تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی

عکاسی از اجسام معلق در هوا

چه برای عکاسی تبلیغاتی از محصولات باشد چه برای پروژه‌های فردی، تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی یا عکاسی از اجسام معلق در هوا می‌تواند جلوه‌ای خاص و متفاوت به عکس شما ببخشد.

برای ایجاد این جلوه، چند روش وجود دارد. می‌شود با استفاده از برنامه‌ای مثل فتوشاپ و با استفاده از قابلیت لایه‌ها و ماسک‌ها، کاری کرد که اشیاء در هوا معلق دیده بشوند. با این حال، با استفاده از یک سری ترفندهای عکاسی موقع ثبت عکس، می‌توانید جلوه واقع‌گرایانه‌تری به عکس‌تان ببخشید؛ مضاف بر این که این ترفندها کار را به‌مراتب آسان‌تر کرده و شما را از شر کلنجار رفتن با تعداد زیادی لایه در مرحله‌ی پس‌تولید خلاص می‌کند.

تجهیزات مورد نیاز:

شما برای این کار، به یک میله کشویی مانند میله بارفیکس نیاز دارید که قیمت زیادی ندارد و خیلی راحت می‌توانید از ابزارفروشی‌ها تهیه‌اش کنید؛ و هم‌چنین به مقداری سیم سازهای زهی یا نخ ماهیگیری. البته شما به شئی یا اشیایی هم نیاز دارید که در هوا شناور بشوند؛ این اشیاء به تصویری که می‌خواهید تهیه کنید بستگی دارد اما ما می‌خواهیم شعبده‌باری را تصویر کنیم که یک دوربین آنالوگ قدیمی و متعلقاتش را در هوا معلق کرده است.

مقاله مرتبط:    [irp posts=”415″ name=”منجمد کردن حرکت در عکاسی”]

اول از همه، برای نصب کردن میله به یک چارچوب در یا فضایی شبیه این نیاز داریم. در مرحله بعد باید با استفاده از سیم زهی یا نخ ماهیگیری در ارتفاع‌های متفاوت، این اشیاء را در هوا آویزان کنیم. اگر از لحاظ نوری خوش‌شانس باشید، ممکن است آن سیم‌ها اصلا در عکس شما دیده نشود. در غیر این صورت، باید با استفاده از ابزار Spot Healing Brush در فتوشاپ، این نخ‌ها را از عکس‌ پاک کنید.

  • معلق کردن اجسام

میله را در چارچوب یا هر فضایی دیگری که انتخاب کرده‌اید، نصب کنید. وقتی کاملا سفت شد، اشیاء را به کمک آن سیم‌ها از میله آویزان کنید. ارتفاع سیم‌ها را دقیق تنظیم کنید تا در فتوشاپ لازم نباشد وقت زیادی صرف پاک کردن آن‌ها کنید.

عکاسی از اجسام معلق در هوا

  • نور

چه از نور طبیعی استفاده می‌کنید چه از نور مصنوعی، زاویه‌دار بودن نور به تقویت حس جادویی صحنه کمک می‌کند. اگر سایه‌ی اشیاء روی سوژه‌‌تان بیافتد، این مساله حس واقعی بودن تصویر را تقویت می‌کند و مخاطب فکر نمی‌کند که این تصویر توسط ترفندهای فتوشاپی ساخته شده است.

عکاسی از اجسام معلق در هوا

  • نقطه فوکوس

اشیاء انتخابی شما همگی در یک سطح کانونی واحد قرار دارند، بنابراین بر روی موضوع اصلی فوکوس کنید. در ضمن با بازترین دیافراگم لنزتان عکاسی کنید. این کار باعث محو شدن پس‌زمینه می‌شود در حالیکه سوژه و دیگر اشیاء واضح ثبت خواهند شد. (ما برای این عکس از اف ۱٫۸ استفاده کردیم).

تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی

  • جادوی فتوشاپ

بعد از این که عکس را گرفتید، اگر نخ‌ها یا سیم‌ها در عکس دیده می‌شوند، باید در بخش پس‌تولید، آن‌ها را حذف کنید. ابزار Healing Brush فتوشاپ را انتخاب کرده و آن را بر روی سیم‌ها بکشید تا ناپدید شوند.

تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی

  • دقت در ویرایش

در جایی که سطوح مختلف با هم تلاقی می‌کنند، کار با Healing Brush سخت می‌شود؛ مثلا جایی که پس‌زمینه مشکی به پیراهن سفید جادوگر می‌رسد یا جایی که پیراهن سفید و شصت با هم تلاقی پیدا می‌کنند. در اینجا می‌توانید به سراغ ابزار Spot Healing Brush یا Clone Stamp بروید.

تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی

  • فوت آخر

در آخر نیز، با استفاده از ابزار Crop، چارچوب درب را از دو طرف تصویر حذف کنید. البته شاید بخواهید آن را به‌عنوان یک قاب در عکس نگه دارید اما دیده شدن چارچوب در، حقه تصویری ما را لو می‌دهد. اگر عکس به رتوش دیگری نیاز دارد، انجام دهید و عکس را ذخیره کنید.

تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی

.منبع: +

مقاله مرتبط:         [irp posts=”2245″ name=”عکاسی از قطره آب”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی