نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی)

نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی)

در این مقاله می‌کوشیم با توضیح نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی) به شما نشان دهیم که چه مواقعی از حالت های پیش فرض وایت بالانس دوربین استفاده کنید. هم‌چنین به بررسی سه موقعیتی می‌پردازیم که حالت اتو وایت بالانس (AWB) دچار خطا خواهد شد.

وایت بالانس یک ویژگی در دوربین شماست که به شما اجازه می‌دهد مطابق با انواع مختلف نورهایی که در موقعیت‌های متفاوت وجود دارد، رنگ درست را در تصویرتان ثبت کنید.

نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی)

این ویژگی بر این اصل مبتنی است که رنگ نور همیشه یکسان نبوده و این رنگ از نور بسیار گرم خورشید در هنگام طلوع یا غروب (و نور اغلب لامپ‌های خانگی) تا نور سردتر وسط روز یا هوای ابری متغیر است.

رنگ نور ساطع شده از منابع نوری گوناگون بر اساس مقیاسی به نام دمای رنگ محاسبه می‎شود. دمای رنگی بر اساس میزان سردی یا گرمی نور، یک ارزش عددی به نور می‌دهد.

مقیاس دمای رنگ، کلوین است، با اعدادی پایین مانند کلوین ۳۵۰۰ که حاکی از گرم و قرمز بودن نور است. در مقابل، هر چقدر عدد کلوین بزرگ‌تر باشد نور سردتر و آبی ‏تر خواهد بود.

نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی) در دوربین:

دوربین شما دارای تنظیماتی است که می‌تواند در بسیاری از شرایط نوری، رنگ نور را درست ثبت کند. این تنظیمات شامل حالت اتوماتیک و هم‌چنین حالت‌های پیش فرض برای منابع نوری رایج از قبیل نور روز و نور فلاش می‌شود. این حالت‌ها تنها بر اساس نور روی سوژه‏ عمل می کنند و کاری به نور پس زمینه ندارند. پس اگر سوژه‏ اصلیِ عکس شما در سایه قرار داشته باشد و پس زمینه در نور آفتاب، شما باید از تنظیمات سایه استفاده کنید.

هم‌چنین این امکان وجود دارد که یک سری تنظیمات را در دوربین‌تان ذخیره کنید. حتی در بسیاری از دوربین ‏های امروزی می‌توانید وایت بالانس را بر روی یک دمای رنگ خاص تنظیم کنید.

بیشتر بدانید:          [irp posts=”2460″ name=”تنظیم وایت بالانس عکس با کالرچارت”]

برای ایجاد یک حالت پیش فرض وایت بالانس به صورت دستی که به شما اجازه می‌دهد تا یک وایت بالانس خاص را ایجاد کنید به روش زیر عمل کنید. یک کارت سفید یا خاکستری را در نوری که قرار است در آن از سوژه عکاسی کنید، نگه دارید و یک عکس از آن بگیرید و سپس از آن تصویر برای اندازه‌گیری وایت بالانس استفاده کنید. مادامی که نور تغییر نکند، رنگ ها در عکس شما درست ثبت خواهند شد.

چه مواقعی می‌توان از تنظیمات پیش فرض وایت بالانس استفاده کرد

بعضی از موقعیت‌های نوری می‌تواند تنظیمات اتو وایت بالانس دوربین شما را دچار خطا کند. بنابراین باید از یکی از حالت‌های پیش‌فرض استفاده بکنید.

وجود یک رنگ غالب

اگر یک رنگِ خاص فضای وسیعی از کادر عکس را فرا گرفته باشد، این مسئله ممکن است اتو وایت بالانس دوربین شما را دچار خطا کند. حالت اتو وایت بالانس باعث خنثی شدن این رنگ می شود. اما این مساله رنگ سوژه اصلی را نیز خراب می‌کند. به عنوان مثال ما برای گرفتن عکس زیر، از حالت نور روز (Daylight) استفاده کردیم.

وایت بالانس

ترکیب چند منبع نوری مختلف

به مانند حالت غالب شدن یک رنگ خاص، اگر دمای نور پس زمینه و نور پیش ‎زمینه متفاوت باشد، در این حالت هم اتو وایت بالانس می‌تواند دچار خطا شود. تنظیمی را انتخاب کنید که با نور روی سوژه هم‌خوانی داشته باشد.

تنظیم تراز سفیدی

عکس‏‌های شبانه شهری

ترکیب رنگ‏‌های منابع نوری مصنوعی در خیابان ‏های شهر نیز می‌تواند حالت اتو وایت بالانس را دچار خطا کند. در این شرایط بهتر است از حالت incandescent استفاده کنید.

تنظیم تراز سفیدی در شب

مطالعه بیشتر:         [irp posts=”4626″ name=”عکاسی منظره در شب”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی