود ترکیببندی عکسها استفاده میکنیم.
توصیههای کلیدی برای این که چطور عکسهای منظره بهتری بگیریم؟
محو کردن سطح آب
فیلترهای ND یا «چگالی خنثی» با کاهش میزان نور ورودی به لنز، به شما این امکان را میدهند که در نور روز از سرعتهای پائینتر و کندتر سرعت شاتر استفاده کنید؛ امری که باعث محو و تار شدن حرکت از جمله محو شدن حرکت سطح آب میشود. فیلترهای ND در درجهها یا «استاپ» های متفاوت از اندکی تیره تا خیلی تیره عرضه میشوند.
بیشتر بدانید: [irp posts=”73″ name=”کاربرد انواع فیلترها در عکاسی”]
در واقع انتخاب درجه تیرگی فیلتر ND به این بستگی دارد که بخواهید چقدر سرعت شاتر را پائین بیاورید. به ازاء هر استاپ، شما میتوانید سرعت شاتر را دوبرابر کندتر کنید. با این اوصاف، یک فیلتر ND با درجه ۳ استاپ باعث میشود که شما بتوانید سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه را به ۱/۸ ثانیه کاهش دهید. به همین ترتیب، یک فیلتر ND با درجه ۱۰ استاپ، همان سرعت ۱/۶۰ ثانیه را به ۱۵ ثانیه میرساند.
در امتداد خطوط عکاسی کنید
در هر مکانی که عکاسی میکنید، کافی است اندکی در محیط قدم بزنید تا کلی خط پیدا کنید. در مورد عکاسی منظره، بهترین نوع این خطوط هدایتکننده، خطوطی هستند که نگاه ما را از پیشزمینه به سمت سوژه در پسزمینه عکس بکشاند (مانند یک مسیر یا یک دیوار). اما این خطوط نه خطوطی خیلی مشخص بلکه در چشم ما باید به شکل خط به نظر آیند. در واقع، خطوط هدایتکننده هر خطی است که چشم مخاطب را در قاب بهحرکت درآورد.
توصیههایی برای کادربندی
سعی کنید در قابتان خطوطی را جای دهید که از گوشه قاب شروع شده و چشمها را به سمت سوژه و جزئیات در پسزمینه بکشانند. یک لنز واید میتواند با تشدید پرسپکتیو، این حس را تقویت کند. ما برای گرفتن این عکس از یک، لنز AF-S Nikkor با فاصله کانونی ۳۵-۱۶ میلیمتر و یک دوربین نیکون D800 استفاده کردیم.
بیشتر بدانبد: [irp posts=”449″ name=”شش نکته طلایی ترکیببندی در عکاسی”]
مسیرها
مسیرها یک ابزار کلاسیک در ترکیببندی برای هدایت نگاه محسوب میشوند. شما میتوانید طوری ترکیببندی کنید، که مسیر در گوشه قاب قرار گیرد یا این که آن را در مرکز قاب قرار دهید تا خطوطی متوزان و متقارن در دو سوی مرکز خنثای قاب ایجاد شود.
خطوط را خودتان ایجاد کنید
اگر هیچ چیز سوژه و قدرتمندی در صحنه وجود ندارد پس بهتر است خودمان دست بهکار شویم. شما میتوانید با قرار دادن یک تکه چوب، کنار هم قرار دادن چند تکه سنگ یا کشیدن خطوط بر روی شنها، این خطوط هدایتکنند را پدید آورید. در این عکس، رد لاستیکهایی که بر شنها برجا مانده، با هدایت نگاه به سمت اسکله، به بهتر شدن ترکیببندی عکس کمک کرده است.
از سوژههای انسانی غافل نشوید
خیلی وقتها ممکن است یک خط قوی را در صحنه تشحیص دهید. ولی متوجه شوید که این خط نگاه را به سوژه جالب و خاصی هدایت نمیکند. در اینجا میتوانید از حضور آدمها استفاده کنید. شما میتوانید فردی را در نقطهای قرار دهید که آن خط به آنجا ختم میشود. برای این کار، میتوانید از یک دوست یا همکار بخواهید که در نقطهای مشخص بایستد یا اینکه منتظر بمانید تا یک رهگذر از آن نقطه عبور کند.
تغییرات دریا
فراموش نکنید، برخلاف خطوط ثابت و ماندگار، خطوطی وجود دارند که ممکن است در طول روز پدیدار و ناپدید شوند. به عنوان مثال وقتی موج به ساحل میرسد و برمیگردد، بازگشت موج خطوطی را بر روی شنهای ساحل بهجا میگذارد. این خطوط ناپایدار را میتوان در شکل ابرها یا سایهها نیز پیدا کرد مخصوصاً وقتی زاویه تابش آفتاب پائین باشد.
همانطور که دیدید، توجه به عناصر ساده و اولیه ترکیببندی مانند خطوط و خطوط هدایتکننده میتواند موضوعات ساده و تکراری را به عکسهایی تاثیرگذار و احساسبرانگیز تبدیل کند. فقط کافی است موقع بستن قاب، به مفاهیم و اصول ترکیببندی در عکاسی فکر کنید. خطوط هدایتکننده علاوه بر ایجاد حرکت و پویایی در تصویر، میتوانند نگاه ما را به سمت سوژه اصلی معطوف کنند.
مطالعه بیشتر: [irp posts=”395″ name=”عکاسی منظره و فاصله ابرکانونی (هایپرفوکال)”]
مدرس: جیمز پترسون
منبع: https://www.digitalcameraworld.com/tutorials/learn-to-improve-landscape-composition
قوانین ارسال دیدگاه