قفل نوردهی (AE lock)

قفل نوردهی (AE lock)

گاهی برای نوردهی بهتر و دقیق‌تر تصاویر، نیازمند متمرکز شدن بر روی یک ناحیه‌ی خاص از کادر عکس هستید. در این شرایط تنظیمات قفل نوردهی (AE lock) بسیار بدردتان می خورد. با این همه، بعضی وقت‌ها نقطه‌‏ی اتوفوکس مناسبی برای این که بتوانید ناحیه‌ی موردنظرتان را نورسنجی کنید، پیدا نمی ‏کنید. یعنی وقتی قاب‌ دلخواه‌تان را می‌بندید، ممکن است هیچ کدام از نقاط اتوفوکوس بر روی ناحیه‌ای که می‌خواهید بر اساس آن نورسنجی کنید، قرار نگیرند.

قفل نوردهی (AE lock)

در این موارد، با فشار دادن دکمه‏ AE-L/AF-L، که باعث قفل شدن نوردهی می‌شود، می‌توانید قابلیت قفل نوردهی خودکار را فعال کنید. سپس کافی است نقطه‌ی فوکوس را بر روی سوژه قرار داده، قاب را مجددا ببندید و عکس‌تان را بگیرید. در ادامه این آموزش مرحله به مرحله‏ ی این کار شرح داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:          [irp posts=”75″ name=”اتوفوکوس در دوربین های دیجیتال”]

چگونگی تنظیم قفل نوردهی (AE lock)

۱- تغییر تنظیمات قفل نوردهی

به طور پیش‌فرض دکمه‏ های AF-L و AE-L هم نوردهی و هم فوکوس دوربین را قفل می‏ کنند، با این حال، شما می‎توانید با تغییر تنظیمات دوربین کاری کنید که این دکمه فقط نوردهی را قفل کند.

AE lock

۲- بستن قاب

 قبل از هر چیز، قاب‌تان را باید طوری ببندید که فقط شامل آن ناحیه‌ای شود که می‏‌خواهید درست نوردهی شود. برای این کار می‌توانید دوربین را بچرخانید (قطع عمودی) یا این که زوم کنید.

نوردهی در عکاسی

۳- انتخاب یک ناحیه خاص

 تصور کنید که مانند این عکس در یک کلیسا هستید و می‏ خواهید که بر اساس نور این پنجره‏‌های نقاشی شده نوردهی کنید. ابتدا زوم کنید تا پنجره‌ها کل قاب را پر کنند و سپس دکمه‌‏ی AF-L یا AE-L را فشار دهید (در این حالت کلمه AE-Lock در منظره‌یاب نمایش داده می‌شود). همان‌ طور که دکمه AF-L یا AE-L  را نگه داشته‌اید، قاب موردنظرتان را ببندید و عکس را بگیرید.

نورسنجی نقطه ای

۴- یک ناحیه دیگر را انتخاب کنید

نوردهی بر اساس پنجره‌ها باعث تاریک شدن مابقی قسمت‌های تصویر می‌شود. برای تغییر نتیجه، می‌توانید به‌جای پنجره‌ها، این بار بخش‌هایی از دیوار یا سقف را در قاب‌تان قرار دهید.

قفل نوردهی (AE lock)

۵ – عکس را دوباره بگیرید

با استفاده‎ی مجدد از AF-L و AE-L، می‌شود قاب را مجدداً تغییر داد. این بار جزئیات فضای داخلی در عکس روشن‌تر ثبت خواهد شد. البته این کار ممکن است باعث بیش از حد روشن شدن پنجره‌ها شود.

قفل نوردهی (AE lock)

بیشتر بدانید:        [irp posts=”4529″ name=”ترفندهای نوردهی در عکاسی”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی