نحوه کنترل عمق میدان

نحوه کنترل عمق میدان

نحوه کنترل عمق میدان از جمله مباحثی است که هر عکاسی باید کاملاً بر آن مسلط باشد. بدون تردید هر عکاسی دوست دارد که عمق میدان را در هر عکسی کنترل کند. اما سه موقعیت وجود دارد که کنترل عمق میدان از موارد دیگر ضروری‌تر است که این سه موقعیت عبارتند از:

۱- عکاسی منظره

۲- عکاسی پرتره

۳- عکاسی کلوزآپ

عوامل موثر بر عمق میدان

همان‌طور که می‌دانیم، عمق میدان وضوح تصویر یک بازه ثابت نبوده و بسته به عواملی می‌تواند تغییر کنید که سه عامل اصلی موثر بر عمق میدان عبارتند از: عدد دیافراگم، فاصله کانونی لنز و نقطه فوکوس یا فاصله دوربین تا سوژه. ما تاثیر این سه عامل را به طور خلاصه در ادامه بررسی می‌کنیم.

مقاله مرتبط:          [irp posts=”2413″ name=”عمق میدان و عوامل موثر بر آن”]

۱- عدد دیافراگم: هرچه دیافراگم بازتر باشد (عدد دیافراگم کوچک تر باشد ) ، عمق میدان کمتر می شود و هرچه دیافراگم بسته‌تر باشد، عمق میدان بیشتر می شود.

۲- فاصله کانونی لنز: هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد (لنز تله‌تر باشد)، عمق میدان کمتر  می شود و هرچه فاصله کانونی  لنز کمتر (لنز وایدتر باشد)، عمق میدان بیشتر می شود.

۳- فاصله دوربین تا سوژه: هر چه فاصله دوربین تا سوژه بیشتر باشد، عمق میدان بیشتر می شود و هر چه فاصله دوربین تا سوژه کمتر  باشد (یعنی دوربین به سوژه نزدیک‌تر شود) ، عمق میدان کمتر می شود.

سه موقعیتی که در آن باید عمق میدان را کنترل کنید:

۱- عکاسی از منظره

برای داشتن بیش‌ترین وضوح در سرتاسر تصاویر مناظر طبیعی و شهری، از فاصله‌ی کانونی کوتاه (لنز واید) و دیافراگمی نزدیک به ۱۱/f یا بسته‌تر استفاده کنید، و فوکوس را روی نقطه‌ای در حدود یک سوم عمق منظره تنظیم کنید. برای ثابت نگه داشتن دوربین درطی این نوردهی طولانی از یک سه پایه استفاده کنید یا ISO را بالا ببرید.

نحوه کنترل عمق میدان

۲- عکاسی پرتره

چه از افراد عکس بگیرید و چه از حیوانات، معمولاً عکس‌هایی که در آن‌ها پس زمینه محو شده باشد، عکس‌های بهتری از کار درمی‌آیند. زیرا با این کار، نگاه بیننده بر روی سوژه اصلی متمرکز شده و پس‌زمینه حواس او را پرت نمی‌کنند. فاصله کانونی بلندتر (تله تر) و دیافراگم باز، راهکارهای خوبی برای کاهش عمق میدان محسوب می‌شوند.

نحوه کنترل عمق میدان

۳- کلوز آپ (Close-Up)

هرچه در فاصله نزدیک‌تری فوکوس کنید، عمق میدان کم‌تر خواهد بود، پس در هنگام عکاسی از سوژه‌های مینیاتوری، انتخاب دیافراگم بسیار مهم است. وقتی لنز در نزدیک‌ترین فاصله فوکوس کرده باشد، حتی بسته‌ترین دیافراگم‌های لنز هم عمق میدانی به طول فقط چند میلیمتر ایجاد خواهند کرد.

نحوه کنترل عمق میدان

دیافراگم درست را چطور انتخاب کنیم؟

دوربین را روی حالت اولویت دیافراگم یا اگر زمانش را دارید روی حالت دستی تنظیم کنید. این دو حالت نوردهی، به شما در انتخاب دیافراگم، آزادی کامل می‌دهند تا بتوانید در کم‌تر از یک ثانیه از یک دیافراگم باز به یک دیافراگم بسته‌تر جا‌به‌جا شوید.

نحوه کنترل عمق میدان

ما در عکس بالا از حداقل و حداکثر دامنه دیافراگم لنز استفاده کرده‌ایم تا تاثیری که دیافراگم بر روی عمق میدان می‌گذارد را نشان دهیم. در واقعیت، وقتی در حد دو یا سه استاپ دیافراگم را تغییر می‌دهید، این تفاوت زیاد قابل مشاهده نیست.

پیش نمایش عمق میدان چیست؟

پیش نمایش عمق میدان چیست؟ یک ویژگی خارق العاده بر روی اکثر دوربین‌های DSLR  است که به شما اجازه می‌دهد عمق میدان دوربین‌تان را به دقت تنظیم کنید. ما در این جا توضیح می‌دهیم که چطور از قابلیت پیش نمایش عمق میدان روی دوربین‌تان حداکثر استفاده را ببرید.

حالت نمایش زنده (Live View) را فعال کنید

شما می‌توانید قابلیت پیش نمایش عمق میدان دوربین‌تان را بر روی منظره یاب یا صفحه نمایش (live View) فعال کنید. ولی صفحه بزرگ‌تر و روشن‌تر صفحه live view به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر تشخیص دهید که کدام مناطق واضح و کدام مناطق محو و تار افتاده‌اند. در این عکس، دیافراگم ۲.۸/f انتخاب شده است.

Live View

دکمه پیش نمایش عمق میدان (DOF Preview) را فشار دهید

دکمه پیش نمایش عمق میدان معمولاً در جلوی دوربین و نزدیک به محل اتصال لنز به بدنه  دوزبین قرار دارد. این دکمه را فشار داده و نگه دارید و سپس دایل تغییر دیافراگم را بچرخانید تا تاثیر عمق میدان را همزمان با تغییر دیافراگم‌های لنز را منظره یاب ببینید.

DOF Preview

بررسی کنید و عکس بگیرید

همین‌طور که به سمت دیافراگم‌های بسته‌تری حرکت می‌کنید تصویر خیلی تیره‌تر خواهد شد، گرچه با نور صفحه نمایش (live View)، این تغییر به راحتی قابل مشاهده است. وقتی به عمق میدان مورد نظرتان رسیدید ، دکمه پیش نمایش را رها کرده و عکس را ثبت کنید. امیدواریم از خواندن نوشته « نحوه کنترل عمق میدان » لذت برده باشد.

دکمه پیش نمایش عمق میدان

[irp posts=”412″ name=”نحوه صحیح تمیز کردن دوربین و لنز”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی