اصول عکاسی با فلاش

اصول عکاسی با فلاش

نورسنجی از درون لنز (TTL) ؟ فلاش با سینک پرده دوم (Rear Curtain Sync) ؟ عدد راهنما (Guide Number) ؟ هر چیزی که باید در مورد اصول عکاسی با فلاش بدانید را در این مقاله به شما خواهیم آموخت. ما به همه مشکلات متداول عکاسان برای عکاسی با فلاش پاسخ داده‌ایم، و همین طور چند ترفند مخصوص برای عکاسی با فلاش را با شما در میان می‌گذاریم.

اصول عکاسی با فلاش

نکاتی درباره فلاش پاپ آپ دوربین؟

اگر در حالت تمام اتوماتیک باشید، فلاش پاپ آپ یا همان فلاش سرخود دوربین به طور خودکار فعال خواهد شد.

اما در مد‌های پیشرفته‌تر مثل پروگرام، اولویت شاتر، اولویت دیافراگم هر زمان که لازم باشد، می‌توانید با فشار دادن دکمه فلاش که با یک علامت رعد و برق مشخص شده است، فلاش دوربین را به صورت دستی فعال کنید.

این فلاش برای افزودن اندکی روشنایی بیشتر، مثلا برای روشن کردن چهره در فضای باز استفاده می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که باید از سرعت شاتری استفاده کنید که از حداکثر سرعت سینک فلاش (Maximum flash sync speed) سریع‌تر نباشد.

[irp posts=”410″ name=”مقایسه حالت های نورسنجی A-TTL و E-TTL و E-TTL II در فلاش های کانن”]

حداکثر سرعت سینک فلاش چیست؟

یکی از اصول عکاسی با فلاش مقوله سرعت سینک فلاش است. گرچه نور ساطع شده از فلاش بسیار سریع منتشر می‌شود، اما نمی‌توان هنگام استفاده از فلاش، از هر سرعت شاتر سریعی بهره گرفت.

این موضوع به عملکرد دو پرده فلاش در دوربین SLR بر می‌گردد. این پرده‌ها با باز و بسته شدن، سنسور را در معرض نور قرار می‌دهند.

اصول عکاسی با فلاش - سرعت سینک فلاش

وقتی که شما دکمه شاتر را فشار می‌دهید، آیینه از جلوی سنسور کنار رفته و پرده اول شاتر باز می‌شود تا نور به سنسور برسد. بعد نوبت به پرده دوم می‌رسد که با بسته شدن، مانع رسیدن نور به سنسور شود.

اگر سرعت شاتر خیلی بالا باشد، پرده دوم قبل از این که پرده اول به طور کامل باز شود، شروع به بسته شدن می‌کند، بنابراین نور فلاش به کل سنسور نخواهد رسید. و چون نور فلاش در مدت زمان بسیار کوتاهی تخلیه می‌شود، فقط به بخش محدودی از سنسور می‌رسد؛ آن بخشی که در هنگام تخلیه فلاش، پشت پرده دوم قرار نگرفته باشد. بنابراین مقدار نوردهی در سرتاسر تصویر نامساوی خواهد بود.

سرعت سینک فلاش همان حداکثر سرعت شاتری است که در آن شاتر به طور کامل باز است تا نور به صورت متعادل و یکدست به سنسور برسد. (یعنی سرعتی که در آن پرده اول کاملا باز شده اما پرده دوم هنوز شروع به بسته شدن نکرده باشد.)

قبلا این مقدار ۶۰/۱ ثانیه بود، اما امروزه بسیاری از دوربین‌های DSLR از مزیت افزایش سرعت سینک فلاش برخوردار هستند و امکان استفاده از سرعت‌های سینک بالایی مثل ۲۵۰/۱ یا ۵۰۰/۱ ثانیه را نیز می‌دهند.

[irp posts=”1560″ name=”تکنیک نورمالی با فلاش”]

معایب استفاده از فلاش پاپ آپ دوربین

خیلی ها معتقدند که استفاده از فلاش پاپ آپ برای روشن کردن سوژه باید آخرین گزینه یک عکاس باشد. این مساله هم درست است و هم نه. مشکل این جا است که اندازه کوچک فلاش و موقعیت آن بر روی دوربین باعث می‌شود تا نور فلاش، نوری مستقیم و شدید باشد.

از جمله ایرادات دیگر این فلش می‌توان به احتمال ایجاد چشم قرمز (red-eye) به علت نزدیک بودن فلاش به لنز اشاره کرد. همچنین هنگام استفاده از فلاش سرخود دوربین باید تا اندازه‌ای به سوژه نزدیک‌تر شوید چون عدد راهنمای فلاش‌های پاپ‌آپ نسبتا پایین هستند.

عدد راهنما (Guide Number) به چه معنا است؟

از جمله اصول عکاسی با فلاش دانستن مشخصات فلاش مانند عدد راهنما است. عدد راهنما (GN) نشانگر حداکثر توان فلاش پاپ آپ یا فلاش اکسترنال است -هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، فلاش قوی‌تر است.

عدد راهنما = فاصله x عددf در ایزو ۱۰۰. بله، ما هم می‌دانیم -همه چیز کمی پیچیده شد! اگر در حالت فلاش دستی عکاسی می‌کنید عدد راهنما به کمک شما می‌آید. می‌توانید از این عدد استفاده کنید تا مقدار دیافراگم را پیدا کنید و فاصله مناسب فلاش تا سوژه را محاسبه کنید تا نوردهی درستی داشته باشید.

هرچند امروزه مسئله نوردهی به طور خودکار توسط سیستم‌های سنجش نور فلاش TTL حل می‌شود.

سیستم نورسنجی فلاش TTL ؟

نورسنجی فلاش یکی دیگر از اصول عکاسی با فلاش محسوب می‌شود. در واقع، TTL مخفف Through the Lens یا همان سیستم نورسنجی درون لنزی کار‌ها را ساده ‌تر می‌کند! نسخه‌های هوشمند این سیستم‌ها مثل iTTL در دوربین‌های Nikon و E-TTL در دوربین‌های Canon، قبل از فلاش اصلی یک انفجار فلاش کوتاه دیگر یا پیش فلاش (Pre Flash) نیز ایجاد می‌کنند.

دوربین مقدار نوری که به سمت لنز باز می‌گردد را ذخیره می‌کند (این اسم نیز از همین جا سرچشمه گرفته)، و بعد مقدار نوری که باید برای نوردهی اصلی با فلاش تابانده شود را محاسبه می‌کند.

هرچند این سیستم هم مثل سیستم‌های نورسنجی دیگر در تاریکی، نور شدید یا پس زمینه‌هایی که نور را منعکس می‌کنند، دچار خطا می‌شود و ممکن است مجبور شوید از گزینه جبران نوردهی فلاش استفاده کنید.

[irp posts=”2441″ name=”صفر تا صد عکاسی منظره در شب”]

چطور مقدار نوردهی فلاش TTL را تغییر دهم؟

برای راحتی کار، دوربین در حالت TTL به طور خودکار مقدار نوردهی فلاش را محاسبه می‌کند. اهمیتی هم ندارد که مقدار دیافراگم لنز یا ایزو یا سرعت شاتر (تا وقتی که کند‌تر از سرعت همگام سازی فلاش باشد) چقدر است.

اما این حالت فقط تا زمانی کاربردی است که فلاش توان کافی برای رسیدن به سوژه را داشته باشد. اگر خیلی دور باشید، سوژه تاریک ثبت خواهد شد؛ بنابراین باید فلاش را به سوژه نزدیک‌تر کنید، دیافراگم را باز‌تر کنید و/یا تنظیمات ایزو را افزایش دهید.

اگر می‌خواهید تنظیمات نوردهی فلاش را به دقت تنظیم کنید ساده ترین راه استفاده از جبران نوردهی فلاش (FEC) است. به دنبال دکمه‌ای با علامت فلاش زیگ-زاگ مانند به همراه -/+ بگردید. برای دیدن روش‌های دیگر تنظیم شدت نور فلاش بخش بعدی را ببینید.

کنترل نوردهی فلاش

 وقتی بحث اصول عکاسی با فلاش مطرح می‌شود، نمی‌توان از مقوله کنترل نوردهی فلاش غافل شد. سه راهکار سریع و راحت برای تنظیم نوردهی عکس‌های دارای فلاش و خلق تصاویر فوق العاده.

 ۱- جبران نوردهی فلاش (Flash Exposure Compensation)

این گزینه به شما اجازه می‌دهد که مقدار نور خروجی از فلاش را تنظیم کنید تا سوژه‌ای که با فلاش نورپردازی شده را روشن‌تر (جبران مثبت) یا تیره‌تر (جبران منفی) ثبت کنید. تنظیمات جبران نوردهی فلاش می‌تواند بر روی دوربین یا فلاش اکسترنالی که به دوربین متصل شده، وارد شود.

اصول عکاسی با فلاش - جبران نوردهی فلاش

۲- قفل نوردهی فلاش

بعضی از دوربین‌ها مثل Canon 7D دارای دکمه قفل نوردهی فلاش (FEL) یا قفل شدت نور فلاش (FV) هستند. اول مطمئن شوید سوژه اصلی در مرکز تصویر قرار دارد و بعد دکمه قفل فلاش را فشار دهید. بدون این که نوردهی انجام شود، فلاش جرقه خواهد زد اما تنظیمات نوردهی فلاش قفل می‌شوند. سپس کافی است کادر دلخواه‌تان را ببندید و عکس را بگیرید.

اصول عکاسی با فلاش

۳- براکت کردن نوردهی فلاش (Flash Exposure Bracketing)

اگر زمان بندی برای تان اهمیتی ندارد، می‌توانید از تکنیک براکتینگ استفاده کنید. با تغییر مقدار جبران نوردهی فلاش چند عکس با نوردهی متفاوت بگیرید تا شانس بیش‌تری برای گرفتن عکسی با تناسب صحیح نوردهی فلاش نسبت به نور محیط داشته باشید. دوربین‌ها و فلاش‌های اکسترنال دارای سیستم براکتینگ فلاش اتوماتیک هستند.

براکتینگ نوردهی فلاش

چگونه فلاش را سینک (Sync) کنیم؟

اگر در نور کم عکس برداری می‌کنید سینک آهسته برای شما مناسب است، چون یک نوردهی طولانی را با یک فلاش سریع ترکیب می‌کند. سینک پرده دوم یا سینک پرده پشتی (Rear Curtain Sync) باعث می‌شود تا به جای شروع نوردهی، فلاش در پایان نوردهی تخلیه شود.

[irp posts=”2403″ name=”راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی”]

فلاش معمولی

مد‌های اتوماتیک دوربین به طور پیش فرض از سرعت سینک ۶۰/۱ ثانیه استفاده می‌کنند. این سرعت شاتر برای عکاسی در شب به قدری سریع است که مانع از ثبت جزئیات خواهد شد.

اصول عکاسی با فلاش

فلاش با سینک آهسته

با استفاده کردن از این مد می‌توانید از مدت زمان نوردهی بیشتری استفاده کنید، تا نور محیط هم فرصت ثبت شدن بر روی سنسور را داشته باشد. بهتر است از یک سه پایه هم استفاده کنید.

 

اصول عکاسی با فلاش

سینک پرده اول (پرده جلو)

در این حالت، هنگام نوردهی طولانی حرکات سوژه پس از انفجار فلاش به صورت رد پایی در مقابل سوژه ثبت خواهند شد-به این ترتیب انگار که سوژه در حال حرکت به سمت عقب است!

اصول عکاسی با فلاش - سینک پرده اول

سینک پرده دوم (پرده عقب)

نتایج در این حالت طبیعی‌تر هستند، اما به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که هنگام تخلیه فلاش در پایان نوردهی، سوژه در چه موقعیتی قرار دارد.

اصول عکاسی با فلاش - سینک پرده دوم

همه آن چه از یک فلاش اکسترنال انتظار داریم

حالا که با برخی تصورات غلط در مورد عکاسی با فلاش آشنا شدیم، می‌خواهیم ببینیم که یک فلاش اکسترنال متصل به دوربین باید چه کار‌هایی انجام دهد.

ما پایین‌تر در برگه تقلب عکاسی‌مان برخی از پرکاربرد ترین ویژگی‌های فلاش برای عکاسی را نشان داده‌ایم و به شما می‌گوییم که می‌توانید چه استفاده‌ای از این ویژگی‌ها بکنید.

ویژگی‌های کلیدی فلاش اکسترنال

 یک فلاش اکسترنال متصل به دوربین نسبت به فلاش کوچک پاپ آپ دوربین، به شما قابلیت کنترل بیشتری می‌دهد.

هد فلاش (Flash Head)

بیشتر فلاش‌های اکسترنال دارای هدی با قابلیت چرخش‌اند که به شما این امکان را می‌دهد که برای ایجاد یک نورپردازی ملایم‌تر و لطیف‌تر، از طریق تاباندن فلاش به سمت یک دیوار یا سقف سفید رنگ، نور را به سمت سوژه منعکس کنید.

صفحه بازتابنده داخی/ مبدل واید (Built in Bounce Card / Wide–Angle Adaptor)

یک صفحه کوچک است که زاویه تابش فلاش را گسترده‌تر می‌کند و با بازتاباندن نور فلاش در چشم‌ها درخشش ایجاد می‌کند.

کلید تغییر مد

می‌توانید از کلید کنار صفحه نمایش برای انتخاب بین مد‌های TTL، دستی، استروسکوپیک (Stroboscopic) و مد‌های دیگر فلاش استفاده کنید.

صفحه نمایش

با استفاده از این صفحه نمایش می‌توانید به فاصله و توان فلاش، تنظیمات زوم مورد نیاز و مقدار جبران نوردهی فلاش نگاهی دقیق‌تر بیاندازید.

همیار فوکوس خودکار (AF Asisst)

در تاریکی و نور کم، سوژه را قبل از نوردهی اصلی با یک پرتو قرمز رنگ روشن می‌کند تا سیستم فوکوس خودکار بتواند بر روی سوژه قفل شود.

چراغ نشانگر آماده بودن فلاش (Ready Indicator)

حواس‌تان به این نشانگر کارآمد باشد تا بفهمید که فلاش بعد از تخلیه، چه زمانی دوباره شارژ و آماده تخلیه شده است.

زوم

در بیش‌تر موارد، هد فلش می‌تواند زوم شود تا با فاصله کانونی لنز هماهنگ باشد. به این ترتیب در زاویه واید نوردهی همگن و در عکس‌های تله دامنه سایه روشن‌های گسترده‌تری را ایجاد می‌کند.

محل اتصال به کفشک دوربین و قفل (Hotshoe Contacts and Lock Lever)

فلاش‌های اکسترنال از طریق کفشک اطلاعات مهمی در مورد تنظیمات، توان و عملکرد‌های دیگر فلاش را به دوربین انتقال می‌دهند.

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی