عمق میدان در عکاسی

عمق میدان در عکاسی

کنترل کردن عمق میدان در عکاسی کلید ثبت عکس‌های موفقیت‌آمیز است. مدیریت این که چه چیزی در محدوده فوکوس باشد و چه چیزی نباشد، به شدت با لذت بردن از عکس در ارتباط است و می تواند از سوژه‌ای به سوژه‌ی دیگر متفاوت باشد. برای مثال، برای عکاسی منظره می‌بایست عمق میدان زیاد باشد و تمام تصویر در فوکوس کامل قرار بگیرد. این کار باعث می‌شود چشم تمامی جزئیات صحنه را ببیند و فاصله از ابرهای دور گرفته تا شن‌های خیس زیر پا را به طور کامل درک کند.

از طرف دیگر، در عکاسی ماکرو،  مناطق واضح در کنار مناطق بزرگ خارج از فوکوس قرار می‌گیرد. در انی نوع عکس‌ها، پرچم واضحِ گل در کنار برگ‌ها و ساقه‌ی محو و تار، ظرافت و شکنندگی گل را به خوبی به تصویر می کشد.

چه جواهرات باشد و چه تبلیغ تور مسافرتی، عمق میدان چشم های شما را به سمتی راهنمایی می کند که دقیقاً باید باشد: یعنی برروی محصول.

خب، حالا چطور مهارت خودتان را در عمق میدان بیشتر کنید؟ شناخت دقیق لنزتان پاسخ این سوال است.

عمق میدان در عکاسی

نحوه کنترل عمق میدان

با افزایش عدد دیافراگم، عمق میدان در هر دو طرف نقطه فوکوس افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه قسمت‌هایی از هر دو طرف نقطه فوکوس واضح‌تر می‌شود. یک دیافراگم باز مثل f.2.8 ناحیه کمی از عکس را فوکوس می‌کند، در حالی که دیافراگم های بسته تر مثل f/16 باعث واضح ثبت شدن بخش های بیشتری از عکس می‌شود. و این باز هم به سوژه و لنز بستگی دارد.

[irp posts=”2428″ name=”نحوه کنترل عمق میدان”]

هیچ دلیلی وجود ندارد که از یک منظره دور با استفاده از یک لنز تله فتو  با دیافراگم f/16 عکس بگیرید، زیرا در این حالت هیچ چیزی نزدیک به عکاس قرار ندارد. دیافراگم بازتر برای این منظور کفایت خواهد کرد. لنزهای تله فتو در f/16 عمق میدان بسیار کمتری نسبت به لنزهای واید ارائه می‌دهند؛ در نتیجه شناخت قابلیت‌های لنزتان برای ثبت موفقیت آمیز یک عکس ضروری است.

بیشتر بدانید:                      [irp posts=”5515″ name=”دیافراگم و کاربردهای آن در عکاسی”]

 فوکوس کردن با لنز

یادگیری فوکوس کردن با قابلیت هایپرفوکال لنزتان کلید حل تمام دردسرهای عکاسی منظره است. صحنه کوهستانی را تصور کنید با یک خانه و گل‌هایی که در باغچه‌ای در فاصله‌ی یک متری آن قرار دارند. اگر محل نقطه فوکوس برای اینکه مناطق جلویی و پشتی نقطه فوکوس واضح ثبت شوند به درستی تنظیم شده باشد، آنگاه می‌توان تمام این صحنه را واضح ثبت کرد.

با فوکوس کردن لنز روی کوه (در بی نهایت)، گل‌های باغچه فوکوس نمی‌شوند، حتی اگر دیافراگم را روی f/22 قرار دهید. دلیل این مساله این است که در این حالت گستره‌ی وضوحی که در پشت نقطه فوکوس ایجاد می‌شود، بلااستفاده می‌ماند. با نزدیک کردن نقطه فوکوس به خانه، لنز می‌تواند هر دو منطقه جلو و پشت خانه را پوشش دهد که به این معناست که گل‌ها هم در فوکوس قرار می‌گیرند، بدون این که وضوح تصویر کاهش یابد.

 تنظیمات دوربین برای کنترل عمق میدان در عکاسی

دستی کنترل کنید

هنگام تنظیم عمق میدان، دوربین را روی حالتAv  یا M (تقدم دیافراگم یا حالت دستی) قرار دهید تا مطمئن شوید کنترل کاملی روی نقاط فوکوس دارید. همچنین، لنزتان را در حالت فوکوس دستی  (MF)قرار دهید.

حالت دستی دوربین

دکمه پیش ‌نمایش عمق میدان

استفاده از قابلیت پیش‌ نمایش عمق میدان دوربین‌تان برای سنجش عمق میدان قبل از زدن دکمه شاتر، بسیار ضروری است. به یاد داشته باشید؛ مادامی که این دکمه را فشار ندهید، عمق میدان تصویر در بازترین دیافراگم لنز نمایش داده می‌شود.

دکمه پیش نمایش عمق میدان

استفاده از حالت نمایش زنده  (Live View)

حالت نمایش زنده که در بیشتر  DSLRهای مدرن وجود دارد، بهترین دوست شماست! دکمه پیش‌نمایش عمق میدان را در حالت نمایش زنده بزنید تا بتوانید دقیقاً ببینید چه قسمت‌هایی در فوکوس قرار می‌گیرند. این کار به شما کمک می‌کند تا نقطه فوکوس را در جایی قرار دهید که مناطقی که تحت فوکوس واضح هستند را به حداکثر برساند.

نمایش زنده و ولایو ویو

عمق میدان و عکاسی ماکرو

انتخاب دیافراگم مناسب برای عکاسی نمای نزدیک از گُل‌ها احتیاج به یک ترفند دارد. ما برای شما در اینجا توضیح می‌دهیم که چگونه دیافراگم صحیح را انتخاب کنید.

عمق میدان در عکاسی

نماهای نزدیک از گُل‌ها خیلی خوب به تغییر عمق میدان جواب می‌دهند. اما شناسایی دیافراگم صحیح می‌تواند مشکل باشد. عکاسی از گُل ارکیده با عمق میدان کم، باعث ایجاد جلوه‌ای باشکوه می‌شود و در پس زمینه رنگ سبز ملایمی ایجاد می‌کند.

از طرف دیگر، عکسی که با f/16 گرفته شده باشد، جزئیات زیادی از گل را نشان می‌دهد و گل با وضوح کامل ثبت می‌شود. اساساً، دیافراگمی که انتخاب می‌کنید به حسی که می‌خواهید در عکس‌تان ایجاد کنید، بستگی دارد . لذت عکاسی دیجیتال این است که می‌توانید شیوه‌های مختلف را تجربه کنید تا عکس مورد نظرتان را به دست آورید.

[irp posts=”397″ name=”عکاسی شبه ماکرو و کلوزآپ”]

نکات نهایی برای کنترل عمق میدان در عکاسی

از سه پایه استفاده کنید

وضوح تصویر می‌تواند هم خوب باشد و هم بد باشد. بنابراین در مواقعی که می‌خواهید تصویرتان وضوح خوبی داشته باشد، مطمئن شوید که سه پایه محکمی برای نگه داشتن دوربین دارید.

[irp posts=”2413″ name=”عمق میدان و عوامل موثر بر آن”]

همچنین لرزش می‌تواند مشکل ایجاد کند، در نتیجه مهم است که پیش از گرفتن عکس، اطمینان حاصل کنید که تمام قفل و بست‌ها به خوبی بسته و محکم شده اند.

سرعت ها را بالا ببرید

دیافراگم‌های باز می‌توانند شما را از سه پایه بی‌نیاز کنند تا بتوانید با دوربین روی دست عکاسی کنید؛ و دارا بودن عمق میدان کم (مثلا استفاده از دیافراگم ۲٫۸) به معنای استفاده از سرعت بالاتر شاتر است.

حساسیت  دوربین را تغییر دهید تا کنترل بیشتری روی کارتان به دست آورید و قانون: فاصله کانونی / ۱  را رعایت کنید (یعکی اگر با فاصله کانونی ۵۰mm عکاسی می‌کنید، سرعت شاتر باید بالاتر از ۱/۵۰ ثانیه باشد).

فوکوس را چک کنید

با توجه به سوژه و یا استایل عکس، فوکوس خودکار را غیرفعال کنید و یا با دقت از آن استفاده کنید. یادتان نرود که هنگام عکاسی منظره، با استفاده از فوکوس دستی، فوکوس‌تان را مرتب چک کنید.

[irp posts=”2382″ name=”راهنمای استفاده از فوکوس دستی”]

اشتباه گرفتن حلقه‌ی فوکوس با حلقه زوم لنز می‌تواند تمام عکس های‌تان را خراب کند.

محدوده فوکوس‌تان را مشخص کنید

موقع عکاسی با عمق میدان زیادی، چندین عکس بگیرید و در هر کدام یک نقطه فوکوس متفاوت را انتخاب کنید. تعدادی عکس اولیه بگیرید، سپس جهت اجتناب از خطای فوکوس، چند عکس اضافی با نقاط فوکوس مختلف بگیرید.

[irp posts=”395″ name=”عکاسی منظره و فاصله ابرکانونی (هایپرفوکال)”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی