در این نوشته به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از چند نکته و قانون ساده ترکیببندی، میشود عکسهای بهمراتب بهتری گرفت. اولین چیزی که هر فردی برای عکاس شدن، باید آن را یاد بگیرید، نحوه درست استفاده از دوربین و لنز است.
بیشتر بدانید: [irp posts=”1287″ name=”ترکیب بندی کلاسیک در عکاسی پرتره”]
اما بعد از آموزش فنی، نوبت به تقویت و ارتقاء قدرت دید و نگاهمان از لحاظ زیباییشناختی میرسد. پس برای چند لحظه از مباحث فنی فاصله میگیریم تا بتوانیم بر نحوه درست قاببندی و ترکیببندی در عکاسی تمرکز کنیم. اگر ترکیب بندی صحیح در عکسهایتان برای شما مهم است ما به شما مطالعه مقاله “شش نکته طلایی ترکیببندی در عکاسی” را توصیه می کنیم.
در یک عکس خوشترکیب، بیننده به راحتی میتواند سوژه اصلی را پیدا کرده و تشخیص دهد. در واقع در چنین عکسی، نگاه بیننده به سمت سوژه معطوف شده و عکس داستانی برای گفتن دارد. اما برای گرفتن یک عکس خوش ترکیب باید چکار کرد؟ برای پی بردن به رمز و راز گرفتن عکسهای خوشترکیب باید نکات و قوانین زیر را آویزه گوشتان کنید.
۱- خطوط هدایتکننده (راهنما)
در صحنه بهدنبال خطوطی باشید که چشم ببینده و مخاطب را در تصویر حرکت دهد. شما به عنوان عکاس باید کاری کنید که مدت زمان توقف بیننده در برابر عکس و نگاه کردن به آن بیشتر شود. در عکس زیر، شکل مارپیچ و S مانند جاده، چشم بیننده را با خود همراه کرده و در تصویر به حرکت درمیآورد. همین مساله باعث میشود که مخاطب مدت زمان بیشتری به عکس نگاه کند.
۲- قانون یک سوم
قرار دادن سوژه در مرکز تصویر مخصوصاً اگر قاب مربع باشد، در برخی مواقع میتواند بهترین ترکیببندی ممکن باشد. اما اگر قاب را به صورت عمودی یا بهصورت افقی، به سه بخش مساوی تقسیم کنید و سوژه را در امتداد یکی از این خطوط یا نقاط تقاطع این خطوط قرار دهید، ترکیببندی از توازن و جذابیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
۳- نگاه سوژه به داخل قاب
یکی از حقههای قدیمی در سینما، خالی گذاشتن فضا در جهت نگاه سوژه است که این مساله در خصوص ترکیببندی در عکاسی نیز صادق است. در عکس زیر، سوژه به سمت چپ دوربین نگاه میکند. پس به همین خاطر فضای بیشتری را در این طرف خالی گذاشتیم. در واقع بهطور غریزی نگاه ما به سمت جهت حرکت ماست. در عکس نیز خالی گذاشتن فضا در جهت نگاه سوژه، همین حس حرکت را ایجاد میکند. در غیر این صورت، ممکن است نوعی احساس خفگی و بسته بودن در عکس ایجاد گردد.
۴- نگاه سوژه به سمت بیرون
موقع ترکیببندی در عکاسی این که نگاه سوژه به خارج از قاب باشد نیز میتواند به خلق یک ترکیببندی خوب منجر شود. در عکس زیر، واگن خالی قطار پسزمینه جذابی را ایجاد کرده و همین مساله باعث میشود که سوژه و پسزمینه از اهمیت یکسانی در قاب برخوردار شوند. علاوه بر این، نگاه سوژه به خارج از قاب، این کنجکاوی و سوال را در ذهن بیننده ایجاد میکند که سوژه به چیزی نگاه میکند.
۵- قطع ماکرو
نترسید از اینکه کل قاب را با سوژه اصلی پر کنید. در عکاسی ماکرو، عمق میدان آن قدر کم است که عملاً چیزی از پسزمینه دیده نمیشود. در عکسهای غیرماکرو نیز برخی مواقع در پسزمینه چیز جالب و جذابی برای دیدن وجود ندارد و پسزمینه به بهتر شدن عکس ما کمکی نمیکند. بنابراین با نزدیک شدن به سوژه، میتوان بخشهای غیرضروری و فاقد اطلاعات را از عکس حذف کرد.
۶- به یک عکس اکتفا نکنید
موقع عکاسی، به یک ترکیببندی واحد اکتفا نکنید. میتوان قاب را عمودی، افقی و یا حتی اُریب ببندید. به عنوان مثال، حتماً لازم نیست که عکس پرتره را با قاب عمودی گرفت. بد نیست برخی مواقع خودتان با آزمون و خطا، بهترین نتیجه را بهدست آورید.
بیشتر بدانید: [irp posts=”428″ name=”ترکیب بندی در عکاسی پرتره”]
نسبت طلایی
اگر بخواهیم به زبان ساده بگوئیم، نسبت طلایی یک معادله ریاضی است که یک فرم حلزونی شکل را ایجاد میکند. قرار دادن سوژه اصلی در امتداد این خطوط یا در درون بخشهای مدور این شکل، باعث به بهتر شدن عکس میشود. در ریاضیات و هنر هنگامی رخ میدهد که نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر باشد.
تعریف هندسی آن چنین است: طول مستطیلی به مساحت واحد که عرض آن یک واحد کمتر از طولش باشد.
این ها شش نکته طلایی ترکیببندی در عکاسی بودند.
بیشتر بدانید : [irp posts=”396″ name=”۵ نکته کلیدی در عکاسی”] [irp posts=”228″ name=”چطور عکسهای منظره بهتری بگیریم؟”]
منبع: https://www.digitalcameraworld.com/tutorials/6-classic-composition-setups
قوانین ارسال دیدگاه