شاید عکاسی معماری به نظر شما سوژهای کسل کننده و تکراری بهنظر بیاید اما عکاسی از بناها و ساختمانها مستلزم خلاقیت زیادی است، گذشته از این که میتواند بسیار درآمدزا هم باشد. در این مقاله، قصد داریم تا ۶ توصیه برای عکاسی معماری را با شما به اشتراک بگذاریم.
با این حال، قواعد عکاسی معماری با پرتره بسیار متفاوتاند. چه عکاسی معماری را به صورت تفننی دنبال میکنید چه به صورت جدی و حرفهای، توصیههای زیر میتواند به ارتقاء نگاه و مهارتهای شما در این حوزه کمک کند.
[irp posts=”395″ name=”عکاسی منظره و فاصله ابرکانونی (هایپرفوکال)”]
۶ توصیه برای عکاسی معماری
۱) دیدن عکسهای مکانی که قصد عکاسی از آن را دارید
به لطف گوگل از اکثر ساختمانهای جهان حداقل یک بار عکاسی شده است. از طریق موتور جستجوی گوگل میتوانید به مجموعهای از عکسهایی که توسط عکاسان حرفهای و آماتور گرفته شدهاند، دست یابید. مطالعه و بررسی این عکسها میتواند به بهتر شدن کار شما کمک کند.
ببینید که این عکاسان از چه زوایایی از آن فضا یا ساختمان عکاسی کردهاند و این که آن بنای بخصوص از کدام زوایا عکاسی نشده است.
به چالشها و انتخابهایی که ممکن است در سر راه شما قرار گیر دقت کنید.
این که میخواهید از نماهای داخلی و خارجی در چه زمانی و با چه نوری عکاسی کنید؛ به عنوان مثال آیا ممکن است برخی فضاها با نور خورشید در هنگام غروب جلوه بهتری پیدا کنند؟ علاوه بر این ببینبد که به چه تجهیزاتی در محل نیاز پیدا خواهید کرد.
۲) با جهت جغرافیایی ساختمان آشنا شوید
به خاطر داشته باشید که نور طبیعی هم میتواند دوست شما باشد و هم دشمن شما.
امروزه بسیاری از ساختمانهای مدرن به شکلی ساخته میشوند که به میزانی زیادی از نور طبیعی بهره بگیرند، به عنوان مثال استفاده از پنجرههای سراسری و نورگیرهای شیشهای.
هرچند این ویژگی میتواند برای ساکنین واقعا عالی و لذتبخش باشد اما همزمان میتواند برای عکاسی معماری مخل و دردسر ساز گردد. در چنین شرایطی شناخت جهت جغرافیایی بنا از اهمیت اساسی برخوردار است. این که ساختمان رو به غرب است یا شرق؟ بسته به نور روز، این مساله از اهمیت زیادی برخودار است.
در واقع آن زمانی از روز که برای عکاسی از بنا انتخاب میکنید به جهت بنا بستگی دارد که نباید از آن غافل شوید.
۳) قبل از عکاسی، حتماً در فضا قدم بزنید
بنا به چند دلیل قدم زدن و راه رفتن در فضا قبل از عکاسی حائز اهمیت است.
نخست این که، این کار به ما کمک میکند تا در صورت وجود هر گونه شلوغی و بهمریختگی آن را مرتب کنیم و عناصر اضافی را از سر راه برداریم.
سطل آشغالها و چین و چروکهای پارچههایی مانند پردهها و روتختیها، دو موردی ست که حتما باید حواستان به آنها باشد. اینها مواردی است که برطرف کردن آنها قبل از عکاسی خیلی راحت از حذف آنها در مرحله ویرایش تصویر است. دوم این که، به این راه رفتن و قدم زدن در فضا به چشم یک ماموریت اکتشافی نگاه کنید.
به دنبال فضاهای خاصی مانند کنجها، مخفیگاهها، تورفتگیها یا فضاهایی مرتفع باشید که به شما زاویهی متفاوتی از فضا را ارائه دهد.
در این دوره و زمانه که هر کسی یک دوربین دارد، ثبت عکسهای برجسته و خلاقانه بیشتر به یافتن زوایای جدیدی بستگی دارد که کمتر به چشم میآیند.
۴) به سبک و سیاق فضا دقت کنید
قبل از این که شروع به راه رفتن در فضا کنید، از کارفرمای خود بپرسید که آیا این فضا توسط طراح خاصی طراحی شده است یا نه. اگر این طور باشد، خوش شانس هستید.
در فضاهای صحنه پردازی شده، همه چیز از اثاثیه و مبلمان گرفته تا تابلوهای روی دیوار، به دقت و در تناسب با فضا جایگیری شدهاند که این مساله کار شما را بسیار راحتتر میکند.
اما چنان چه فضا طراحی نشده باشد، شما برای نشان دادن اهمیت و ویژگیهای معمارانهی فضا باید تلاش بیشتری بکنید. در چنین مواقعی، از خودتان بپرسید که “صرف نظر از این اثاثیه، چه چیز و کدام عامل، این فضا را خاص و جذاب میکند؟”
شاید این عامل آجرها یا دیرکهای چوبی باشد یا شاید پنجرههای سرتاسری. این عامل هر چه که باشد، باید به نقطهی کانونی عکس شما بدل گردد.
۵) در هنگام عکاسی، حواستان به خطوط عمودی باشد
در هنگام عکاسی معماری، شما اکثر مواقع ترجیح میدهید از لنزهای واید مثلا لنز ۳۵-۱۶ mm کانن استفاده کنید اما این لنزها باعث همگرا شدن خطوط عمودی میشوند.
در این حالت دو خط موازی انگار به سمت هم مایل شده و به هم نزدیک میشوند. برای این که عکستان حرفهای و بنا نیز دارای ساختار مستحکمتری به نظر برسد، باید از این همگرایی جلوگیری کنید. راحت ترین راه این است که پرسپکتیو را تغییر دهید. چند قدم به عقب بردارید یا از زاویهای بالاتر عکاسی کنید تا این خطوط عمودی موازیتر بهنظر برسند.
یک راه دیگر برای تصحیح این مشکل، این است که آن را در فتوشاپ ویرایش کنید یا این که اگر مشکل مالی ندارید، یک لنز کنترل پرسپکتیو خریداری کنید.
۶) ارتفاع خود را افزایش دهید
انتخاب زوایهای مرتفع در هنگام عکاسی معماری دو دلیل اصلی دارد: نخست، تصحیح همگرایی و اعوجاج خوط عمودی که قبلا به آن اشاره شد. و دلیلی دوم تلاش برای یافتن یک زاویه دید جدید و متفاوت است.
اگر خوش شانس باشید، در فضایی که از آن عکاسی میکنید، حتما یک بالکن، راه پله یا عنصری طبیعی که چند متر شما را بالا ببرد، وجود خواهد داشت.
به همین خاطر است که در ۹۰ درصد پروژههای عکاسی از معماری همیشه میصرفد که یک نردبان تاشو یا یک چهارپایه کوچک یا یک تک پایه همراه خود داشته باشید. به همراه داشتن این وسائل که ارزان بوده و وزن چندانی هم ندارند، به شما کمک میکند تا از زوایای کمتر دیده شده بتوانید فضاهای داخلی و خارجی را ثبت کنید. امیدواریم از خواندن مقاله ۶ توصیه برای عکاسی معماری لذت برده باشید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
[irp posts=”228″ name=”چطور عکسهای منظره بهتری بگیریم؟”]
منبع: dps / نوشته سوزی پرت
قوانین ارسال دیدگاه