راهنمای استفاده از فوکوس دستی

راهنمای استفاده از فوکوس دستی

با وجود این همه پیشرفت‌های شگف‌انگیز در زمینه‌ی اتوفوکوس (AF یا A) چرا باید طرز استفاده از فوکوس دستی (MF یا M) را یاد بگیریم؟ خب، گاهی اوقات همه‌ فوکوس‌های خودکار دنیا هم نمی‌توانند به شما کمک کند تا تصویر واضحی ثبت کنید. اغلب، فعال کردن فوکوس دستی تنها راه جلوگیری از تار شدن تصاویر است. در مقاله راهنمای استفاده از فوکوس دستی، قصد داریم این مساله را به شما آموزش دهیم.

مطالعه بیشتر:              [irp posts=”1989″ name=”اتوفوکوس اولتراسونیک موتوردار و رینگی”]

عکاسان ماکرو عموماً برای تعیین نقطه فوکوس‌شان از فوکوس دستی استفاده می‌کنند. هم چنین، عکاسانی که در نور کم یا شرایط دشوار عکاسی می‌کنند، مثل شرایط عکاسی از میان شیشه یا شاید فوکوس کردن روی یک افق دوردست در یک صبح مه‌آلود وقتی فوکوس خودکار کارایی ندارد، از فوکوس دستی استفاده می‌کنند.

فوکوس دستی

پس کلید AF/MF (یا A/M) روی بدنه لنز‌تان را نادیده نگیرید و فراموش نکنید که هر وقت اتوفوکوس به مشکل برخورد، فوکوس دستی کارتان را راه می‌اندازد.

مطالعه بیشتر:          [irp posts=”1513″ name=”نقاط فوکوس در سیستم اتوفوکوس دوربین”]

راهنمای استفاده از فوکوس دستی

قدم اول) تغییر حالت فوکوس

کلید AF/MF را پیدا کنید و آن را از حالت اتوفوکوس (AF) به فوکوس دستی (MF) تغییر دهید. بسته به نوع دوربین و لنزی که استفاده می‌کنید کلید مربوطه ممکن است در مکان‌های متفاوتی باشد، ولی معمولاً جایی روی بدنه لنز خواهد بود.

فوکوس دستی

قدم دوم) چرخاندن حلقه فوکوس

برای فوکوس کردن یک لنز به صورت دستی فقط کافی است تا حلقه فوکوس را بچرخانید. می‌توانید از طریق منظره یاب متوجه شوید که تصویر چه زمانی واضح می‌شود. ممکن است مجبور شوید چند بار حلقه فوکوس را عقب و جلو کنید، فوکوس را به عقب‌تر و جلو‌تر از نقطه‌ی مورد نظرتان جابه‌جا کنید تا زمانی که فوکوس روی نقطه مورد نظر تنظیم شود.

حلقه فوکوس

قدم سوم) کمک بگیرید

عکاسی در شرایط متفاوت احتیاج به تکنیک‌های فوکوس متفاوتی نیز دارد. در نور خیلی کم و زمانی که در شب عکاسی می‌کنید با تخمین زدن فاصله‌ی سوژه از دوربین، می‌توانید از اعداد نشان دهنده فاصله بر روی بدنه‌ی لنز کمک بگیرید. اغلب لنز‌ها این ویژگی را دارند.

فوکوس دستی

قدم چهارم) بازبینی عکس‌ها

برای این که مطمئن شوید عکس‌های‌تان به قدر کافی واضح شده‌اند، از صفحه LCD دوربین‌تان برای نگاهی دقیق‌تر استفاده کنید. فقط کافی است تا زوم کنید و به روی محدوده خاصی که روی آن فوکوس کرده بودید بروید. به این ترتیب تا حد زیادی متوجه خواهید شد که تصویرتان واضح شده یا نه؛ و اگر واضح نیست، دوباره فوکوس کنید و عکس جدیدی بگیرید.

صفحه LCD

بیشتر بدانید:         [irp posts=”75″ name=”اتوفوکوس در دوربین های دیجیتال”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی