پرتره بارانی

پرتره بارانی

در هوای بارانی یا حتی هوای ابری، شاید ترجیح بدهید در خانه بمانید و کتاب بخوانید. احتمالا آخرین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند این است که در چنین هوایی، بخواهید یک پرتره بارانی بگیرید. ولی با یک فلاش، مقداری فضای باز، شما می‌توانید در کمتر از چند دقیقه، تصویری رمانتیک و زیبا ثبت کنید.

این روش علی‌الخصوص برای زوج‌هایی مناسب است که دوست دارند عکس‌های متفاوتی با هم داشته باشند.

خب قبل از هر چیز، هرچه هوا ابری‌تر، بهتر زیرا این مساله، کار کمترنوردهی کردن (اندراکسپوز کردن) را راحت‌تر می‌کند.

در قدم بعدی، شما باید یک فضای باز خلوت پیدا کنید و از مدل‌تان بخواهید تا با چند قدم فاصله جلوی شما بایستد و فلاش اسپیدلایت را پشت سر وی قرار دهید چون قرار است از طریق ریموت آن را تخلیه کنید.

پرتره بارانی

اگر خبری از باران نیست، برای گرفتن یک پرتره بارانی، باید از آب‌پاش‌ یا شلنگ آب استفاده کنید و از همکارتان بخواهید تا انگشتش را روی شیر بگذارد و شیر را جوری نگه دارد که آب جلوی مدل شما و اندکی به سمت دوربین بپاشد.

[irp posts=”2403″ name=”راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی”]

فلاش اسپیدلایت که پشت سر مدل شما قرار گرفته و دیده نمی‌شود، از پشت قطرات آب را روشن کرده و یک بوکه‌ی زیبا و یک نور ریم چشم‌نواز دورتادور مدل شما ایجاد خواهد کرد.

آموزش گام به گام ثبت پرتره بارانی

۱- پیدا کردن فضا

چیزی که بیش از هر چیزی به آن نیاز دارید یک فضای باز خلوت است؛ جایی که بتوانید وسائل آب‌پاشی‌تان را علم کنید. خیلی وقت‌ها، فضای باغ می‌تواند برای گرفتن یک پرتره زیر باران، فضای مناسبی باشد.

پرتره در فضای باز

البته اگر هوا بارانی باشد، هر جایی می‌توانید کارتان را انجام دهید ولی حتما آسمان را هم در پس‌زمینه عکس‌تان قرار دهید.

۲- ارتفاع دوربین را پایین بیاورید

دوربین را بر روی سه‌پایه قرار داده و آن را چند قدم دورتر از جایی که مدل‌تان ایستاده، بگذارید. لنز واید، پرسپکتیو صحنه را برهم می‌زند. با پائین آوردن ارتفاع دوربین می‌توانید این تاثیر و جلوه را تشدید کنید. علاوه بر این، این کار باعث می‌شود تا میزان باران بیشتری در بالای سر مدل دیده شود.

ارتفاع دوربین

۳- مشخص کردن جای مدل‌ها برای پرتره بارانی

لایو ویوی دوربین را روشن کرده و سوژه‌تان را برای قرار گرفتن در موقعیت درست، هدایت کنید؛ طوری که در یک‌سوم راست تصویر قرار بگیرد. دقت کنید که فضا برای قطرات آب وجود داشته باشد.

پرتره بارانی

فوکوس را بر روی حالت دستی قرار داده، زوم کنید و به صورت دستی فوکوس کنید تا سوژه واضح شود و سپس جای مدل را با قرار دادن شی‌ای روی زمین مشخص کنید.

[irp posts=”1287″ name=”ترکیب بندی کلاسیک در عکاسی پرتره”]

۴- استقرار فلاش

قدم بعدی برای ثبت موفق پرتره زیر باران، استقرار فلاش است. بعد از قفل کردن فوکوس و قرار گرفتن سوژه یا سوژه‌ها در محل تعیین‌شده، تریگر بیسیم را به اسپیدلایت وصل کرده، آن را بر روی یک پایه قرار داده و پشت سر مدل و رو به دوربین قرار دهید. هم چنین برای این که فلاش خیس نشود، آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید.

محافظت از فلاش اسپیدلایت

۵- تنظیم قدرت فلاش

تریگر (ماشه) فلاش را از قسمت هات‌شو به دوربین متصل کرده و فلاش را بر روی بیشترین قدت‌اش قرار دهید. دوربین را بر روی حالت تنظیمات دستی قرا دهید و سرعت شاتر را بر روی 1/200 ثانیه و ایزو را بر روی ۱۰۰ قرار داده و سپس دیافراگم را این‌قدر ببندید تا پس‌زمینه کاملا تاریک و اندراکسپوز شود.

تنظیم قدرت فلاش

البته شاید نیاز شود که قدرت خروجی فلاش را نیز تغییر دهید.

۶- آشنایی با تجهیزات

برای ثبت یک پرتره بارانی فراموش نکنید که مدل شما باید به صورت سیلوئت دیده شود. ابزاری مانند چتر می‌تواند در این کار به شما کمک کند. حتی شاید لازم باشد که جای فلاش اسپیدلایت یا فاصله با مدل را نیز تغییر دهید تا به تصویر موردنظرتان برسید.

پرتره زیر باران

فیلم آموزشی نحوه گرفتن پرتره زیر باران

 

[irp posts=”2238″ name=”عکاسی پرتره خلاقانه”]

 

[irp posts=”411″ name=”نحوه گرفتن پرتره اکشن”]

منبع:+

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی