ترفندهای نوردهی در عکاسی

ترفندهای نوردهی در عکاسی

هیچ راه درستی برای استفاده از سیستم نوردهی (exposure) دوربین وجود ندارد، ولی برخی ترفندهای نوردهی در عکاسی وجود دارد که به ما در ثبت عکس‌های بهتر کمک می‌کند. آشنایی با مدهای مختلف نورسنجی از قبیل مد نورسنجی موضعی، نقطه‌ای و مد ماتریسی در کنار یادیگری نحوه درست از گزینه جبران نوردهی از جمله ترفندهایی است که در موقعیت‌های نوری متفاوت به کمک ما می‌آید. خیلی وقت‌ها عکاسی از یک موضوع در مقابل یک پس‌زمینه سفید یا تیره یا عکاسی در برف می‌تواند نورسنج دوربین را دچار خطا کند.

ترفندهای نوردهی در عکاسی

نحوه عملکرد نورسنج دوربین

برداشت‌های متفاوتی از نوردهی وجود دارد. دوربین ممکن است بتواند حدس بزند که چه عکسی مطلوب شما است، ولی شرایط صحنه، دامنه کنتراست، این که سوژه کدام بخش از تصویر را اشغال می‌کند و مهم‌تر از همه، این که شما می‌خواهید عکس چه طور به نظر برسد، همه و همه باعث می‌شوند که نتوانید همیشه به حدس دوربین‌تان اطمینان کنید.

مشکل بعدی سیستم‌های نورسنجی هستند.

این سیستم‌ها فقط می‌توانند مقدار نور بازتاب شده از سوژه را محاسبه کنند، پس اگر سوژه روشن‌تر یا تیره‌تر از حالت معمول ( ۱۸% خاکستری) باشد، این سیستم‌ها دچار خطا می‌شوند.

به همین دلیل گاهی اوقات خودتان باید کنترل کار را به دست بگیرید.

[irp posts=”2448″ name=”حالت های نورسنجی در دوربین عکاسی”]

ترفندهای نوردهی در عکاسی

۱) پس زمینه‌های تیره

پس زمینه‌های تیره باعث می‌شود که سوژه شما نسبت به بقیه نقاط تصویر بهتر دیده شود اما سیستم نورسنجی را هم گیج می‌کند.

ترفندهای نوردهی در عکاسی - مد نورسنجی

در این شرایط سیستم نورسنجی دایره مرکزی (centre-weighted metering) و سیستم نورسنجی نقطه‌ای (spot metering) احتمالا نتایج قابل اطمینان‌تری نسبت به سیستم نورسنجی ماتریسی (matrix metering) ایجاد می‌کنند.

۲) آسمان‌های روشن

استفاده از سیستم نورسنجی ماتریسی (matrix metering) ممکن است باعث شود که آسمان عکس، بیش از حد روشن ثبت شود.

اگر این اتفاق افتاد، دوربین را کمی به سمت بالا متمایل کنید، نوردهی را قفل کنید (لطفا به بخش دکمه AE-L مراجعه کنید) و دوباره قاب را ببندید و عکس را بگیرید.

ترفندهای نوردهی در عکاسی

۳) برف و یخ

این دیگر تقصیر دوربین نیست، دوربین نمی‌داند که برف باید سفید باشد.

در واقع سیستم نورسنجی دوربین بر این اصل عمل می‌کند که هر تنالیته‌ای را به خاکستری تبدیل کند.  راه حل این است که تنظیمات جبران نوردهی (EV compensation) را ۱+ تا EV۱.۷+ افزایش دهید. 

عکاسی در برف 

۴) نقاط پرنور

سایه روشن‌ها معمولاً سخت ترین موقعیت برای سیستم نورسنجی دوربین محسوب می شوند.

در این شرایط، اگر توانستید جایی روشنایی ثابتی پیدا کنید، در مود دستی (M) از نورسنجی نقطه‌ای (spot metering) استفاده کنید و تنظیمات را قفل کنید.

نورسنجی نقطه‌ای

۵) عکاسی در شب

در هنگام شب معمولا از صحنه‌هایی عکس می‌گیرید که نور‌های شدید در آن‌ها بخشی از ترکیب بندی عکس شده‌اند.

سعی نکنید نوردهی را اندازه گیری کنید، حالت دوربین را به مد دستی تغییر دهید و با آزمون و خطا سعی کنید نوردهی صحیح را به دست آورید.

عکاسی در شب

۶) عکاسی سیلوئت

دوربین نمی‌داند که شاید شما بخواهید چهره یک فرد را به صورت سیلوئت ثبت کنید و ممکن است نوردهی را افزایش دهد تا سایه‌ها را کم کند.

عکاسی سیلوئت

بنابراین، بهترین روش این است که مد نورسنجی نقطه‌ای (spot metering) را انتخاب کرده و بر اساس نور پس‌زمینه نورسنجی را انجام دهید.

[irp posts=”1316″ name=”نورسنجی در دوربین”]

روش جبران نوردهی

یکی دیگر از ترفندهای نوردهی در عکاسی ، ایجاد حالت سیلوئت از طریق گزینه جبران نوردهی است.

در واقع می‌توانید به جای خواندن نور پس زمینه، بر اساس نور چهره نورسنجی را انجام دهید اما از طریق گزینه جبران نوردهی (که با علامت +/- بر روی دوربین مشخص می شود)، به دوربین دستور دهید که عکس را ۲ یا ۳ استاپ کمتر نوردهی کند.

برای این کار کافی است در تنظیمات جبران نوردهی شخص، شاخص را بر روی یکی از عددهای -۲  یا ۳- قرار دهید.

سه روش برای کنترل نوردهی:

 ۱) مد دستی (Manual mode)

اگر دوربین روی هر یک از حالت‌های نوردهی اتوماتیک باشد، برای گرفتن هر عکس، نوردهی را دوباره محاسبه خواهد کرد.

اما شرایط های متفاوتی وجود دارد، مثل عکاسی استودیویی، که می‌دانید نورپردازی تغییری نخواهد کرد و بنابراین نمی‌خواهید که دوربین مدام نور را مجددا بسنجد.

مد نورسنجی دستی

اگر از قبل مقدار نوردهی مناسب را بدانید می‌توانید از مد دستی استفاده کنید، این سریع‌تر از این است که بخواهید دائما تنظیمات اتوماتیک دوربین را تغییر دهید. در واقع این کار باعث صرفه جویی در زمان می شود.

۲) دکمه قفل نوردهی اتوماتیک (AE-L)

گاهی اوقات سریع ترین راه حل برای نورسنجی درست این است که قاب را به صورت خاصی ببندید تا کار نورسنجی انجام شود و بعد قاب دلخواه‌تان را ببندید و عکس را بگیرید.

اما چطور می‌توان برای دوربین تعریف کرد که بعد از تغییر قاب یا ترکیب‌بنید، نورسنجی را تغییر ندهد؟ این همان جایی است که دکمه AE-L در پشت دوربین به کار می‌آید.

قفل نوردهی اتوماتیک (AE-L)

برای گرفتن عکسی سیلوئت در هنگام غروب آفتاب، می‌توانید دوربین را به سمت آسمان نگه دارید، دکمه AE-L/AF-L را فشار داده و نگه دارید و سپس فریم را مجددا تنظیم کنید و عکس را بگیرید.

نوردهی همچنان بر اساس نور آسمان انجام خواهد گرفت.

۳) جبران نوردهی (EV compensation)

سیستم‌های نورسنجی دوربین شما با محاسبه نور بازتاب شده از سوی سوژه‌ها کار می‌کنند، اما بعضی از سوژه‌ها نور بیشتری بازتاب می‌کنند. ولی دوربین در هر حال مجبور است همه سوژه‌ها را دارای تنالیته‌های متوسط خاکستری رنگی در نظر بگیرد.

جبران نوردهی (EV compensation)

این یعنی باید خودتان نوردهی را برای سوژه‌هایی که ذاتا روشن‌تر هستند افزایش دهید و برای سوژه‌هایی که ذاتا تیره‌تر هستند، نوردهی را کمتر کنید تا از خنثی شدن آن‌ها توسط دوربین جلوگیری کنید.

[irp posts=”2176″ name=”جبران نوردهی”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی