عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت

عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت

در مقاله « ثبت عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت » به شما نشان می‌دهیم چگونه به کمک یک لنز تیلیت شیفت (Tilt-Shift) یا کنترل پرسپکتیو، به عکس‌های تان جلوه و افکتی مینیاتوری ببخشید؛ جلوه‌ای که باعث می‌شود دنیای اطراف ما شبیه یک شهر اسباب بازی به نظر برسد.

تبدیل کردن صحنه‌ای از زندگی واقعی به صحنه‌ای که شبیه یک ماکت است، تکنیکی خلاقانه و بسیار جالب به شمار می‌آید. مینیاتوری کردن صحنه یکی از بهترین کاربردهای لنز تیلت شیفت می باشد، به طوری که بینندگان باز هم به تماشای سوژه‌ای می‌نشینند که قبلاً هزاران بار از آن عکس گرفته شده است.

لنزهای تیلت شیفت

لنزهای تیلت شیفت، کاربردهای زیاد و متنوعی دارند. عکاسی Tilt-Shift در عکس‌های تخصصی مربوط به معماری و ساختمان برای جلوگیری از تلاقی و به هم رسیدن خطوط موازی استفاده می‌شود و همچنین می‌توان از آن برای کنترل عمق میدان وضوح تصویر به نحوی استفاده کرد که مثلاً  کل پس زمینه و پیش زمینه سوژه، وضوح کامل داشته باشد.

[irp posts=”2471″ name=”تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی”]

مکانیزم و ساز و کار لنز Tilt-Shift به گونه‌ای است که باعث جابه جایی آزادانه لنز و دوربین می‌ شود. این لنز دارای دو صفحه متفاوت است.

اجزاء لنز تیلت شیفت

 یک المان Tilting (کج کردن) در جلوی لنز قرار دارد که می‌تواند به جلو و عقب خم شود تا سطح فوکوس تغییر کند و بعد از آن المان Shift (جابجایی) است که در پشت لنز قرار داشته و کمک می کند ضمن ثابت نگه داشته شدن دوربین، صحنه ترکیب ‌بندی جدیدی پیدا کند.

ما در اینجا از یک لنز نیکون ۲۴mm f/3.5D ED PC-E استفاده کرده‌ایم. این لنز ، یکی از لنزهای تیلت شیفت خیلی خوب محسوب می شود و می‌توان آن را به طور دستی تنظیم کرد.

عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت

یکی از ویژگی های خوب این لنز، چرخش آن است، بنابراین این امکان وجود دارد تا هم Tilt و هم Shift ، به صورت افقی یا عمودی (یا بین این دو حالت) انجام شود.

این ویژگی، لنز را بسیار منعطف کرده و شما به کمک آن می‌توانید افکت مورد نظرتان را با توجه به مقداری که دوست دارید، تنظیم نمایید.

مهمترین ویژگی منفی لنزهای تیلت شیفت این است که به دلیل خاص بودن‌شان، بسیار گران هستند. قیمت لنز نیکون ۲۴mm f/3.5D ED PC-E ، ۱۴۶۵ پوند یا به عبارتی ۲۲۰۰ دلار است.

نحوه ثبت عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت

۱)  به یک جای بلند بروید

برای عکاسی با لنز تیلت شیفت باید به یک نقطه بلند بروید تا با نگاه کردن به پایین، بر صحنه کاملاً اشراف داشته باشید.

عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت

فاصله کانونی را زیاد نکنید، چون صحنه آنقدر کوچک می‌شود که تشخیص آن سخت خواهد شد. ما در دانشگاه Bath و از یک راهرو مشرف بر یک استخر، از آن استخر عکس گرفتیم.

 ۲) دکمه های Tilt و Shift

به کمک گزینه‌های Tilt و Shift، لنز را به گونه‌ای تنظیم کنید که کادر موردنظرتان را پوشش دهد. سپس، دکمه چرخان یا دایل پشت لنز را بچرخانید تا در صورت لزوم مجدداً به ترکیب ‌بندی مورد نظرتان برسید.

با استفاده از دایل (دکمه چرخان) جلویی صفحه مدرج، لنز را به بالا تیلت کرده به‌طوری که از نقطه فوکوس فاصله گرفته و عمق میدان وضوح کمتر شده و به یک باریکه محدود شود.

لنز تیلت شیفت

۳) از نمایش زنده (Live View) استفاده کنید

اگر مانند ما از لنزی استفاده می‌کنید که فاصله کانونی ثابتی دارد و فوکوس آن به صورت دستی تنظیم می‌شود، فوکوس کردن کار دشواری خواهد بود.

نحوه ثبت عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت

استفاده از نمای زنده (Live View) بسیار دقیق‌تر است. به کمک دکمه LV، حالت نمای زنده را فعال کنید. دکمه‌های +  و – که به صورت دیجیتال زوم انجام می‌دهند، به فوکوس واضح و شفاف کمک می‌کنند. در اینجا، استفاده از یک سه پایه می‌تواند به شما کمک کند.

۴) دور اندیش باشید

پیش از اینکه ورزشکاران وارد حوزه دیدتان شوند، با استفاده از حلقه روی دوربین فاصله کانونی را تنظیم کنید.

گرفتن عکس‌های مینیاتوری

هنگام عکاسی از صحنه‌های ورزشی، یعنی جاهایی که افراد تحرک دارند، بهتر است قاب را در جایی ببندید که می دانید افراد به آنجا می‌رسند. برای مثال، خط پایان مسابقه، بهترین نقطه است. ما اینجا روی مرکز یک خط از استخر فوکوس کردیم.

۵) حرکت را منجمد کنید

در عکاسی Tilt-Shift ، داشتن یک شاتر سریع ضروری است. برای اینکه تصویر ثبت شده، متقاعد‌کننده باشد، باید همه افراد در صحنه ثابت و بی‌حرکت باشند.

حالت عکاسی پیاپی در عکاسی مینیاتوری

معمولاً ورزش‌های مختلف با سرعت زیادی همراه هستند، بنابراین سرعت شاتر باید به اندازه‌ای زیاد باشد که بتواند حرکت را فریز یا منجمد نماید، ما با سرعت شاتر ۱/۶۴۰ ثانیه عکاسی کردیم.

[irp posts=”415″ name=”منجمد کردن حرکت در عکاسی”]

۶)  از حالت عکس های پی در پی استفاده کنید

با حالت عکاسی پی در پی (این حالت در صفحه مدرج به صورت CH نمایش داده می شود)، عکاسی کنید.

ویرایش عکس‌های مینیاتوری

به دلیل جابه‌جایی سریع ورزشکاران و چالش‌های مربوط به فوکوس کردن لنز، عکس گرفتن پی در پی می‌تواند گرفتن یک عکس شارپ و واضح را تضمین کند (این موضوع درمورد عکاسی از ورزش بدون داشتن لنز تیلت شیفت هم صدق می‌کند).

از ویرایش عکس‌ها غافل نشوید

برای بهتر شدن افکت Tilt-Shift ، باید کنتراست و vibrance (درخشندگی رنگ) تصاویرتان را بالا ببرید، این کار باعث می‌شود صحنه یا سوژه بیشتر شبیه به دنیای اسباب بازی به نظر برسد (چون اسباب بازی‌ها رنگ بسیار روشنی دارند).

در دوربین با استفاده از گزینه Picture Styles و در فتوشاپ با کمک afterwards، می‌توان این کار را انجام داد.

ما برای ادیت عکس با فرمت خام، در Camera Raw مقدار Vibrance، را ۴۰ تنظیم کردیم. اگر در جایی که رنگ آمیزی کمتری وجود داشت عکاسی کرده بودیم، می‌توانستیم این عدد را بالاتر هم ببریم.

امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید با لنز تیلت شیفت عکس‌های مینیاتوری جذابی بگیرید.

[irp posts=”416″ name=”آموزش ساخت سینماگراف: از ثبت تا ویرایش”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی