خطاهای رایج لنزهای عکاسی

لنز فلر

لنزهای عکاسی بدون عیب و نقص نیستند. ما در این نوشته به بررسی خطاهای رایج لنزهای عکاسی می پردازیم و راه حل های اصلاح آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اطلاع از این که لنزها در چه مواقعی دچار خطا می‌شوند و دانستن این که چطور می‌شود این خطاها را برطرف کرد، باعث می‌شود که بتوانیم عکس های بهتر وی فراتر از سطح انتظارمان ثبت کنیم.

1) لنز فلر Lens Flare

بسیاری مواقع وقتی یک منبع نوری خیلی روشن در قاب قرار می گیرد یا وقتی که شعاع نوری مستقیم به لنز می‌تابد، به علت تشکیل فلرهای نوری، تصاویر محو و کم کنتراست خواهند بود. بعضاً ممکن است لکه های نوری شش وجهی هم در تصویر دیده شود که باعث افت کیفیت تصویر نهایی می شود.
لنز فلر
راه حل

در صورت امکان، از هود یا سایه بان لنز استفاده کنید تا از تابش مستقیم نور به لنز جلوگیری کند. اگر سایه بان ندارید یا اگر سایه بان به علت کوتاه بودن نمی تواند مانع ایجاد این فلرهای نوری شود، دست تان یا تکه‌ای کاغذ را جلوی لنز نگه دارید تا از ورود نورهای ناخواسته به لنز جلوگیری کند.
سایه بان لنز

2) وینیت شدن عکس Vignetting

وینیت شدن عکس به معنای تیره شدن گوشه‌های کادر عکس است که یکی از خطاهای رایج لنزهای عکاسی محسوب می‌شود. این خطا به این علت ایجاد می‌شود که لنز گوشه های خودش را هم در کادر عکس ثبت می‌کند. این حالت بیشتر موقع عکاسی از آسمان‌های صاف رخ می‌دهد.
Vignetting
این خطا بیشتر موقع عکاسی با لنزهای واید و استفاده از دیافراگم های باز ایجاد می‌شود که در دوربین های فول فریم بیشتر دردساز می‌شود. چون در دوربین های فول فریم از قطر کامل لنز برای ایجاد تصویر استفاده می‌شود.
البته فراموش نکنید که از وینیت یا همان تیره شدن گوشه‌های کادر می‌شود به‌شکلی خلاقانه هم بهره گرفت. زیرا باعث می‌شود که چشم و نگاه مخاطب به مرکز تصویر هدایت شود.

راه حل

هرگاه مشاهده کردید که گوشه های عکس تان سیاه شده‌اند، بهتر است اندکی زوم کنید یا به سراغ یک دیافراگم بسته‌تر بروید.
روش دیگر این است که برای حذف کردن سیاهی گوشه کادر از ابزارهای اصلاح لنز فتوشاپ استفاده کنید. برای انتخاب این گزینه کافی است در فتوشاپ از ابزار اصلاح لنز مطابق (Filter>Distort>LensCorrection) استفاده کنید.

3) همگرایی خطوط عمودی Converging Verticals

این خطا بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که بخواهید از سطح زمین و با یک لنز واید از یک ساختمان عکاسی کنید.
بالا بردن سر دوربین باعث ایجاد اعوجاج در پرسپکتیو صحنه شده و باعث می‌گردد که خطوط عمودی ساختمان در بالای قاب به هم نزدیک شوند. مساله ای که باعث می‌شود شکل ساختمان در عکس درست ثبت نشده و به نوعی دچار اعوجاج شود.
Converging Verticals
راه حل

برای عکاسی از ساختمان ها یا عکاسی معماری بهتر است از یک لنز تیلت-شیفت tilt-and-shift استفاده کنید. روش دیگر این است که به جای عکاسی از سطح زمین، به طریقی ارتفاع‌تان را افزایش دهید مثلا از تراس ساختمانی که روبروی ساختمان موردنظرتان قرار دارد، اقدام به عکاسی کنید.
علاوه بر این، می‌توانید در فتوشاپ و از قسمت پرسپکتیو، نسبت به اصلاح این مشکل اقدام کنید.

بیشتر بدانید:                [irp posts=”2140″ name=”تست وضوح لنز”]

4) اعوجاج بشکه ای Barrel Distortion

اعوجاج بشکه‌ای یکی دیگر از خطاهای رایج لنزهای عکاسی است. در این حالت این طور به نظر می‌رسد که انگار تصویر را روی یک بشکه چسبانده اید به طوری که مرکز تصویر از گوشه‌های آن بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.
اعوجاج بشکه ای
راه حل

توصیه می‌شود به جای این که به سوژه نزدیک شده و با یک فاصله کانونی واید عکاسی کنید، چند قدم به عقب بردارید و زوم کنید.
با استفاده از همان تنظیمات ابزارهای اصلاح لنز فتوشاپ هم می‌توان این اشکال را برطرف کرد.

5) پراش لنز Lens Diffraction

اگر به رغم رعایت نکات فنی، جزئیات به درستی در عکس های تان ثبت نمی شود، علت می تواند به پراش لنز مربوط باشد. این مساله باعث می‌شود که عکس بی‌کیفیت به نظر برسد. این خطا زمانی ایجاد می شود که از دیافراگم خیلی بسته برای رسیدن به عمق میدان زیاد استفاده می‌‌کنید، امری که باعث از دست رفتن جزئیات و تار شدن تصویر می‌شود.
پراش لنز
راه حل

راه حل برطرف کردن این مشکل خیلی ساده است. کافی است تا حد امکان از دیافراگم های خیلی بسته مثل اف 22 یا 29 استفاده نکنید. اکثر عکاسان حرفه ای منظره به همین دلیل بیشتر با دیافراگم 16 عکاسی می‌کنند.

کاتوزی

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی