راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی

راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی

اگر به دنبال راه حل‌هایی ساده برای بهبود عکس‌های پرتره‌تان هستید که نیازمند خرید تجهیزات گران‌قیمت نباشد، ما در این مقاله راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی و ترفندهای ساده‌ای در رابطه با آن را به شما آموزش خواهیم داد.

تمام چیز‌هایی که لازم دارید: یک دوربین عکاسی با فلاش پاپ آپ، یک لنز زوم و یک رفلکتور (یا یک ورق کاغذ) هستند.

پرتره محیطی

ما به شما نشان می‌دهیم که چه طور هنگام عکاسی پرتره در فضای باز، از فلاش پاپ آپ (فلاش سرخود دوربین) به عنوان نور پرکننده استفاده کنید؛ در روز‌های آفتابی سوژه‌های‌تان را در چه موقعیتی قرار دهید؛ و این که بهترین راه برای نگه داشتن رفلکتور در هوای ابری چیست.

۱) استفاده از فلاش پاپ آپ به عنوان نور پرکننده

موقع عکاسی پرتره محیطی فلاش پاپ آپ با نورپردازی کردن سوژه‌ها از روبرو، سایه‌ها را محو کرده و تصویر را تخت می‌کند. اما اگر به عنوان مکملی برای نور خورشید استفاده شود، می‌تواند سایه‌ها را نرم کند و هم‌چنین برق‌ درخشانی (کچ لایت) در چشمان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:              [irp posts=”4287″ name=”اصول عکاسی با فلاش”]

برای این کار، وارد بخش تنظیمات جبران نوردهی فلاش دوربین‌تان شوید (در بعضی از دوربین‌های DSLR دکمه‌ای برای این کار وجود دارد، اما ممکن است در بعضی از دوربین ها از طریق منوی تنظیمات انجام می‌شود) و سپس یک عدد منفی وارد کنید تا قدرت فلاش را کم‌تر کنید (برای مثال ۱- را امتحان کنید).

تنظیمات نوردهی را بر حسب نور محیط انجام دهید. چند عکس بگیرید و بر اساس آن‌ها شدت نور خروجی فلاش را تنظیم کنید.

فلاش پاپ آپ

۲) استفاده از رفلکتور در هوای آفتابی

یک رفلکتور می‌تواند تغییر چشمگیری در عکس‌های پرتره محیطی شما ایجاد کند. در یک روز کاملاً آفتابی، سوژه را طوری قرار دهید که پشتش به خورشید باشد. بعد با استفاده از رفلکتور، مقداری از نور خورشید را روی صورتش منعکس کنید (البته نه این‌قدر که سوژه اذیت شود!).

راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی

به این ترتیب، نور خورشید که از پشت می‌تابد با ایجاد کردن یک نور ریم مانند (نور حاشیه) در دور تا دور سوژه، باعث جدا شدن سوژه از پس‌زمینه می‌شود (برای کنتراست‌های بهتر دنبال زمینه‌های تیره بگردید) و هم‌ زمان رفلکتور نیز مقداری از نور خورشید را به چهره سوژه می‌تاباند.

بیشتر بدانید:           [irp posts=”2393″ name=”تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید”]

۳) حذف سایه‌ها با رفلکتور

در هوای ابری، نور ملایم‌تر و در نتیجه دلنشین‌تر از نور مستقیم خورشید است، بنابراین زمان بهتری برای عکاسی پرتره  محیطی محسوب می‌شود.

در این شرایط، از رفلکتور می‌شود برای حذف کردن سایه‌های زیر چانه و درون چشم‌ها استفاده کرد. از سوژه بخواهید که رفلکتور را زیر چانه‌اش نگه دارد تا سایه‌ها را پر کند.

بیشتر بدانید:          [irp posts=”1208″ name=”نورپردازی پرتره،تکنیک های نور اصلی و پرکننده”]

رفلکتور‌ها در ابعاد و اشکال متفاوتی عرضه می‌شوند و لازم نیست که حتماً رفلکتور عکاسی باشند. هر سطح براقی می‌تواند کار یک رفلکتور را انجام دهد. پس یک کاغذ سفید یا فویل نقره‌ای همان قدر به کار می‌آید که یک رفلکتور تا شوی عکاسی.

 حذف سایه‌ها با رفلکتور ۴) عکاسی با لنز تله

لنز‌های تله بهترین گزینه برای عکاسی پرتره و مخصوص پرتره محیطی هستند. آن‌ها تصاویر جذاب‌تری ثبت می‌کنند. چراکه قابلیت فشرده سازی اجزای چهره را دارند و بنابراین از اعوجاج‌های لنز‌های واید نیز خبری نخواهد بود.

علاوه بر این، لنز‌های تله با ایجاد زاویه دید بسته‌تر و هم‌چنین عمق میدان کمتر، سوژه را بهتر از پس زمینه جدا می‌کنند. این یعنی هنگام استفاده از دیافراگم‌های باز مانند ۴/f، لنز تله یک پس‌زمینه محو و جذاب ایجاد خواهدکرد.

همچنین با این لنز‌ها، لازم نیست خیلی به سوژه نزدیک شوید، چون می‌توانید برای گرفتن عکس‌ هایتان، عقب‌تر هم بایستید.

پس برای داشتن پرتره‌های فریبنده‌تر و پس زمینه‌های بهتر به سادگی چند قدم به عقب برداشته و زوم کنید.

  راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی

۵) بهبود رنگ و کنتراست

اغلب اوقات، تقویت رنگ و کنتراست باعث بهتر شدن عکس‌های پرتره می‌شود. این کار به راحتی از طریق نرم افزار‌های لایت روم Lightroom و Photoshop Camera Raw plug-in قابل انجام است.

برای تقویت رنگ به جای Saturation (اشباع رنگی) از گزینه Vibrance (درخشش رنگ) استفاده کنید. چراکه فقط رنگ‌های غیر براق را تقویت کرده و در نتیجه رنگ‌های پوست صورت بیش از حد، اشباع نخواهند شد.

برای تشدید کنتراست، منحی تُن S شکل کلاسیک بسیار کاربردی است. دو نقطه روی خط منحنی ایجاد کنید و سپس نقطه بالایی را بالا‌تر و نقطه پاینی را پایین‌تر بکشید تا یک S مانند ایجاد شود. این کار باعث خوش رنگ و لعاب‌تر شدن عکس‌های پرتره می‌شود.

پرتره محیطی

یک تکنیک دیگر که به خصوص برای عکاسی پرتره‌های زیبایی کاربرد دارد، این است که برای روشن‌تر شدن پوست صورت، در اسلایدرهای HSL Luminance، تن‌های نارنجی و قرمز را افزایش دهید.

اگر خواندن مقاله راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی برای شما مفید و آموزنده بوده، لطفا نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی