عکاسی پانوراما

عکاسی پانوراما

در این نوشته که به آموزش عکاسی پانوراما اختصاص دارد، به شما نشان می‎دهیم که چگونه از طریق به هم چسباندن چند فریم مختلف از یک منظره، بتوانید گستره‌ی وسیع‌تری را در کادر تصویرتان جای دهید. عکاسی پانوراما یک تکنیک راهشگاه برای عکاسی از صحنه‌های و منظره‌هایی است که امکان نمایش آن در یک تک فریم وجود ندارد.  

عکاسی پانوراما

برخی مواقع منظره یا موضوعی که قصد ثبت کردن آن را دارید در کادر ۲ در ۳ قاب دوربین شما جا نمی‎گیرد. به عنوان مثال، هنگامی‌که می‌خواستیم از پل معلق کلیفتون عکاسی کنیم که البته مانند دیگر پل‌های دنیا دراز و باریک است، نخست به اندازه‌ای از پل فاصله گرفتیم تا تمامی آن در کادر جا شود، ولی آسمان خالی و سفید پشت آن باعث بی‌حال شدن تصویر و کوچک به نظر رسیدن پل شده بود.

می‌توانستیم بالا و پایین عکس را کراپ کنیم. اما این کار باعث از دست رفتن کیفیت عکس می‌شود. یعنی تغییر عکس ۱۲ مگاپیکسلی به عکسی ۶ – ۵ مگاپیکسلی. راه حل‏ هوشمندانه در مقابله با اینگونه مشکلات عکاسی پانوراما است.

مطالعه بیشتر:        [irp posts=”413″ name=”آموزش تکنیک پیشرفته نقاشی با نور”]

عکس پانوراما چیست؟

عکس پانوراما در واقع تعدادی عکس‏ با ابعاد یکسان است که به کمک کامپیوتر به هم چسبانده می‎شوند.

برای ایجاد این تغییرات می‌توان از نرم افزار فتوشاپ نیز استفاده کرد. از ابزار Photomerge و نیز ابزارهای دیگر هم می‌توان برای این کار استفاده کرد.

در هنگام گرفتن عکس پانوراما باید دوربین را تا حد ممکن ثابت نگه داشت. البته امکان نگه داشتن دوربین روی دست نیز وجود دارد، ولی استفاده از سه پایه کار را بسیار ساده‌تر می‌کند.

ابتدا باید دوربین را خودتان به صورت دستی تنظیم کنید تا از درستیِ تنظیمِ نور، فوکوس و رنگ مطمئن باشید، سپس، نرم افزار باقی کار را انجام خواهند داد.

برای داشتن یک عکس پانوراما باید چند فریم استاندارد عکس را به هم بچسبانیم. عکس جدید تولید شده دارای ابعاد بزرگتری نسبت به عکس اولیه‏ می‌باشد. عکس‌های پانوراما گاهی ابعادی بیش از ۳۰ مگاپیکسل دارند.

مطالعه بیشتر:         [irp posts=”397″ name=”عکاسی شبه ماکرو و کلوزآپ”]

ویرایش عکس پانوراما

عکاسی پانوراما به خوبی مشکل عکاسی از سوژ‏ه‌ها و موضوعاتی که در راستای خط افق امتداد دارند را حل می‎کند. در روش عکاسی پانوراما، به جای کراپ کردن عکس، عملاً از بزرگ کردن منطقه‏ ی عکاسی شده استفاده می‎شود.

ابزار Photomerge فتوشاپ قادر به چسباندن عکس‌هایی است که دارای هم‌پوشانی هستند، به طوری که تصویر نهایی، یک عکس واحد و یکدست به چشم بیایند. هرچند این ابزار، ابزاری قدرتمند محسوب می‌شود، اما بدون این هم‌پوشانی ها و بخش‌های مشترک در عکس‌ها قادر به انجام کار خود نخواهد بود.

آموزش عکاسی پانوراما

نرم افزار می‎تواند قسمت‌های تکراری و مشترک در عکس‏هایی که پشت سر هم گرفته شده‌اند را تشخیص داده و از این طریق عکس‌ها را به‌ صورت مرتب و یکدست به هم بچسباند. اما تغییر نوردهی، فوکوس و وایت بالانس می‌تواند این یکدستی را به هم بریزد. پس این برعهده عکاس است که تا حد امکان از وقوع این تغییرات و برهم خوردن یکدستی عکس‌ها جلوگیری کند.

آموزش گام به گام عکاسی پانوراما :

۱) استفاده از سه پایه:

 برای یک عکاسی پانورامای موفق شما به یک سه پایه‎ نیاز دارید. البته در مواقع ضروری می‌توانید اقدام به عکاسی روی دست هم بکنید، اما با این روش به سختی می‌توانید از ایجاد تفاوت در ارتفاع کادر عکس‌ها اجتناب کنید. این به این معنی است که برای تراز کردن لبه‌های عکس‌ها، مجبور خواهید شد تا مقدار زیادی از بالا و پایین عکس را کراپ کنید که این به معنای از دست رفتن کیفیت و پیکسل است.

۲) تراز کردن دوربین

 برای کرفتن عکس پانوراما به سه پایه‌ای نیاز دارید که هد آن قابلیت پنینگ بر حول محور عمودی را داشته باشد. (منظور از پنینگ، حرکت افقی دوربین بر محور عمودی دوربین است). هم‌چنین این موضوع بسیار مهم است که پایه‌های سه پایه به طور مساوی تنظیم شده باشد تا سه پایه هنگام کار دچار لرزش نشود.

عکس پانوراما

سه پایه‌ای که ما برای گرفتن این عکس استفاده کردیم، دارای یک تراز (شاغول) حبابی است که تراز بودن دوربین را نشان می‌دهد.

۳) عدم تغییر تنظیمات دوربین در عکاسی پانوراما:

در هنگام عکاسی پانوراما تنظیمات دوربین شما برای تمام عکس‌ها باید ثابت و یکسان باشد. پس بهتر است تنظیمات را به شکل دستی انجام دهید.

 نوردهی، فوکوس، وایت بالانس و مابقی موارد را جوری تنظیم کنید که با کل منظره بیشترین هم‌خوانی را داشته باشد. اگر نمی‌خواهید وایت بالانس عکس تغییر کند، از حالت تنظیم دستی وایت بالانس مانند آفتاب مستقیم، استفاده کنید. در پایان روی سوژه فوکوس کنید و برای قفل شدن فوکوس، حالت فوکوس را بر روی حالت دستی (M) قرار دهید.

عکاسی پانوراما - تنظیمات دوربین

۴)نحوه ثبت عکس‌ها:

اکنون چند عکس بگیرید که یک سوم‌شان با هم هم‌پوشانی داشته باشد، البته اگر میزان هم‌پوشانی بیشتر باشد هم ایرادی ندارد فقط شاید به تعداد فریم‌های بیشتری برای ایجاد عکس پانوراما نیاز پیدا کنید.

عکاسی پانورماما - گرفتن عکس ها

به دنبال نقاط شاخصی در عکس باشید تا از آن‏‌ها به‌عنوان راهنما استفاده کنید. در این چند عکس متوالی، پایه پل در عکس اول، در سمت راست و در عکس دوم در سمت چپ قرار دارد که همان نقطه شاخص ما محسوب می‌شود.

۵) گزینه‌های ابزار Photomerge :

بعد از وارد کردن فایل عکس‌ها به فوتوشاپ، در منوی Enhance/ Photomerge panorama option/ Photomerge/ cylindrical layout گزینه‏ add open files را انتخاب کنید. عکس‌های شما می‌بایست در این صفحه ظاهر شوند.

عکاسی پانوراما - ویرایش عکس ها

۶) ظریف کاری و کراپ:

 بر روی گزینه‏‌ی OK کلیک کنید تا عکس پانوراما ظاهر شود. برنامه‏‌ی Element 12 عکس‌ها را به شکل اتوماتیک ادغام خواهد کرد، همچنین اشکالات کیفیتی و نقص‌های عکس‌های پانوراما را نیز اصلاح خواهد کرد.

آموزش عکاسی پانوراما

در پایان از شما خواهد پرسید آیا لبه‌های ناهماهنگ عکس را نیز ترمیم کند یا خیر. البته اگر از نسخه‌ی قدیمی‌تر برنامه استفاده می‌کنید این پیام ظاهر نخواهد شد. در این صورت به آسانی می‌توانید لبه‌ها را با ابزار crop حذف کنید.

امیدواریم از مطالعه مقاله آموزش عکاسی پانوراما لذت برده باشید.

مطالعه بیشتر:        [irp posts=”2301″ name=”نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی)”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی