عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography)

عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography)

ثبت لحظه‌ی سقوط یک جسم جامد در یک مایع و پاشیده شدن مایع به اطراف می‏‌تواند عکس‏‌های خارق‏العاده‏‌ای را خلق کند. اما برای بدست آوردن نتایج خوب، شما نیازمند آشنایی با تکنیکِ عکاسی سریع، صبرو حوصله‌ی زیاد و داشتن تجیهزات مناسب هستید. در مقاله عکاسی از پاشیدن مایعات (splash photography) ما به شما چگونگی عکاسی از یک توت فرنگیِ در حال سقوط درون ظرفی از شیر که در تبلیغات روی جعبه ‏های کورن فلکس استفاده می‎شود را آموزش خواهیم داد.

هدف از این کار، منجمد کردن حرکت در لحظه‏‌ی برخورد توت فرنگی با سطح شیر و به حرکت درآمدن لایه‌‏ی سطح شیر است که نمای نزدیک از لحظه پاشش قطرات شیر به اطراف، صحنه‏‌ای فوق‌‏العاده را بوجود خواهد آورد.

تجهیزات موردنیاز

این روش، یک روش صد در صد علمی و قابل‌پیش‌بینی نیست! شما ممکن است این عکس را در اولین تلاش خود یا در صدمین تلاش خود ثبت کنید، اما قسمت مهم این کار، هیجان آن است.

شما برای ثبت چنین عکسی علاوه بر شیر و توت فرنگی، به یک سه پایه، یک فلاش اسپیدلایت و یک سری تجهیزات نورپردازی از قبیل رفلکتور و دیفیوزر هم نیاز دارید.

[irp posts=”394″ name=”عکاسی سریع با استفاده از نور فلاش”]

تاباندن نور مستقیم به سوژه باعث از بین رفتن فرورفتگی‏‌ها و سایه‌ها شده و جلوه‌ی تختی به شی می‌بخشد. از آنجایی که ثبت واضح این فرورفتگی‏‌ها، حکم موفقیت در عکس ‏های این چنینی را دارد، بنابراین برای مشخص کردن حد فاصل قطرات شیر باید نورپردازی از کناره ها و با تکنیک off-camera یعنی فلاش غیرمتصل به دوربین انجام شود.

همچنین باید چک کنیم تا مدت زمان تخلیه نور فلاش کوتاه باشد تا از کشیدگی و محو شدن عکس جلوگیری شود.

مراحل عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography) :

۱) آماده سازی مقدمات کار:

 یک ظرف یا یک تشت پهن را از شیر پر کنید. چون ممکن است کمی کثیف کاری شود، یک هوله زیر سینی بگذارید. همچنین مقدار زیادی هوله کاغذی هم دم دست‌تان بگذارید.

تنظیمات دوربین

دوربین را روی سه پایه نصب کرده و کادر تصویر را تنظیم کنید. همچنین از یک لنز با فاصله کانونی بلند (لنز تله) استفاده کنید تا فاصله بین دوربین و سوژه زیاد شده تا قطرات شیر برروی دوربین و لنز شما نپاشد.

[irp posts=”5386″ name=”شناخت سیستم اتوفوکوس دوربین دیجیتال”]

پیش بینی اینکه ترشحات تا کجا پخش می‎شوند کار دشواری است، پس بهتر است تا می‎توانید دوربین را از محل ترشح دور قرار دهید، شما بعداً می‏توانید فضاهای اضافه عکس را ببرید.

۲) فوکوس اولیه (Pre-focus) :

ابتدا باید دوربین را بر نقطه‌‏ای که توت فرنگی قرار است به آنجا برخورد کند، یا همان نقطه‏‌ی برخورد، فوکوس کنیم.

یک جسم سنگین و کوچک را در شیر قرار دهید، دوربین را روی آن فوکوس کنید و سپس در تنظیمات لنز دوربین، تنظیمات را به فوکوس دستی یا همان  manual focus تغییر داده تا فوکوس قفل شود.

تنظیمات فوکوس

ما باید از منطبق بودن نقطه‏‌ی برخورد و محل فوکوس اطمینان حاصل کنیم. در اینجا یک سیم فلزی را که سر آن را بصورت حلقه دایره شکل درست کردیم در امتداد نقطه‌‏ی برخورد قرار داده ایم تا مطمئن شویم هنگامی که توت فرنگی از درون حلقه فلزی عبور می‎کند، دقیقاً بر روی نقطه‌‏ی برخورد فرود خواهد آمد.

[irp posts=”2382″ name=”راهنمای استفاده از فوکوس دستی”]

۳) روش نوردپردازی برای عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography) :

 ما برای نورپردازی صحنه از یک فلاش اسپیدلایت مارک Gloxy که در سمت چپ قرار داده شده و نور آن را به سمت پایین متمرکز کرده‏‌ایم استفاده ‏کردیم و با استفاده از فلاش پاپ آپ pop-up دوربین می توانیم به آن فرمان تخلیه بدهیم.

فلاش پاپ آپ دوربین

فلاش اسپیدلایت را در حالت slave ( اِسلیو ) تنظیم کردیم. حالت slave به این معنی است که به محض روشن شدن فلاش‌های دیگر که در اینجا فلاش پاپ آپ یا فلاش سرخود (pop-up) دوربین DSLR است، فلاش اسپیدلایت نیز تخلیه می شود.

[irp posts=”5398″ name=”منجمد کردن حرکت با نور فلاش”]

سپس فلاش پاپ آپ (pop-up) دوربین را باز کرده، در منوی کنترل فلاش به قسمت built in flash رفته و قدرت فلاش را به ۱/۱۲۸ تغییر می‌‏دهیم. اکنون فلاش pop-up دوربین می تواند به فلاش اسپیدلایت فرمان بدهد و آن را تخلیه کند و باعث محو کردن سایه‏‌ها نیز می‎شود.

۴) تلطیف کردن (Diffuse) نور :

 اگر نور فلاش را مستقیم به توت فرنگی بتابانیم باعث ایجاد سایه ‏های تند و زشتی خواهد شد. پس ما از یک دیفیوزر یا تلطیف کننده‌‏ی نور (diffuser) جهتِ نرم کردن آن استفاده می‌کنیم.

عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography)

ما از یک رفلکتور پنج کاره در اینجا استفاده کردیم. باید دیفیوزر را میان فلاش اسپیدلایت و ظرف محتوی شیر قرار بدهیم تا نور بعد از رد شدن از دیفیوز نرم شده و جلوه بهتری پیدا کند. در ضمن طرفِ نقره‌‏ای رفلکتور را در خلاف جهت نور فلاش قرار داده تا با انعکاس نور، مقداری از آن را به سایه‌‏ها در پس زمینه صحنه منعکس کنیم.

۵) کنترل قدرت فلاش:

برای عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography) بدون آنکه ترشحات مایع محو ثبت شود، می‌بایست فلاش بسیار سریع تخلیه شود. لذا برای رسیدن به این هدف می بایست از فلاش با نور و قدرت کم آن استفاده کنیم.

کنترل قدرت فلاش در عکاسی از پاشیدن مایعات

قدرت خروجی فلاش را در حالت دستی بر روی ۱/۸ تنظیم کنید. دوربین را نیز در حالت دستی قراردهید و چند عکس آزمایشی بگیرید تا میزان نوردهی را مشخص کنید. تنظیمات پیشنهادی ما:  سرعت شاتر ۱/۲۵۰s ، f/18, ISO 400 می‏‌باشد.

[irp posts=”4287″ name=”اصول عکاسی با فلاش”]

نور محیط را با خاموش کردن چراغ‏‌ها و کشیدن پرده‏ ها تا حد امکان کاهش دهید تا نور فلاش تنها منبع نور باشد.

۶) رها کردن توت فرنگی و گرفتن عکس:

 هنگامی که آماده بودید، توت فرنگی را با یک دست در امتداد حلقه سیمی نگه دارید و انگشت دست دیگر را برروی شاتر قرار دهید، سپس آن را رها کرده و لحظه‏‌ی برخورد را ثبت کنید.

عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography)

توت فرنگی را سریعاً بیرون آورده و آن را با هوله کاغذی خشک کنید تا آماده‌‏ی عکس بعدی باشد. این مراحل را چندین بار انجام دهید.

چیزی که ما به دنبال آن هستیم یک برخورد شسته رفته و به دنبال آن پاشش ذرات شیر در اطراف آن است. و تا حدودی یک توت فرنگی قابل مشاهده در میان قطرات شیر که به هوا برخاسته‌اند.

برای انجام کار آماده باشید. ما برای انجام این کار یک ساعت وقت صرف کردیم و ۱۴۰ عدد عکس گرفتیم تا تنها ۳ تا ۴ فریم عکس قابل قبول از این پروسه بگیریم.

امیدواریم از مطالعه مقاله عکاسی از پاشیدن مایعات (Splash photography) بهره کافی را برده باشید.

[irp posts=”389″ name=”راهکارهایی برای عکاسی از خوراکی ها”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی