افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد

افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد

برای ایجاد افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد دیگر نیازی به داشتن لنز تیلت-شیفت ندارید. در ادامه آموزش تکنیک‌های عکاسی، در این مقاله و فیلم آموزشی به شما نشان می‌دهیم که چطور با جابجا کردن لنز (تکنیک لنز آزاد یا فری لنزینگ)، عکس‌هایی با جلوه تیلت-شیفت بگیرید.

همان‌طور که همه می‌دانیم، لنزهای تیلت-شیفت بسیار گران هستند با این حال، شما می‌توانید بدون داشتن یک لنز گران‌قیمت تیلت-شیفت هم عکس‌های شبه تیلت-شیفت بگیرید.

در این تکنیک که از آن تحت عنوان « لنز آزاد » (free lensing) یاد می‌شود، موقع عکاسی لنز را از بدنه جدا کرده و آن رو جلوی دوربین نگه می‌داریم.

[irp posts=”5419″ name=”عکس‌های مینیاتوری با لنز تیلت شیفت”]

بدین طریق درست به مانند یک لنز تیلت=شیفت، شما می‌توانید سطح فوکوس را در تصویرتان جابجا کنید. در واقع چون لنز از دوربین جدا شده، تنها نوار باریکی از عکس وضوح خواهد داشت.

چرا لنزهای آنالوگ؟

هرچند می‌توان از هر لنزی برای این تکنیک استفاده کرد، لنزهای آنالوگ قدیمی‌تر برای این کار بهترند چون به شما این امکان را می‌دهند تا دیافراگم را به‌صورت دستی تنظیم کنید.

می‌توانید از یک لنز قدیمی ارزان استفاده کنید و ازآن‌جایی که قرار نیست لنز را به بدنه وصل کنید، نیاز نیست نگران اتصال لنز به دوربین باشید.

ما در این تمرین از یک لنز فوجیکای ۵۰ میلیمتر با f1/9 استفاده می‌کنیم که برای دوربین ۳۵ میلیمتر طراحی شده است.

افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد

این تکنیک نیازمند تمرین است و اگر اندکی وقت بگذارید می‌توانید علاوه بر عمق میدان بسیار کم، جلوه‌های زیبا و جذابی مثل تیره شدن گوشه‌های تصویر و سایه‌های رنگی را در تصویرتان ایجاد کنید. در ادامه نحوه اجرا این تکنیک را به شما آموزش خواهیم داد.

مراحل ایجاد افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد

۱-دستی عکاسی کنید

شما برای انجام این تکنیک به لنزی نیاز دارید که قابلیت فوکوس دستی داشته باشد. علاوه بر این، وجود حلقه دیافراگم نیز یک مزیت محسوب می‌شود.

لنز آنالوگ 50 میلیمتری

بهتر است در مکانی عکاسی کنید که حرکت و لرزشی در آن وجود نداشته باشد.

علاو بر این، از آنجایی که لنز با بدنه فاصله دارد و سنسور در معرض ذرات گرد و خاک قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود در جایی عکاسی کنید که حدالامکان گرد و خاکی در اطراف‌تان وجود نداشته باشد.

[irp posts=”75″ name=”اتوفوکوس در دوربین های دیجیتال”]

۲- سه‌پایه فراموش نشود

با استفاده از سه‌پایه، تایمر یا حتی ریموت تریگر می‌شود عکس‌های واضح‌تری گرفت.

سه پایه

وقتی دست‌تان خالی باشد، خیلی راحت‌تر می‌توانید لنز را به این طرف و آن طرف حرکت دهید. البته حرکت لنز می‌تواند باعث ورود نور به بدنه شود بنابراین بهتر است، اطراف لنز را با چیزی تیره بپوشانید تا نور به به داخل دوربین نشت نکند.

یک تیکه مقوا یا دستمال سیاه ایده‌آل است.

۳- از دیافرگم‌های باز استفاده کنید

اگر لنزی که افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد استفاده می‌کنید، دارای حلقه دیافراگم است، آن را روی بازترین دیافراگم قرار دهید تا نور بیشتری وارد لنز شود.

لنز آنالوگ

این کار هم‌چنین باعث ایجاد تصویر روشن‌تری در منظره‌یاب می‌شود. از آن‌جایی که لنز به بدنه وصل نیست، نمی‌توانید از سیستم نورسنجی دوربین استفاده کنید. بنابراین باید از طریق آزمون و خطا سرعت شاتر درست را به‌دست آورید.

۴- به پس‌زمینه دقت کنید

تکنیک « لنز آزاد » عمق میدان را به شدت کاهش می‌دهد اما برای احتیاط بهتر است که از عکاسی در پس‌زمینه‌های شلوغ خودداری کنید.

[irp posts=”4561″ name=”رنگ در عکاسی”]

ما در این تمرین برای این که این گل رنگارنگ بهتر دیده شود، از آن در مقابل یک بوته سبزرنگ عکاسی کردیم که یک بافت یکدستی را در پشت گل ایجاد می‌کند.

۵- حواس‌تان به فاصله لنز و بدنه باشد

دقت کنید که لنز خیلی از دوربین فاصله نگیرد و اینکه حرکات‌تان اندک و ظریف باشد. علاوه بر این، خیلی لنز را نسبت به دوربین زاویه ندهید.

افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد

در غیر این صورت، فاصله ایجاد شده میان لنز و بدنه باعث ورود نور به دوربین و سوختن عکس می‌شود. به همین خاطر، باید حواس‌تان به فاصله لنز و دوربین باشد و در ضمن بهتر است با دست‌های‌تان اطراف لنز را بپوشانید.

این کار باعث ایجاد سایه‌های رنگی در عکس‌تان می‌شود که می‌تواند جلوه جالب و جذابی باشد.

۶- با دقت فوکوس کنید

رسیدن به فوکوس درست و دقیق در این تکنیک نیازمند تمرین است.

افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد

برای ایجاد هر چه بهتر افکت تیلت-شیفت با تکنیک لنز آزاد بهتر است از منظره‌یاب یا لایو ویو استفاده کنید و نقطه فوکوس را در جلو یا عقب موضوع قرار دهید و بعد از آن، لنز را خیلی ظریف به عقب و جلو حرکت دهید تا این که محدوده موردنظرتان در وضوح قرار گیرد.

[irp posts=”413″ name=”آموزش تکنیک پیشرفته نقاشی با نور”]

[irp posts=”2471″ name=”تکنیک معلق کردن اجسام در عکاسی”]

منبع: +

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی