حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی

حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی

آیا حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی دیجیتال‌ شما را گیج می‌کند؟ اگر چنین است توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا انتها بخوانید.

دکمه حالت نورسنجی روی دوربین با یک آیکون چشم مانند در وسط یک مستطیل علامت گذاری شده است. حالت ها یا مدهای نورسنجی دوربین معمولاً بین سه تا چهار گزینه است که عبارتند از : نورسنجی نقطه‌ای (spot metering)، نورسنجی موضعی (partial metering)، نورسنجی مرکزمحور (center-weighted metering) و نورسنجی ارزیابی کننده (evaluative metering) یا ماتریکسی.

حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی

همین طور که در اینفوگرافیک بالا می‌بینید، هر گزینه نورسنجی بسته به نوع سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، روشنایی صحنه را به روش متفاوتی اندازه گیری می‌کند. در این اینفوگرافیک، هر حالت نورسنجی با جزئیات نشان داده شده و توضیح می‌دهد که آن‌ها چطور کار کرده و بهترین زمان برای استفاده از آن‌ها چه زمانی است. همچنین، در پایان این مطلب به شما نشان می‌دهنیم که چطور حالت نورسنجی دوربین دیجیتال‌ خودتان را تغییر دهید.

حالت‌های نورسنجی در یک نگاه

هر یک از الگو‌های نورسنجی چطور کار می‌کنند و چه زمانی باید از آن‌ها استفاده کنیم.

حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی

۱- نورسنجی نقطه‌ای (Spot metering)

نورسنجی نقطه‌ای شدت نور را فقط در یک محدوده کوچک دایره‌ای در مرکز منظره یاب پیدا می‌کند. بنابراین میانگین نور با اندازه گیری فقط ۲ تا ۴ درصد صحنه‌ای که در قاب شما دیده می‌شود، محاسبه می‌شود.

مطالعه بیشتر:                    [irp posts=”1669″ name=”نورسنجی نقطه ای”]

 نمودار قرمز رنگ نشان می‌دهد که نورسنجی نقطه‌ای فقط نور بخش مرکزی تصویر را می‌خواند.

۲- نورسنجی موضعی (partial metering)

این حالت نورسنجی، شدت نور را در محدوده گسترده‌تری نسبت به نورسنجی نقطه‌ای محاسبه می‌کند. در نتیجه میانگین نور با اندازه گیری ۸ تا ۱۳ درصد عکس، محاسبه می‌شود.

نمودار آبی رنگ نشان می‌دهد که نوسنجی موضعی محدوده بیش‌تری از فریم را مد نظر قرار می‌دهد.

۳- نورسنجی مرکزمحور (center-weighted metering)

این حالت نور را در سرتاسر محدوده عکس محاسبه می‌کند اما در خواندن نور، اهمیت بیشتری به محدوده مرکزی منظره می‌دهد. برخلاف حالت ارزیابی‌کننده (evaluative)، این حالت نقطه فوکوس را مد نظر قرار نمی‌دهد و برای همه عکس‌ها از همان الگوی محاسبه میانگین استفاده می‌کند.

در نمودار سبز رنگ می‌بینیم که محدوده مرکزی برجسته‌تر شده زیرا محلی است که نورسنج تاکید بیش‌تری به آن دارد.

۴- نورسنجی ارزیابی کننده (evaluative metering)

حالت پیش‌فرض اکثر دوربین‌های DSLR و تنها گزینه موجود وقتی دارید با حالت اتوماتیک دوربین عکاسی می‌کنید. این حالت، شدت نور را در سرتاسر فریم محاسبه می‌کند اما در خواندن نور در محدوده اطراف نقطه فوکوس اتوماتیک انتخاب‌شده، شدت و دقت بیش‌تری به خرج می‌دهد.

نمودار نارنجی رنگ (نمودار نورسنجی ارزیابی کننده) بسته به موقعیت سوژه تغییر شکل می‌دهد.

چگونه حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی را تغییر دهیم؟

۱- قدم اول

دکمه حالت نورسنجی روی دوربین‌تان را که با یک آیکون چشم مانند در وسط یک مستطیل علامت گذاری شده فشار دهید.

metering

۲- قدم دوم

با استفاده از دایل اصلی دوربین (یا کلید‌های چپ و راست در پشت دوربین) بین حالت‌های نورسنجی حرکت کنید. ما در این تمرین از یک دوربین کانن استفاده کرده‌ایم. این تنظیمات ممکن است در دوربین شما اندکی متفاوت باشند.

حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی

۳- قدم سوم

در بعضی از مدل‌ها لازم است که دکمه Set در پشت دوربین را فشار دهید تا تغییراتی که در حالت نورسنجی ایجاد کرده‌اید را تایید کنید.

metering

[irp posts=”1316″ name=”نورسنجی در دوربین”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی