اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی

اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی

نحوه تنظیم اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی همواره یکی از بحث‌های داغ در میان عکاسان بوده است. ما در اینجا حالت‌های مختلف یک تصاویر را با تنظیمات متفاوت به شما نشان می‌دهیم تا متوجه شوید که این دو عامل چه تاثیری بر حجم و کیفیت عکس‌های ما خواهند داشت.

در بیشتر دوربین های DSLR، سه سطح برای فشرده سازی عکس وجود دارد؛ Fine مربوط به بالاترین کیفیت است، Normal بعد از Fine، بهترین کیفیت را به دست می‌دهد و Basic که پائین ترین کیفیت را داشته و بهترین گزینه برای موقعیت های ضروری محسوب می‌شود.

علاوه بر آن، دوربین شما گزینه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهد که بر مبنای آن می‌توانید تعداد پیکسل‌های تصویرتان را مشخص نمایید. برای انتخاب بیشترین عددی که سنسور شما به آن اجازه می‌دهد، بزرگ یا (L) Large را انتخاب کنید. حالت متوسط Medium (M) تصاویری ایجاد می‌کند که اندازه‌اش ۷۵ درصد طول و عرض عکس اصلی بوده و Small (S) تصاویری به وجود می‌آورد که نصف ارتفاع یا عرض نمونه تصویر اصلی هستند.

در ادامه سعی می‌کنیم این موارد را به‌ صورت دقیق‌تر برای شما توضیح دهیم.

اندازه تصویر

در حالت بزرگ یا Large، دوربین از تمامی رزولوشن یا همان پیکسل‌های سنسور برای ثبت عکس بهره می‌گیرد که در دوربین D3100 نیکون برابر، ۴۶۰۸ در ۳۰۷۲ پیکسل است.

در حالت متوسط یا Medium، پیکسل‌های به‌کار گرفته شده برای ثیت عکس، کاهش می‌یابد که در دوربین D3100، این تعداد ۳۴۵۶ در ۲۳۰۴ پیکسل می‌باشد. در این حالت، می‌توان عکس‌های بیشتر اما باکیفیت پائین‌تر بر روی کار حافظه ثبت کرد.

عکس‌ها در حالت کوچک یا Small، نصف اندازه‌ی تصاویر بزرگ هستند و دوربین از نصف پیکسل‌های سنسور برای ثبت عکس استفاده می‌کند. شما می‌توانید تعداد زیادی عکس کوچک را بر روی کارت حافظه ثبت کنید.

اندازه تصویر

کیفیت تصویر

یادتان باشد وقتی کیفیت را تغییر می‌دهد، اندازه تصویر ثابت می‌ماند اما دوربین برای کاهش اندازه فایل، میزان فشرده‌سازی فایل را افزایش می‌دهد که این مساله بر کیفیت جزئیات کوچک موجود در عکس تاثیر می‌گذارد.

گزینه Fine، کمترین میزان فشرده‌سازی را بر تصاویر اعمال می‌کند و عملاً تغییری محسوسی در کیفیت عکس ایجاد نمی‌کند. در این حالت حجم فایل عکس نسبتاً بزرگ است که برای دوربین D3100 حدود ۷ مگابایت می‌باشد.

در گزینه Normal، در نتیجه فشرده‌سازی تصویر، اندکی از جزئیات تصویر از دست می‌رود و حجم فایل کمتر می‌شود که در مورد دوربین D3100 حدود ۳٫۴ مگابایت است.

مطالعه بیشتر:           [irp posts=”404″ name=”رزولوشن در عکاسی دیجیتال”]

در حالت Basic، فشرده‌سازی زیادی بر روی فایل تصویر اعمال شده و عکس به کمترین حجم خود می‌رسد که چیزی حدود ۱٫۷ مگابایت در دوربین D3100 است. در این حالت، جزئیات تا حدی زیادی از دست رفته و خطوط حاشیه محو می‌شوند.

اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی

نحوه تغییر  اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی

این فرآیند در بسیاری از دوربین ها یکسان است. ما برای این مقاله، از یک دوربین نیکون D3100 استفاده کردیم.

 اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی

صفحه info یا اطلاعات

در یک دوربین نیکون DSLR مانند D3100، باید دکمه i را فشار دهید تا صفحه info یا اطلاعات نمایش داده شود. سپس برای باز کردن تنظیمات کیفیت (QUAL) از دکمه multi-selector که در گوشه سمت راست و بالا قرار دارد، استفاده کنید.

اندازه و کیفیت تصویر در عکاسی

فرمت Raw یا JPEG؟

اگر از منوی Image quality، فرمت Raw را انتخاب کنید، منوی Image size که در پایین هم آمده است، خاکستری می‌گردد (فایل‌های Raw همیشه به صورت full size و در اندازه کامل ثبت می‌شوند و امکان تغییر اندازه آن‌ها وجود ندراد). برای عکاسی با فرمت JPEG، باید یکی از سه حالت Fine، Norm یا Basic را انتخاب کنید.

بیشتر بدانید:                [irp posts=”3925″ name=”ویرایش فایل‌ های خام”]

بعد از انتخاب فرمت JPEG، می‌توانید از منوی Image size، از میان گزینه‌های Large (L) (بزرگ)، Medium (M) (متوسط) یا Small (S)، یکی را انتخاب نمائید، اما پیش از آن، به باکس بالای صفحه توجه کنید.

  فرمت Raw یا JPEG

مطالعه بیشتر:          [irp posts=”392″ name=”چگونگی عملکرد سنسورهای دوربین دیجیتال”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی