کاربرد چرخه رنگ در عکاسی

کاربرد چرخه رنگ در عکاسی

رسیدن به رنگ‌هایی که خیلی خوب با هم جور شوند، در ترکیب‌بندی عکس‌ یک امر ضروری و لازم است. ما در مقاله می‌کوشیم به سوال ” کاربرد چرخه رنگ در عکاسی ” پاسخ داده و به برخی از نکاتی که باید بدانید، اشاره می‌کنیم.

بهترین ابزار برای آزمایش و امتحان کردن عکس‌ها، چرخه رنگ است. این حلقه‌های رنگارنگ که قرن‌هاست توسط هنرمندان و طراحان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به ما نشان می‌دهند رنگ‌ها چطور با هم تعامل برقرار می‌کنند.

رنگ‌های اصلی (قرمز، زرد و آبی) به یک اندازه فضای چرخه رنگ را اشغال می‌کنند و رنگ‌های ثانویه (که حاصل ترکیب رنگ‌های اصلی با یکدیگر هستند) بین آن‌ها قرار می‌گیرند.

قانون رنگ‌ها

براساس یک قانون پذیرفته‌شده، رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند با هم هارمونی و هماهنگی دارند و رنگ‌هایی که مقابل یکدیگر قرار دارند، مکمل هم می‌باشند.

هنگام مطابقت دادن رنگ‌ها این نکته را به یاد داشته باشید که پرده‌های رنگی مختلف واکنش‌های روانی قوی در بیننده ایجاد می‌کنند و حتی لکه‌های کوچکی از یک رنگ می‌تواند حال و هوا و پیام یک عکس را تغییر دهد.

مطالعه بیشتر:       [irp posts=”4561″ name=”رنگ در عکاسی”]

اگر از رنگ به درستی استفاده شود، می تواند یکی از آسان‌ترین راه‌های خلق عکس‌های زنده و چشم‌نواز باشد.

اینفوگرافیک: کاربرد چرخه رنگ در عکاسی

کاربرد چرخه رنگ در عکاسی

کاربرد چرخه رنگ در عکاسی

از سایه‌های گرم با احتیاط استفاده کنید

رنگ‌های زرد و نارنجی درخشان در دسته “رنگ‌های گرم” قرار دارند. این دو رنگ قدرت و تأثیر بالایی داشته و برای استفاده به مقدار اندک، بهترین گزینه می‌باشند. هنگام استفاده از این رنگ‌ها در کنار رنگ قرمز دقت کنید، زیرا قرمز هم بار معنایی مثبت و هم منفی دارد، چراکه هم به محبت و عشق و هم به خطر و گناه دلالت می‌کند. رنگ‌های آبی احساس آرامش را برمی‌انگیزند.

رنگ‌های اولیه

برای ایجاد یک جلوه بصری قوی و تاثیرگذار در تصاویرتان، سعی کنید رنگ‌های اولیه (قرمز، زرد و آبی) را با هم ترکیب کنید تا به یک نتیجه درخشان و جلب توجه کننده برسید.

سایه‌های رنگی آرام‌بخش

مطابقت دادن سایه‌های رنگی “سرد” با یکدیگر.  برای مثال رنگ آبی و سبز یک افکت آرام‌بخش آنی در بیننده ایجاد می‌کند.

معنای فرهنگی رنگ‌ها

بار معنایی رنگ‌ها در سراسر دنیا با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال، در کشورهای غربی، رنگ عزاداری سیاه است، اما در مصر زرد و در تایلند بنفش می‌باشد.

بیشتر بدانید:             [irp posts=”424″ name=”رنگ در عکاسی: هارمونی و تعادل رنگی”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی