تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

از نظر ما بهترین کار این است از عکاسی در نور شدید نیمروزی خودداری کنید، اما گاهی اوقات چاره دیگری وجود ندارد، ممکن است زمان ناهار شما تنها وقت آزاد شما برای عکاسی باشد. برای آشنایی با چند راه حل برای عکاسی در نور شدید، ادامه این مطلب که به مبحث تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید می‌پردازد را از دست ندهید.

مطالعه بیشتر:           [irp posts=”4287″ name=”اصول عکاسی با فلاش”]

۱- با نور کنار بیاید

بدیهی‌ترین راه حل برای عکاسی پرتره در نور شدید این است که به جای این که بر خلاف نور کار کنید، با نور کنار بیاید. این به این معنا نیست که با بی‌توجهی به نور به کار خودتان ادامه دهید، بلکه به این معناست که در مورد اثر نور روی سوژه‌تان فکر کنید و از آن استفاده کنید.

در ظهر، خورشید در بالاترین موقعیت‌اش در آسمان قرار می‌گیرد و این به این معناست که گرچه سایه‌ها بسیار تند خواهند بود، اما در عین حال کوتاه هم هستند.

تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

اگر در آفتاب کامل مشغول عکاسی پرتره هستید، باید انتظار تشکیل سایه‌های عمیق و بد شکلی را زیر بینی و ابرو‌های سوژه‌‌تان داشته باشید. با این حال اگر مدل‌تان کمی سرش را به عقب ببرد و به سمت خورشید نگاه کند این سایه‌ها محو خواهند شد.

مشکل اصلی این راهکار این است که اگر مدل سعی کند تا چشمانش را باز نگه دارد چشم‌هایش در مقابل نور شدید آفتاب به سرعت آسیب خواهند دید، اما این جزو معدود زمان‌هایی است که چشمان بسته طبیعی به نظر می‌رسد. همه ما دوست داریم که هر از گاهی صورت‌مان را رو به خورشید بگیریم و چشمان‌مان را ببندیم.

در این شرایط می‌توانید سری به نزدیک ترین پارک آن اطراف بزنید، چراکه برگ و گلبرگ‌های ظریف با نور پس زمینه عالی به نظر می‌رسند و نور شدید و جهت دار خورشید باعث برجسته شدن رنگ و بافت آن‌ها خواهد شد.

 در عین حال در شهر‌ها ترکیب بی‌نظیری از سایه‌های تند و روشنایی‌های شدید وجود دارد که برای تصاویر سیاه و سفید بسیار مناسب هستند.

۲- از دیفیوزر استفاده کنید

با نگه داشتن یک دیفیوزر بین منبع نور و سوژه‌، نور شدید به طرز چشمگیری ملایم‌تر شده و کنتراست کاهش پیدا می‌‌کند، تا جایی که جزئیات در نواحی سایه‌دار مشخص می‌شوند و های لایت‌ها روشنایی بسیار کم‌تری پیدا می‌کنند.

انواع متفاوتی از دیفیوزر‌ها در بازار یافت می‌شوند که اکثر آنها قابل جمع شدن هستند و به راحتی حمل می‌شوند. مدل‌هایی هم هست که به قدری تا و کوچک می‌شوند که درون یک کیف دوربین جا می گیرند، ولی آنقدر باز و بزرگ می‌شوند تا برای عکاسی پرتره مورد استفاده قرار بگیرند.

اما مشکل این راهکار این است که دیفیوزر باید در جای مناسبی نگه داشته شود و ممکن است همه ما یک دستیار برای این کار نداشته باشیم. ساده‌ترین راه حل این است که دوربین‌تان را روی یک سه پایه محکم کنید، تا خودتان بتوانید دیفیوزر را نگه دارید.

علاوه براین، گیره‌هایی مثل:  Wimberley Plamp II موجود هستند که می‌توانند دیفیوزر را به سه پایه یا هر تکیه‌گاه دیگری متصل کنند و آن را روی سوژه نگاه دارند.

تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

۳- از رفلکتور استفاده کنید

رفلکتور‌های موجود در بازار ظاهری بسیار شبیه به دیفیوزر‌ها دارند با این تفاوت که به جای عبور دادن نور آن را بازتاب می‌کنند و گزینه عالی برای عکاسی پرتره هستند.

رفلکتور را باید در مقابل منبع نور نگه داشت تا نور را به سمت سایه‌ها بازتاب کند.

بعضی از تولیدکنندگان، دیفیوزر‌هایی همراه با روکشی تولید می‌کنند که روی آن‌ها کشیده می‌شود و دیفیوزر را تبدیل به رفلکتور می‌کند.

همچنین می‌توانید از یک ورق کاغذ سفید یا برای انعکاس بیشتر نور، از یک تکه فویل آلومینیوم مچاله شده و دوباره صاف شده استفاده کنید (اگر فویل به یک ورق مقوا چسبیده باشد راحت‌تر کنترل می‌شود).

اگر همراه‌تان رفلکتور نداشته باشید سطوح بازتابنده بسیاری وجود دارند که می‌توانند جایگزین آن شوند. ساختمان‌های رنگ روشن، آب و شن روشن همگی می‌توانند نور زیادی را بازتاب دهند، پس تنها مسئله قرار دادن سوژه در زاویه درست نسبت به آن‌ها است.

رفلکتور

۴- نور پشت (بک لایت)

همان طور که قبلاً گفتیم، بعضی از گیاهان در حضور نور بک لایت فوق العاده به نظر می‌رسند، چراکه ساختار نیمه شفاف‌شان جان می‌گیرد.

ولی کارکردهای نور پشت به همین جا ختم نمی‌شود، سوژه‌های بسیار دیگری هم هستند که اگر نور از پشت به آن‌ها تابیده شود عالی به نظر می‌رسند. برای مثال نور پشت (بک لایت) گزینه خوبی برای عکاسی پرتره نیز هست.

کلید عکاسی پرتره با نور پشت این است که نوردهی (Exposure) را روی سوژه تنظیم کنید و نه روی زمینه. ساده‌ترین راه برای این کار این است که دوربین‌تان را روی حالت نورسنجی نقطه‌ای (Spot-metering mode) قرار دهید و مطمئن شوید که هنگامی که نوردهی می‌کنید نقطه فوکوس روی سوژه‌تان تنظیم شده است. (در اکثر دوربین‌ها معمولا این نقطه، نقطه فعال فکوس اتوماتیک (AF) است. ولی شاید هم نقطه مرکزی قاب تصویر باشد)

تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

نتیجه مطلوب باید یک سوژه روشن با نوردهی صحیح از مقابل و احتمالاً پس زمینه‌ای سوخته باشد.

مطالعه بیشتر:             [irp posts=”400″ name=”عکاسی پرتره و وضعیت های نوری”]

اگر ترجیح می‌دهید که پرتره پر نور‌تری داشته باشید، نوردهی (Exposure) را کمی افزایش دهید تا سوژه‌تان کمی روشن‌تر شود.

۵- فلاش پرکننده

در عکاسی پرتره، نور فلاشی که به دوربین متصل نیست، سایه‌ها را پر می‌کند و کنتراست یک صحنه پر نور را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ همچنین، به شما قابلیت کنترل درجه روشنایی (Light-levels) و نوردهی عکس را هم می‌دهد.

تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

برای به دست آوردن بهترین نتیجه بهتر است که نور فلاش توسط نوعی دیفیوزر یا سافت باکس ملایم‌تر شود. هم‌چنین بهتر است فلاش روبروی سوژه قرار بگیرد تا نور به سایه‌ها بتابد. سیستم‌های مدرن نورسنجی TTL در فلاش‌ها می‌تواند کار را برای شما آسان کنند، اما اگر بخواهید می‌توانید روشنایی فلاش را از طریق تنظیمات جبران نوردهی فلاش که روی بدنه دوربین یا در منوی دوربین قرار دارد، کنترل کنید.

بیشتر بدانید:          [irp posts=”4823″ name=”فلاش پرکننده در عکاسی پرتره”]

۶- به سایه پناه ببرید

آخرین راه برای عکاسی پرتره در نور شدید این است که از معرض نور خارج شوید و زیر سایه قرار بگیرید. این تکنیک مورد علاقه بسیاری از عکاسان حرفه‌ای عروسی و پرتره است.

تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید

اگر سوژه‌تان را زیر سایه یک درخت قرار دهید، دیگر مجبور نیست در مقابل نور خورشید چشمانش را تنگ کند، و شما می‌توانید به کمک فلاش پرکننده، نور روی صورتش را بیشتر کنید تا جزئیات صورت به‌ خوبی ثبت شوند.

امیدواریم مطالعه مطلب تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید برای شما آموزنده بوده باشد. نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی