ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

داشتن یک دوربین کامپکت ابتدایی به این معنی نیست که نمی توانید عکس های خوبی بگیرید یا از تکنیک های پیشرفته استفاده نکنید. ما در مقاله ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی ، ایده هایی مانند فلاش پرکننده، زاویه های جدید، تکنیک پنینگ و سلف پرتره را با شما در میان می‌گذاریم که با هر دوربینی می‌توانید انجام‌شان دهید.

بیشتر بدانید:                      [irp posts=”5743″ name=”پرتره بارانی”]

ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

۱) فلاش پرکننده  (Fill Flash)

استفاده از فلاش دوربین می تواند با پر کردن سایه ها و اضافه کردن درخشش به چشم ها، پرتره را زیباتر کند.

هرچند استفاده از فلاش اکسترنال که جدا از دوربین است منتج به نتایج بهتری می‌شود، با این حال می‌توانید با فلاش پاپ آپ یا همان فلاش سرخود دوربین‌های کامپکت هم نتایج عالی‌ای ثبت کنید.

بیشتر دوربین‌های کامپکت تنظیمات استفاده از: “فلاش اجباری” (Forced flash) ، “فلاش-روشن”  (Flash-on)و “فلاش پرکننده”  (Fill-in Flash) دارند که دوربین را وادار می‌کند بی‌توجه به حجم نوری که در محیط است، فلاش بزند.

فلاش پرکننده

با استفاده از حالت رفع قرمزی چشم anti-redeye ، فلاش دوربین قبل از تخلیه کردن نور اصلی یک نور ضعیف را به سمت سوژه می تاباند که به آن پیش فلاش pre-flash  می گویند. این کار باعث می شود قبل از گرفتن عکس، مردمک چشم سوژه تنگ شود و ریسک خراب شدن عکس با چشم قرمز کاهش پیدا کند.

[irp posts=”4823″ name=”فلاش پرکننده در عکاسی پرتره”]

نور مستقیم فلاش روی دوربین، نور تند و خشنی است، اما می توانید با قرار دادن یک تکه کوچک پارچه یا دستمال کاغذی بر روی فلاش، تأثیر آن را کمتر کنید تا نور فلاش پخش و نرم شود. چون این کار شدت نور فلاش را کاهش می‌دهد، بنابراین از فاصله‌ی خیلی دور عکاسی نکنید.

۲) کم کردن عمق میدان

یکی دیگر از ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی استفاده از عمق میدان کم است. عمق میدان کم را معمولاً در دوربین‌هایی که سنسورهای بزرگی دارند می توان ایجاد کرد، اما می توان در تصویر ثبت شده با دوربین کامپکت و سنسور کوچک نیز منطقه‌ی وضوح تصویر (عمق میدان وضوح تصویر) را کاهش داد.

ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

عمق میدان در فواصل کانونی بلند‌تر و زمانی که سوژه به دوربین نزدیک است، کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر می خواهید آن را با دوربین کامپکت کاهش دهید، لنز را به حداکثر حد تله ‌فتو تغییر داده و تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید.

دوربین‌های کامپکت مدل تمام اتوماتیک (Point-and-shoot) روی سرعت شاتر و دیافراگم کنترلی ندارند، بنابراین نمی‌توانید برای کاهش عمق میدان، دیافراگم را باز کنید.

[irp posts=”2428″ name=”نحوه کنترل عمق میدان”]

با این حال، اگر دوربین را روی حالت پرتره تنظیم کنید، خود دوربین دیافراگم ‌های نسبتاً باز را انتخاب می‌کند.

۳) از زوایای جدید عکاسی کنید

اکثریت قریب به اتفاق عکسان، عکس هایشان را از ارتفاعی معادل قد طبیعی انسان (head-height) می گیرند. این بدان معناست که اگر از ارتفاعی بالاتر یا پایین‌تر از قد خود عکاسی کنید، می توانید عکس‌های جالب‌تری بگیرید.

ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

در این مواقع افرادی که دوربین‌های کامپکت دارند ممکن است حتی امتیازی بیشتری داشته باشند. زیرا دوربین‌های آن ها سبک تر هستند و می توان آن را در زوایای عجیب و غریب تری نگه داشت و یا آن را به فضاهای کوچک تر و تنگ تر وارد کرد.

یک مشکل عکاسی در زوایای غیر متعارف این است که به سختی می توان صفحه نمایش را دید (مگر اینکه صفحه نمایش دوربین قابلیت چرخش داشته باشد)، برای همین لازم است پشتکار داشته باشید و تعداد زیادی عکس بگیرید تا بالاخره آن عکسی را که دوست دارید به دست آورید.

[irp posts=”428″ name=”ترکیب بندی در عکاسی پرتره”]

حواستان به خط افق و هر خطی که باید مستقیم یا تراز ثبت شود باشد (مگر اینکه بخواهید عمداً با زاویه خاصی عکاسی کنید)، سپس زوم کنید و مطمئن شوید که نقطه فوکوس در محل صحیحی قرار دارد.

۴) ثبت حرکات تار و محو

اغلب ما این وسواس را داریم که حرکت را منجمد کرده و عکسی با وضوح بالا بگیریم، اما گاهی مقداری تاری در عکس می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد. بنابراین محو شدن حرکت می‌تواند یکی از ایده های خلاقانه در عکاسی باشد.

حتی دوربین‌های بسیار معمولی کامپکت هم این قابلیت را دارند که برروی سه پایه نصب شوند، و از آنجا که دوربین‌های سبکی هستند، با یک سه پایه کوچک ارزان قیمت هم می‌توانید دوربین‌تان را ثابت نگه دارید.

محو کردن حرکت و خلاقیت در عکاسی

یک سه پایه مدل  Manfrotto Pixiمی تواند انتخاب مناسبی برای دوربین های کامپکت باشد.  زیرا دوربین را مثل سنگ، سر جایش محکم نگه می دارد، فقط چند ثانیه زمان می برد تا برای استفاده آماده شود. و هنگامی که نیازی به آن نداشته باشید در یک کیف به راحتی جا می شود.

البته ایرادش هم این است که فقط می‌تواند دوربین را در حالت افقی یا همان منظره (landscape) نگه دارد.

چطور اجسام متحرک را محو و کشیده ثبت کنیم؟

برای ثبت حرکت کشیده و تار، شما به زمان شاتر طولانی نیاز دارید. با تنظیم حساسیت روی کمترین مقدار ممکن و با استفاده از حالت عکاسی در منظره از شب، می‌توانید دوربین را مجبور کنید از نوردهی نسبتاً طولانی استفاده کند.

حتی می توانید در دوربین های کامپکتی که امکان نصب کردن فیلتر را دارند، زمان شاتر را با بستن فیلتر چگالی خنثی (ND) جلوی لنز دوربین، طولانی‌تر کنید.

حتی می توانید فیلتر مورد نظر را جلوی لنز دوربین بچسبانید.

۵) عکاسی با استفاده از تکنیک پنینگ (panning)

مشکل استفاده از سرعت بالای شاتر در متوقف کردن حرکت این است که گاهی سوژه طوری ثبت می‌شود که گویی ساکن است و نه در حال حرکت. اما اگر از تکنیک پنینگ panning استفاده کنید (حرکت دادن دوربین در امتداد مسیر حرکت سوژه همزمان با زدن شاتر) ، می توانید حس و حال متحرک بودن سوژه را در عین وضوح بالا ثبت کنید.

این کار به اندکی تمرین نیاز دارد، اما هدف اصلی این است که سوژه را در منظره‌یاب یا روی صفحه نمایش دوربین در حالیکه از یک سمت صحنه به سمت دیگر آن می‌رود، تعقیب کنید.

تکنیک پنینگ

نکات تکمیلی

سرعت تعویض فریم (refresh rate) صفحه‌های دوربین های کامپکت می‌تواند کمی دردساز باشد. اما اگر حالت بازبینی عکس بعد از ثبت عکس را خاموش کنید، مشکلی پیش نخواهد آمد.

برای گرفتن بهترین نتیجه ، دوربین را روی حالت فوکوس خودکار پیوسته و عکسبرداری پیوسته قرار دهید، سپس دوربین را در امتداد حرکت سوژه حرکت دهید و سوژه را تعقیب کنید.

اگر دوربین را روی حالت عکاسی از منظره تنظیم کنید، خود دوربین دیافراگم نسبتاً بسته‌تر و سرعت شاتر پایین‌تری را انتخاب می‌کند.

[irp posts=”415″ name=”منجمد کردن حرکت در عکاسی”]

در صورتی که بتوانید سرعت حرکت خود را با سوژه تطبیق دهید (و دوربین بتواند فوکوس کند) سوژه را با وضوح بالا ثبت می‌کنید، اما پس زمینه به شکل خوبی تحت تاثیر حرکت دوربین، تار و کشیده ثبت خواهد شد.

۶) سلفی بگیرید

برای خلاقیت در عکاسی حتما لازم نیست که به مسائل فنی فکر کنید گاهی کافی است موضوعات روزمره را به‌شکلی متفاوت به‌تصویر بکشید. سلفی‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما یک سلف پرتره مناسب با کادربندی درست، بسیار لذت‌بخش‌تر است.

خلاقیت در عکاسی

اگر دوربین‌تان را روی یک سه پایه کوچک بگذارید یا روی سطح مطمئنی قرار دهید، می‌توانید از سلف تایمر استفاده کنید تا فرصت کافی برای رفتن به همان نقطه ای که قبلاً در کادربندی فوکوس کرده‌اید، داشته باشید.

قبل از فشار دادن دکمه سلف تایمر، دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا فوکوس کامل شود، سپس دست‌تان را از روی آن بردارید و کادربندی کنید. سپس به محلی که برای خود مشخص کرده‌اید بروید و منتظر بمانید تا دوربین عکس را ثبت کند.

۷) وایت بالانس و ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

حتی ساده‌ترین دوربین‌های کامپکت هم معمولاً این اجازه را به شما می‌دهند که وایت بالانس را تنظیم کنید و موقعیت‌های خلاقانه‌تری ایجاد کنید.

وایت بالانس

برای مثال، انتخاب گزینه تنگستن وایت بالانس در یک روز مه‌‌آلود، می‌تواند ته ‌رنگ آبی به عکس داده و احساس سرما را القا کند. و برعکس، استفاده از گزینه وایت بالانس سایه در نور روز، عکسی بسیار گرم ایجاد می‌کند که می تواند القاکننده‌ی بعد از ظهر و یا غروب باشد.

بیشتر بدانید:                    [irp posts=”2301″ name=”نحوه تنظیم وایت بالانس (توازن سفیدی)”]

۸) استفاده از شراره نوری (فِلِر)

به طور معمول سعی می‌کنیم از شراره‌های نوری اجتناب کنیم، زیرا کنتراست عکس را پایین آورده و می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های نوری روی تصویر شوند. با این حال، یکی از ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی استفاده از همین فلرهاست. فِلِرها با خلق حال و هوای تابستان یا طلوع آفتاب، می‌توانند در پرتره‌ها و بعضی تصاویر منظره محشر باشند.

ایده های خلاقانه‌ برای عکاسی

علت ایجاد فِلِر، بازتاب نور در داخل لنز یا ورود نورهای شدید به داخل لنز است و غالباً وقتی ایجاد می‌شود که پرتوهای خورشید به طور مستقیم وارد قسمت جلویی لنز شوند. پس برای ایجاد مقداری فِلِر، کافی است به سمت خورشید عکاسی کنید و یا اطمینان حاصل کنید که پرتوهای آن به داخل لنز تابانده می‌شوند.

[irp posts=”1287″ name=”ترکیب بندی کلاسیک در عکاسی پرتره”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی