سرعت شاتر و حرکت در عکاسی

سرعت شاتر و حرکت در عکاسی

سرعت شاتر چیست و چه تاثیری بر عکس‌های ما دارد؟ در نوشته سرعت شاتر و حرکت در عکاسی سعی می‌کنیم نکاتی را با شما در میان بگذاریم که در دفرتچه راهنمای دوربین‌تان پیدا نخواهید کرد. این نوشته بخشی از سلسله نوشته‌هایی است که به‌منظور شناخت هر چه بیشتر امکانات دوربین دیجیتال منتشر خواهند شد.

درست به مانند تنظیم دیافراگم، سرعت شاتر نیز بر نوردهی تاثیرگذار است. البته سرعت شاتر تاثیری ملموس بر عکس‌های شما دارد و به شما این امکان را می‌دهد که نحوه ثبت شدن یک سوژه متحرک را کنترل کنید.

سرعت‌های شاتر پائین یا کند باعث محو و کشیده ثبت شدن موضوعات متحرک می‌شوند. در حالی که شما به کمک سرعت شاتر سریع می‌توانید حتی بدون سه پایه، سوژه متحرک را ساکن و واضح ثبت کنید.

  • معنای سرعت شاتر

سرعت شاتر در واقع مدت زمانی است که پرده‌های شاتر از مقابل سنسور کنار رفته و در نتیجه سنسور در معرض نور قرار می‌گیرد. سیستم درجه‌بندی و مقیاس سرعت شاتر از آن‌جا که بر حسب کسری از ثانیه محاسبه می‌شود، به‌مراتب ساده‌تر از دیافراگم است.

سرعت شاتر و حرکت در عکاسی

با این حال، در منظره یاب دوربین، به جای حالت کسری (۱/۱۰۰ ثانیه) اعداد به صورت صحیح (۱۰۰) درج می‌شوند. این مساله می‌تواند ما در درک معنای سرعت شاتر کندتر و سریع‌تر اندکی گیج کند.

زیرا وقتی می‌گوئیم سرعت از ۶۰ به ۱۲۰ ثانیه افزایش می‌یابد چون منظور تغییر از ۱/۶۰ به ۱/۱۲۰ است، در واقع به لحاظ ریاضی، عدد سرعت کوچک‌تر می‌شود و این در حالی است که عدد سرعت شاتر کوچک‌تر به معنای سرعت بیشتر است.

البته در مورد عکاسی شب که نوردهی معمولا چند ثانیه به‌طور می‌انجامد، برای این که در تشخیص اعداد دچار اشتباه نشویم، اعداد با علامت ” درج می‌شوند یعنی برای مثال “۴ که می‌شود ۴ ثانیه.

  • تاثیر سرعت شاتر بر حرکت در عکاسی

در اینفوگرافیک زیر تاثیر سرعت شاتر برنحوه ثبت یک سوژ متحرک نشان داده شده است. در این اینفوگرافیک، از یک سوژه که با سرعت ثابت حرکت می‌کند، با سرعت شاترهای مختلف عکاسی شده است.

ما از پنج سرعت شاتر رایج برای عکاسی از فردی که در خیابان راه می‌رود، استفاده کردیم؛ موضوعی که خیلی وقت‌ها ممکن است از آن عکاسی کنیم.

سرعت شاتر و حرکت در عکاسی

دقت کنید چطور در هنگام استفاد از سرعت‌ شاترهای کندتر، بدن او کشیده و محو ثبت می‌شود؛ انگار دارد سریع‌تر حرکت می‌کند و شاید حتی فکر کنیم که در حال دویدن است در حالی‌که در هر پنج فریم سرعت سوژه ثابت است.

[irp posts=”5398″ name=”منجمد کردن حرکت با نور فلاش”]

هم‌چنین دقت کنید که هر چه سرعت شاتر سریع‌تر می‌شود، سوژه نیز واضح‌تر ثبت شده و حرکت به نوعی منجمد می‌شود.

  • سرعت مطمئنه

آخرین نکته درباره سرعت شاتر و حرکت در عکاسی براین است که اگر روی دست و بدون استفاده از سه پایه عکاسی می‌کنید، سرعت شاتر باید آن قدر سریع باشد که لرزش دست باعث تار شدن تصویر نشود. برای این مساله باید قانون سرعت مطمئنه را رعایت کنید.

بر اساس این قانون، سرعت شاتر همیشه باید از فاصله کانونی لنز بیشتر باشد یعنی اگر فاصله کانونی لنز ۲۰۰ میلیمتر است، سرعت شاتر باید ۱/۲۵۰ ثانیه یا سریع‌تر انتخاب شود.

هرچه بیشتر زوم کنید (یعنی هر چه فاصله کانونی بیشتر شود)، به همان نسبت، سرعت شاتر هم باید سریع‌تر شود. به عدد سرعت شاتر در منظره‌یاب دقت کنید. برای این که خیال‌تان از بابت تاریک یا اندراکسپوز نشدن تصویر راحت باشد، بازترین دیافراگم را انتخاب کرده و سرعت شاتر را با خیال راحت بالا ببرید.

  • سرعت شاتر و ایزو

در برخی مواقع ممکن است که انتخاب بازترین دیافراگم هم جبران افزایش سرعت شاتر را نکند یا این که برای داشتن عمق میدن زیاد اصلا نمی‌خواهید از بازترین دیافراگم استفاه کنید. پس در چنین شرایطی چطور می‌شود کاهش نور ورودی به دوربین را جبران کرد؟

[irp posts=”2438″ name=”ایزو و روش های کاهش نویز”]

در چنین شرایطی می‌توانید کمبود نور را با افزایش ایزو یا حساسیت جبران کنید. افزایش ایزو باعث می‌شود که در نور کم هم دوربین عکس را با نوردهی مناسب ثبت کند. فقط باید حواس‌تان به نویز باشد. لازم به توضیح است که با بالا رفتن ایزو، امکان تشکیل نویز نیز بیشتر می‌شود که می‌تواند باعث افت کیفیت تصویر شود.

[irp posts=”415″ name=”منجمد کردن حرکت در عکاسی”]

[irp posts=”4011″ name=”تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی