عکاسی مینیمالیستی

عکاسی مینیمالیستی

اگر حس می‎کنید عکس‌‏های‌تان بیش از اندازه شلوغ است یا اینکه یک عکاس کارکشته شما را به ساده کردن عکس‏‌های‌تان توصیه می‏ کند، وقت آن رسیده است که از قواعد عکاسی مینیمالیستی استفاده کنید.

خیلی افراد این سبک را به مناظر آرامش‌بخش مایکل کِنا (Michael Kenna) ربط می‎دهند، که می‌‏تواند شروع خوبی باشد. با این همه، عکاسی مینیمال چیزی بسیار مفصل‎تر از آن است. در اینجا روش‌‏هایی آموزش داده خواهد شد که در یادگیریِ هنر ساده سازی به شما کمک خواهد کرد.

عکاسی مینیمالیستی

با تمرکز بر عناصر کلیدی آغاز کنید:

 در یک کلام، عکاسی مینیمال به معنی حذف موارد اضافی و منحرف کننده از تصویر به منظور جلب توجه بیننده به یک یا دو نقطه‏ خاص از تصویر است. این نقطه‏‌ی خاص می‎تواند یک درخت، کوه، سیاره یا یک انسان باشد و این یک اصل کلیدی در ترکیب بندی است، حتی اگر نمی‌خواهید به سبک مینیمالیستی عکاس کنید.

پس دفعه بعدی که قصد عکاسی از یک منظره را داشتید، به جای تلاش برای ثبت تمام منظره، تنها بر چند عنصر قوی و خاص تمرکز کنید.

به هماهنگی و توازن بیاندیشید:

عناصر که در کادر عکس‏‌های خود قرار می‌دهید، باید با همدیگر هماهنگی داشته باشند. مایکل کِنا که تحت تاثر هنر سنتی ژاپن است، در این زمینه یک استاد واقعی محسوب می شود. پس به دنبال اشکال گرافیکی جذاب بگردید و به این فکر کنید که  این اشکال چه ارتباطی با هم پیدا خواهند کرد.

بیشتر بدانید:           [irp posts=”398″ name=”نکاتی درباره عکاسی با نوردهی طولانی”]

مایکل کِنا و همفکرانش برای انتقال حس لطافت و آرامش به مخاطب، از نوردهی طولانی و حالت بوکه استفاده می‎کنند. نمونه کلاسیک این حالت را در عکس پائین ملاحظه می‌کنید. عکسی سیاه و سفید و با نوردهی طولانی که در آن اسکله‌ای چوبی را می‌بینیم که به عمق دریا می‌رود.

نوردهی طولانی باعث محو شدن سطح آب شده است. ممکن است کمی کلیشه‌‏ای باشد، با این همه، دریا محل خوبی برای شماست تا توانایی‎های عکاسی مینیمالیستی خود را نشان دهید.

نوردهی طولانی

استفاده‏ هوشمندانه از فضا:

تأثیر هنر سنتی آسیایی در عکاسی مینیمالیستی می‏‌تواند به شکل استفاده‎ی صحیح از فضاهای خالی نیز جلوه ‎کند. هنرمندان ژاپنی از قبیل جوزتسو و هاسیگاوا توهاکو برای جلب توجه بیننده به عناصر اصلی تصویر از فضاهای خالی استفاده می‏کنند. اما این فضای خالی می‏‌تواند حمل بر خالی بودن یا تهی بودن که یک مفهومِ مهم در آیین بودایی است، نیز بشود. هارت سوترای نامدار می‎گوید “خالی همان فُرم و فُرم همان خالی است.”

برای این کار لازم نیست که به سراغ فلسفه ذن بروید، تنها تلاش کنید از فضای خالی در قاب‌تان برای کاهش شلوغی بهره بگیرید تا توجه بیننده به همان نقاطی که می‌خواهید، جلب شود.

فضای خالی در قاب

توجه به الگوهای گوناگون:

مایکل کِنا در عکاسی مینیمالیستی خود بیشتر از الگوی چهارضلعی استفاده می‏‌کند. او می‌‏گوید این الگو باعث متوازن شدن عکس‏‌هایش شده است و به آن‌‏ها آرامش می‎بخشد. پس ما هم می‏‌توانیم از آن استفاده کنیم. شاید هم از یک الگوی دایره‏‌ای؟ هدف از همه این‌ کارها این است که با حذف عناصر اضافی و مزاحم، نگاه مخاطب فقط به قوی‌ترین عناصر موجود در قاب جلب شود.

بیشتر بدانید:              [irp posts=”449″ name=”شش نکته طلایی ترکیب‌بندی در عکاسی”]

در ضمن لازم نیست که در تصویر شما همه چیز برای بیننده مشخص باشد؛ در آثار بسیاری از عکاسان مینیمال، بیننده با سوالاتی زیادی مواجه می‌شود و ممکن است درباره‌‏ی خالی بودن بخشی از عکس به فکر فرو رود. عکاسی مینیمالیستی مثل عکاسی مطبوعاتی نیست که در آن بخواهید داستان مشخصی را برای بیننده بازگو کنید.

عکاسی مینیمالیستی

عکاسی مینیمال از طبیعت بی‎جان

عکاسی از اجسام بی‎جان یکی دیگر از جنبه‏‌های عکاسی است که رعایت قواعد مینیمالیستی تغییرات بسیاری را در نتیجه‏ آن پدید می‎آورد.

یک نمونه جالب را می‌توان در عکاسی گل‌ها و گیاهان دید؛ به‌عنوان مثال می‌توانید بر روی چند شاخه یا ریشه از گل یا گیاه فوکوس کنید. این کار را روی وسایل دیگری نیز می‌‏توان انجام داد و نتایج جالبی گرفت، بویژه اگر از فیلتر سیاه و سفید و قاب سه لتی استفاده کنید. وسایل آشپزخانه نیز می‎تواند سوژه‏‌ی این گونه عکس برداری واقع شود.

عکاسی طبیعت بی جان

به دنبال نوشته‏‌ها و سطوح رنگی بگردید

از آنجایی که بیشتر مردم خیابان‏‌ها را مکان‏‌هایی پر رفت و آمد و شلوغ می‌‏دانند، شاید عکاسی مینیمالیستی از خیابان‌ها عجیب به نظر برسد، با این همه، عکاسان خیابانی نیز از روش مینیمالیستی سود می‎برند. پس در خیابان به سادگی از کنار الگوها، رنگ‏ها و شکل‏ها نگذرید. در  یک گاراژ نیز می‏‌تواند بخوبی توجه بیننده را جلب کند، البته به شرطی که به درستی از آن عکاسی شده باشد.

عکاسی مینیمالیستی

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی