منجمد کردن حرکت با نور فلاش

منجمد کردن حرکت با نور فلاش

در مقاله منجمد کردن حرکت با نور فلاش قصد داریم به شما تنظیمات و نحوه عکاسی از اجسام سریع و مفاهیمی مانند سرعت سینک فلاش، کار با فلاش پاپ آپ و حالت Commander را آموزش می‌دهیم. برای این منظور در یک محیط بسته،  باران را به شکل مصنوعی درست می کنیم و با استفاده از فلاش دوربین به شما نشان خواهیم داد که چگونه با تکنیک انجماد حرکت (freeze motion) و نتایج خارق العاده ای بدست آورید.

معمولاً برای عکاسی از اجسام متحرک و فریز کردن حرکت آنها ، نیاز به بالا بردن سرعت شاتر داریم. اما گاهی اوقات احتمال آن وجود دارد که سرعت شاتر به اندازه کافی بالا نباشد، یا اینکه نور محیط به اندازه ای نباشد که بتوانیم یک عکس ایده آل در آن شرایط ثبت کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم. !

بنابراین در این شرایط، استفاده از یک فلاش اکسترنال می تواند گره گشای مشکلات ما باشد.

منجمد کردن حرکت با نور فلاش

دیافراگم f/8

مدل دوربین : NIKON D800

فلاش دوربین:  استفاده شده

فاصله کانونی لنز :  ۶۰mm

حساسیت (ISO) :  ۱۰۰

سرعت شاتر: ۱/۲۵۰ ثانیه

اسپری که در بالای سر سوژه زده ایم، به سرعت در هوا محو می‌شود، چشمان ما قادر به ثبت آن لحظات نیستند، اما دوربین می تواند آنها را ثبت کند.

سرعت سینک فلاش

می توان گفت تمامی دوربین های DSLR دارای سرعت سینک یا همزمانی شاتر (sync shutter speed) برای استفاده از فلاش هستند که البته دارای محدودیت نیز می باشد و سرعت شاتر دوربین شما نمی تواند بیشتر از آن حد مجاز باشد.

اگر سرعت شاتر از حد مجاز بیشتر تنظیم شده باشد،  نور فلاش قادر خواهد بود تنها به قسمتی از سنسور تصویر برسد و در نتیجه مابقی تصویر تیره ثبت می شود.

[irp posts=”415″ name=”منجمد کردن حرکت در عکاسی”]

سرعت سینک شاتر با فلاش در بیشتر دوربین های DSLR  معادل ۱/۲۵۰ ثانیه یا کمتر می باشد.

در این مقاله ما به شما خواهیم آموخت که چگونه فلاش دوربین خود را تنظیم کنید و لحظه ی پخش شدن قطرات آب در اطراف سوژه را به تصویر بکشید.

به عنوان اولین مرحله ما یک گل نارنجی رنگ را به عنوان سوژه انتخاب کردیم و از شما نیز می خواهیم سوژه ای مشابه با آن را برای خود پیدا کنید.

نکات اولیه

رنگ روشن در مقابل یک پس زمینه تیره و سیاه می تواند بخوبی خودش را نشان بدهد . همچنین نور می بایست در جهت خلاف پس زمینه تابیده شود . برای تشکیل باران مصنوعی، ابتدا اسپری آبی که قادر به تولید ذرات ریز آب هست را پر از آب کرده و از بالا، روی سر گُل، اسپری می کنیم. نوری که از پشت به سوژه تابیده می شود می بایست طوری تنظیم شود که ذرات معلق آب اسپری شده را در عکس نمایان کند.

اساساً استفاده از پس زمینه تیره در واقع برای روشن کردن گل از پشت است و باعث ایجاد هاله ای از نور در اطراف گُل خواهد شد.

تشریح مراحل منجمد کردن حرکت با نور فلاش

۱) گُل و پس زمینه

با قرار دادن یک صفحه تیره و مشکی به عنوان پس زمینه کار را شروع کنید. ما در اینجا از طرف مشکی یک رفلکتور (reflector) که داشتیم، استفاده کردیم.

رفلکتور

گل را می توانید درون یک بطری و یا یک محفظه ای که راه خروجی باریکی داشته باشد قرار بدهید، می بایست ما بین پس زمینه و ظرف گل ، فاصله ای را در نظر بگیرید تا فلاش در آنجا قرار داده شود.

۲) تنظیمات سه پایه و شاتر

سه پایه را کنار گل قرار داده و دوربین را روی سه پایه نصب کنید تا دستان شما آزاد باشد و بتوانید براحتی با اسپری آب کار کنید و عکس های‌تان را بگیرید.

همچنین استفاده از یک ریموت کنترل برای زدن شاتر دوربین می تواند کار شما را راحت تر کند، اگرچه اصراری بر استفاده از آن نیست و صرفاً جنبه ی راحتی کار را دارد.

۳) تنظیمات دوربین

برای منجمد حرکت با نور فلاش، تنظیمات دوربین را در حالت دستی (manual) قرار می دهیم و سپس سرعت شاتر را روی ۱/۲۵۰ ثانیه که سرعت سینک دوربین با فلاش هم هست قرار می‌دهیم.

تنظیمات دوربین

برای ثبت عکس با بالاترین کیفیت، حساسیت سنسور دوربین (ISO) را در کمترین مقدار آن تنظیم کنید مثلاً ایزوی ۱۰۰ . عدد دیافراگم را مابین f/8 و f/11 تنظیم کنید. هدف از این تنظیمات،  ثبت شدن واضح قطرات آب و گُل در تصویر و حداکثر شارپ بودن تصویر می باشد.

[irp posts=”4529″ name=”ترفندهای نوردهی در عکاسی”]

۴) تنظیمات فلاش پاپ آپ دوربین

ما برای فرمان دادن به فلاش اکسترنال و روشن کردن بخش جلویی گُل، از فلاش پاپ آپ دوربین D800 استفاده می کنیم. اگر نور فلاش سرخود یا Pop-up را با تمام قدرت به سمت سوژه (گُل) بتابانیم، ممکن است سوژه بیش حد روشن شود. برای تنظیم شدت نور، به منوی flash control رفته و مقدار آن را به ۱/۱۰ تغییر می دهیم.

تنیظیمات فلاش پاپ آپ دوربین

۵) تنطیمات فلاش اکسترنال

جهت جلوگیری از روشن شدن پس زمینه، فلاش اکسترنال را در پشت گل قرار داده و سر آن را بطرف بالا تنظیم کنید، البته طوریکه سنسور چشمی فلاش بتواند نور فلاش فلاش پاپ آپ دوربین را دریافت کند.

ما فلاش اکسترنال را در حالت بیسیم و مُدSU-4  قرار می دهیم. تنطیمات فلاش را چک کرده تا با تنطیمات دوربین سِت شود. تنطیمات فلاش اکسترنال در حالت دستی (Manual) با قدرت خروجی ۱/۶۴ تنظیم شده است.

تنطیمات فلاش اکسترنال

۶) زمانبندی صحیح داشته باشد

مرکز گل را فوکوس کنید و فوکوس را قفل کنید. برای اطمینان بیشتر، تنظیمات لنز را در حالت دستی قرار دهید. حالا موقع آن است که آب را در اطراف و روی گُل اسپری کنید و عکس بگیرید.

پس شروع کنید!  اما به یاد داشته باشید می توانید با تغییر موقعیت گل و اسپری، تغییراتی در تصویر ایجاد کنید.

منجمد کردن حرکت با نور فلاش

حالت Commander

خیلی از دوربین های DSLR  هستند که شبیه دوربین NIKON D800  ما، دارای یک سری تنطیمات پیشرفته فلاش بنام Commander mode می باشند. این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا فلاش اکسترنال خود را از طریق LCD نصب شده در قسمت عقب دوربینتان کنترل کنید. این قابلیتی خوبی برای منجمد حرکت با نور فلاش محسوب می‌شود.

 برای دسترسی به Commander mode به منوی Custom setting رفته و قسمت Bracketing/Flash را جستجو کرده و در زیر مجموعه Flash Control  می توانید گزینه Built in flash  را مشاهده کنید، سپس از میان گزینه های موجود گزینه : Commander mode را انتخاب کنید. در اینجا قادر خواهید بود تنظیمات مورد نظر را به یک گروه از فلاش ها اختصاص بدهید و یا قدرت آن را نیز تنظیم کنید.

[irp posts=”394″ name=”عکاسی سریع با استفاده از نور فلاش”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی