آشنایی با عکاسی تبلیغاتی و انواع آن

عکاسی تبلیغاتی یکی از شاخه‌های پول‌ساز و جذاب در دنیای عکاسی است که از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردار است. در این مقاله ضمن آشنایی با آن، به معرفی تعدادی از ژانرهای عکاسی که می‌توان به نوعی آنها را از زیر‌شاخه‌های عکاسی تبلیغاتی به حساب آورد نیز می‌پردازیم.
برای آشنایی بیشتر مخاطبان، از تصاویری که توسط گروه تبلیغاتی پارس‌فوتو در اختیارمان قرار گرفته استفاده کردیم تا به این بهانه با نمونه آثاری که توسط عکاسان ایرانی در این حوزه خلق شده است نیز بیشتر آشنا شویم.

در واقع عکاسی تبلیغاتی یا تجاری، همانگونه که از نام آن نیز پیداست به گونه‌ای از عکاسی اطلاق می‌شود که عکس در آن، کاربردی تجاری و تبلیغاتی پیدا می‌کند. به معنای دقیق‌تر، هر عکسی که به منظور معرفی یک برند تجاری و خدمات آن و همچنین تبلیغ محصولات آن، ثبت شود را می‌توان جزو عکاسی تبلیغاتی به حساب آورد. در واقع یک عکاس تبلیغاتی تلاش می‌کند تا توانایی‌های یک کسب و کار کوچک یا بزرگ را توسط عکس به تصویر بکشد.
به دلیل گستردگی سوژه‌های مختلف، زیر‌شاخه‌های بسیار تخصصی در عکاسی تبلیغاتی وجود دارد که یک عکاس می‌تواند در یک یا چند مورد از آنها به فعالیت بپردازد. در ادامه به معرفی انواع ژانرهای عکاسی تجاری و تبلیغاتی می‌پردازیم.

 

عکاسی خودرو Car Photography

عکاسی از خودرو یکی از زیر شاخه‌های بسیار تکنیکی و تخصصی در عکاسی تبلیغاتی است که دارای سبک‌ها و روش‌های متفاوتی در اجرا است. روش‌های عکاسی از خودرو را می‌توان به چهار گروه کلی تقسیم‌بندی کرد. ۱. عکاسی خودرو در استودیو ۲. عکاسی خودرو در فضای باز ۳. عکاسی خودرو در حرکت ۴. عکاسی خلاقانه از خودرو.
معمولا هر یک از سبک‌های عکاسی خودرو، به منظور خاصی و با هدف القای حس خاصی به بیننده استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، عکاس با استفاده از سبکی که در عکاسی استفاده می‌کند می‌تواند ویژگی‌هایی از خودرو مانند طراحی، اصالت، قدمت، سرعت، قدرت، کیفیت ساخت و موارد دیگری را به بیننده القا کند. همچنین با توجه به اینکه تصویر نهایی در چه رسانه‌ای استفاده می‌شود، می‌تواند روش عکاسی خود را انتخاب کند.

 

عکاسی هوایی Aerial Photography

در گذشته استفاده از عکس‌های هوایی بیشتر به منظور بررسی‌ها و مطالعات زمین‌شناسی، جاده‌سازی، شهرسازی، کشاورزی، مدیریت منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست و مهم‌تر از همه برای تأمین اهداف نظامی و امنیتی رایج بوده است. اما امروزه علاوه بر آن برای ثبت تصاویر از ارتفاع بالا از کارخانجات، ساختمانها، مناظر طبیعی و موارد گوناگون دیگر نیز کاربرد پیدا کرده است.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید پهبادها و به تبع آن کاهش قیمت و سادگی در انجام پروژهای تصویربرداری هوایی، تقاضا برای این شاخه از عکاسی بسیار بیشتر شده و برندهای تجاری تمایل زیادی به داشتن تصاویر هوایی از کارخانجات یا محصولات خود نشان می‌دهند.

 

عکاسی 360 درجه از محصول 360Product Photography

عکاسی 360 درجه از محصولات به روشی در عکاسی اطلاق می‌شود که توسط آن امکان نمایش یک محصول در تمامی زوایا فراهم می‌شود.
عکاس در این روش، دوربین عکاسی را در زاویه‌ای ثابت می‌کند اما محصول را بر روی سطحی که امکان چرخش دارد قرار می‌‌دهد. سپس در هر یک از چرخش‌های افقی یا عمودی، تصویری از محصول ثبت می‌کند. سپس تصاویر با استفاده از نرم‌افزار ترکیب شده و بیننده این امکان را پیدا می‌کند که محصول را به چرخش درآورد تا زوایای دیگری از آن را مشاهده کند.
در روش‌های عکاسی به صورت پیشرفته‌‌تر، می‌توان محصول را نه تنها در جهت عمودی یا افقی به حرکت درآورد بلکه می‌توان به صورت کامل تمامی زوایای محصول را با استفاده از این چرخش‌ها مشاهده کرد.

 

عکاسی مد و فشن Fashion Photography

یکی از پول‌سازترین شاخه‌های عکاسی تجاری و تبلیغاتی که بین عکاسان بسیار پرطرفدار بوده، عکاسی مد و فشن است. عکاسی از هر آنچه که به صنعت پوشاک، طراحی انواع لباس، کیف و کفش، جواهر و زیورآلات و دیگر کالاهای وابسته به صنعت مد مربوط است را می‌توان به نحوی جزئی از این ژانر عکاسی به حساب آورد.
حضور انسان در تصاویر به عنوان مدل، از تفاوت‌های اصلی عکاسی فشن با دیگر گرایش‌های عکاسی است. تسلط عکاس بر موضوعات و مهارت‌های مختلفی مانند آشنایی با انواع ژست و فیگور، مهارت در ارتیاط با مدل، شناخت انواع نورپردازی، انتخاب لوکیشن‌های متنوع و دیگر موارد، تاثیر بسزایی در اجرای پروژه‌های عکاسی مد و فشن خواهد داشت.

 

عکاسی صنعتی Industrial Photography

در تعریفی ساده، هر عکسی که در محیط‌های صنعتی ثبت می‌شود را می‌توان متعلق به شاخه عکاسی صنعتی دانست. در تعریفی دقیق‌تر، هر آنچه که به پروسه تولید، تعمیر، نگهداری و موارد مرتبط با آن در یک کارخانه مربوط می‌شود به نحوی به عنوان عکاسی صنعتی قلمداد می‌شود.
ثبت یک تصویر از هر آنچه که در محیط‌های صنعتی یافت می‌شود، اعم از “کارخانجات و سوله ها”، “تجهیزات و ماشین‌آلات”، “شاغلان عرصه صنعت” و “محصولات تولیدی” همگی به نحوی در ژانر عکاسی صنعتی قابل تعریف خواهند بود.

 

عکاسی از خطوط تولید Production Line Photography

در کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی، محصولات کوچک و بزرگ گوناگونی تولید می‌شود. عکاسی از خطوط تولید همانگونه که از نامش پیداست به عکاسی کردن از مراحل تولید یک محصول بر روی خط تولید اشاره دارد. این نگاه در عکاسی را اگرچه می‌توان با عکاسی صنعتی مشابه دانست اما تفاوت آن در این است که عکاسی از خطوط تولید فقط بر روی روند تولید و تکامل یک محصول در مسیر خطوط تولید تمرکز دارد.
ثبت تصاویر مستند از اولین مراحل ورود مواد اولیه و تولید بخش‌های مختلف یک محصول و در نهایت مونتاژ، تکمیل و بسته‌بندی محصول نهایی، از مراحل کار یک عکاس در این شاخه از عکاسی است.

 

تور مجازی Virtual Tour

تولید تور مجازی به عکاسی 360 درجه از یک فضای داخلی یا بیرونی گفته می‌شود که معمولا نتیجه کار به صورت یک فایل مولتی‌مدیا و واکنش‌گرا ارائه می‌گردد. به این صورت که مخاطب می‌تواند احساس واقعی حضور در یک مکان را احساس کرده و با حرکت دادن تصویر به چپ و راست یا بالا و پایین، به بخش‌های مختلف آن مکان نگاه بیاندازد.
تفاوت این روش در عکاسی با عکاسی 360 درجه از محصول در آن است که در عکاسی از محصول، دوربین ثابت بوده و سوژه بر محور خود گردش می‌کند ولی در عکاسی تور مجازی، دوربین بر محور خود گردش کرده و تصاویر را ثبت می‌کند.

 

عکاسی از غذا Food Photography

یکی از زیر‌شاخه‌های عکاسی تبلیغاتی که این روزها از رونق بسیاری برخوردار گشته، ژانر عکاسی از غذا است. با توجه به افزایش روز افزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اینترنتی، درخواست‌های زیادی برای این شاخه از عکاسی به وجود آمده است.
امروزه صاحبان رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، آشپزها و دیگر صاحبان کسب و کارهای مرتبط، نیاز بیشتری به تولید محتوای تصویری از غذاهایشان برای استفاده در فضاهای آنلاین پیدا کرده‌اند. با توجه به اینکه هنوز هم استفاده‌های سنتی از تصاویر غذاها، مانند استفاده در منوی رستوران‌ها یا تبلیغات در مجلات و غیره به قوت خود باقی است.

 

عکاسی از محصول Product Photography

عکاسی از محصول، یکی از گسترده‌ترین شاخه‌های عکاسی است که حجم بالایی از تصاویر گرفته شده در پروژه‌های تجاری و تبلیغاتی متعلق به این گرایش از عکاسی است. با توجه به تعداد بیشمار از محصولاتی که در تمامی کشورهای جهان تولید می‌شود، می‌توان وسعت و تنوع این گرایش از عکاسی را بهتر درک کرد.
این شاخه از عکاسی همواره بسیار پیچیده و پر چالش بوده و با توجه به ابعاد متفاوت محصولات، جنس و بافت آنها و همچنین رنگ‌های متفاوتی که در آنها استفاده شده، تخصص و تجربه خاصی را برای عکاسی طلب می‌کند. علاوه بر آن، عکاس برای موفقیت در این شاخه از عکاسی نیازمند آن است که به تجهیزات متفاوت عکاسی، انواع نورپردازی، چیدمان صحنه، ترکیب‌بندی و همچنین ویرایش تصویر تسلط کافی داشته باشد.

 

عکاسی معماری Architecture Photography

عکاسی معماری همانگونه که از نامش پیداست به ثبت تصویر از یک اثر معماری اشاره دارد. حال می‌خواهد این اثر معماری، بسیار کوچک بوده یا بلندترین ساخته دست بشر باشد. سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌شود می‌تواند یک اثر معماری تاریخی و باستانی باشد یا اثری از معماری مدرن با اشکالی منحنی یا نا‌منظم.
عکاسی از یک اثر معماری با توجه به اینکه شاید در نگاه اول بسیار ساده به نظر آید اما در عمل یکی از پیچیده‌ترین و تکنیکی‌ترین شاخه های عکاسی تبلیغاتی است. شناخت نورهای طبیعی و مصنوعی، آشنایی با تجهیزات گوناگون عکاسی و نورپردازی، و تسلط بر تکنیک‌های پیشرفته ویرایش عکس، تنها بخشی از مهارت‌های مورد نیاز برای کار در این شاخه از عکاسی است.

 

عکاسی از رویدادها Event Photography

عکاسی از رویدادها، یکی از رایج‌ترین انواع عکاسی است. عکاسی از هر مراسم یا تجمعی از انسانها در یک مکان مشخص، تعریف درستی از این ژانر عکاسی است. عکاسی از همایش‌ها، کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها، جشنواره‌ها، گردهمائی‌ها و موارد مشابه دیگر را می‌توان مثال‌هایی از این نوع عکاسی دانست.
به دلیل اینکه که برگزارکنندگان اینگونه تجمعات غالبا سازمان و شرکت‌های تجاری هستند و عکاسی از این مراسم به نحوی به معرفی و تبلیغ فعالیت‌های آنها اشاره خواهد داشت، می‌توان این شاخه از عکاسی را نیز بخشی از گرایش‌های مرتبط با عکاسی تبلیغاتی محسوب کرد.

کاتوزی

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی