در این مقاله میکوشیم به بررسی ۵ نکته کلیدی در عکاسی بپردازیم. همه عکاسها عاشق دو چیز هستند: یگی گرفتن عکسهای عالی و دیگری تجهیزات.
خیلی اوقات عکاسها به جای این که برای خود عکاسی کردن وقت بگذارند، بیشتر وقت صرف این میکنند که ببینند چه دوربین، لنز یا تجهیزاتی جدیدی به بازار عرضه شده است و شاید کمتر به مساله مهمی چون عناصر ترکیببندی، لحظه قطعی یا نوردهی صحیح دقت کنند. بههمیننحو، خیلی اوقات وقتی با یک گروه عکاس ملاقات میکنید، میبینید که دائما دارند راجع به جدیدترین تجهیزات عکاسی صحبت میکنند.
در حالیکه اگر همین وقت را به بحث پیرامون ترکیببندی، نوردهی یا لحظه ثبت عکسها اختصاص دهند، شاید نتایج بهتری یه دست آورند.
[irp posts=”388″ name=”۱۰ نکته برتر عکاسی دیجیتال”]
تجهیزات یا نگاه عکاسانه؟
اما علت این مساله در چیست؟ چرا بعضی عکاسها تمام فکر و ذکرشان درگیر تجهیزات میشود. من شخصا فکر میکنم که این دسته از عکاسها در دام بازار گرفتار شدهاند.
گاهی اوقات فکر میکنیم که یک لنز یا یک بدنهی جدید و در کل تجهیزات بهتر و جدیدتر میتوانند ما را به عکاسان بهتری تبدیل کنند.
خب البته این تا حدی درست است اما این همه ماجرا نیست. شاید یک لنز بهتر به شما کمک کند که عکسهای واضحتر و یا شفافتری بگیرید اما این الزاما به معنای گرفتن عکسهای بهتر نیست.
در ادامه سعی میکنم نکاتی را مطرح کنم که گذشته از تجهیزاتی که استفاده میکنید، به شما کمک میکند تا عکسهای بهتری ثبت کنید.
۵ نکته کلیدی در عکاسی
۱) نور
نور یکی از اصلیترین عناصر در عکاسی محسوب میشود. اگر خواهان تصویری خوب هستید، حتما در نور خوب عکاسی کنید. هیچی چیزی به اسم نور بد وجود ندارد، فقط بعضی نورها برای عکاسی کردن بهترند. شاید با خودتون فکر کنید که بهترین موقع برای عکاسی کردن، وسط روز یا ظهر باشد یعنی زمانی که همه جا روشن است و نور زیادی وجود دارد.
بله این حرف درست است. در هنگام ظهر نور زیادی وجود دارد اما این حجم زیاد نور باعث میشود تا کنتراست زیادی هم (میان سایه و روشن ها) در عکس ایجاد شود.
اگر در چنین شرایط نوری عکاسی کنید، به خاطر تخت بودن نور و فقدان نیمسایهها عکسها خیلی جذاب از کار در نیایند.
اما چطور میشود بر این گرایش که در هر زمانی عکاسی نکینم، قائق آمد؟ باید وسواسی عمل کنید. در ساعات طلایی عکاسی کنید؛ به عنوان مثال یا صبح زود یا ساعات اولیه بعد از ظهر. به این که در چه نوری دارید عکاسی میکنید، فکر کنید؛ این که جنس و نوع نور با سوژه و مفهومی که شما در ذهن دارید همخوانی دارد یا نه.
۲) انعطافپذیر باشید
تا حالا چندبار شده در همون حالتی که ایستادید، عکاسی کنید؟ البته این طبیعی است چون ما ترجیح میدهیم در حالتی عکاسی کنیم که احساس راحتی میکنیم.
ولی وقت آن رسیده که یه تکانی به خودمون بدهیم و این وضعیت رو عوض کنیم. زوایا و نقاط دید غیرمعمول را امتحان کنید. همه ما عکسهایی از کودکان را دیدهایم که عکاس از زاویه بالا عکاسی کرده و به همین خاطر بچهها دارند به بالا نگاه میکنند. شما این کار را نکنید؛ در عوض زانو بزنید یا دراز بکشید.
اگر در خیابان عکاسی میکنید، نقطه دیدتان را تغییر دهید مثلا بروید از بالای یک بالکن عکاسی کنید. در واقع شما با تغییر دادن زوایه و نقطه دید، یه موضوع و سوژه آشنا رو به شکلی متفاوت به تصویر میکشید.
۳) زمان سنجی
حتما این رو از دهان خیلی از عکاسها مخصوصا عکاسهای ورزشی شنیدید که “همه چیز زمان سنجیه”. این مساله در مورد بعضی از ژانرهای دیگر عکاسی نیز صدق میکند. در عکاسی خیابانی، زمان سنجی یکی از عناصر اصلی و تاثیرگذار محسوب میشود.
هانری کارتیه برسون عکاس خیابانی مشهور در همین رابطه مفهوم “لحظه قطعی” را مطرح کرد.
منظور برسون از این اصطلاح این بود که اگر ما اندکی زودتر شاتر رو فشار دهیم، صحنه هنوز شکل نگرفته و اگه اندکی دیرتر عکس را بگیریم، صحنه از دست میرود. در واقع شما باید بتوانید از قبل آن لحظه را پیشبینی کنید.
البته این کار به هیچ وجه آسان نیست و رسیدن به چنین درک و قابلیتی برای پیش بینی آن لحظه بخصوص نیازمند تمرینات مداوم است.
با تمرین کردن شما بهتر و بهتر میشوید و به مرور زمان، زمان سنجیتان در هنگام عکاسی کردن دقیقتر خواهد شد. این که لحظه درست و قطعی چه زمانی است، به عکاس و عکس بستگی داره و نمیشود یک قانون کلی صادر کرد.
ممکن است لحظهای قبل از لبخند زدن باشد یا لحظهای که اولین قطره اشک در چشم حلقه میزند یا لحظه ای غافلگیر شدن. هر لحظه ای با لحظه قبل و بعدش تفاوت دارد و عکاسها نیز به اشکال مختلفی یک لحظه را ثبت میکنند.
تنها چیزی که اهمیت دارد این نکته است که شما برای ثبت آن لحظه صبور و آماده باشید.
۴) نوردهی صحیح
قبلا هم در این مورد صحبت کردیم زیرا فقط از طریق نوردهی صحیح است که میشود یک نور خوب را به درستی ثبت کرد. اما چطور میشود نوردهی را کنترل کرد؟
در واقع ما این کار را از طریق کنترل دیافراگم و سرعت شاتر انجام می دهیم. نکته مهم این است که نباید این کار را به دوربین واگذار کنیم پس بهتر است دوربین را از حالت اتوماتیک خارج کرده و بر روی حالت دستی یا حداقل اولویت دیافراگم قرار دهیم. به خاطر داشته باشید که دیافراگمهای بسته (اعداد بزرگ دیافراگم) باعث کاهش عمق میدان و دیافرگمهای باز (اعداد کوچک دیافراگم) باعث افزایش عمق میدان وضوح تصویر میشوند و این امری است که میتواند دو تصویر را کاملا از هم متمایز کند.
[irp posts=”4529″ name=”ترفندهای نوردهی در عکاسی”]
۵) به داشتههایتان اعتماد کنید
دوربین شما اگه عمرش کمتر از پنج سال باشد، حتماً دوربین خیلی خوبی است و میتوانید با آن، عکسهای فوقالعادهای بگیرید. یک دوربین جدید شاید عکسهایی با تفکیک بیشتر و نویز کمتر ثبت کند ولی تقریبا مطمئنم که با همان دوربین قدیمی هم میتوانید عکسهای محشری بگیرید.
یکی از مهمترین عوامل در گرفتن عکسهای عالی، انتخاب لنز درست برای صحنه موردنظر شماست. لنز حکم چشم دوربین را دارد پس اگر قصد دارید تجهیزاتتان را ارتقاء دهید، توصیه میکنم که پولتان را دخیره کنید و یک لنز خوب بخرید. من شخصا کار کردن با لنزهای ثابت (پرایم) را توصیه میکنم.
[irp posts=”228″ name=”چطور عکسهای منظره بهتری بگیریم؟”]
ولی تا آنموقع باید از همین لنزهایی که دارید، بهترین استفاده را بکنید و برای این کار باید بدانید که هر لنز چه تغییری در صحنه ایجاد میکند. لنزهای واید اشیاء رو کوچکتر و کشیدهتر از آن چیزی که واقعا هستند، نشون میدهند در حالی که یک لنز تله (مثلا یک لنز ۲۰۰ میلیمتر) همه چیز رو در صحنه فشرده می کند (عناصر تصویر رو به هم نزدیک میکند).
به خاطر داشته باشید که وقتی از یک منظره با لنز واید عکاسی کنید و سپس همان منظره با لنز تله عکاسی کنید، پرسپکتیو و زاویه دید در این دو عکس با هم متفاوت خواهد بود.
جمعبندی
توجه به این ۵ نکته کلیدی در عکاسی یعنی نور، ترکیببندی، زمانسنجی، نوردهی و استفاده بهینه از تجهیزات موجود گفته شد، میتواند کمک کند که تصاویر بهتری رو ثبت کنید. تمرین مداوم را فراموش نکنید.
برای خودتان تکلیفهای عکاسی تعیین کنید. فقط در صورتی به سراغ خرید تجهیزات جدید بروید که داشتههای فعلیتان باعث محدود شدن فعالیت عکاسی شما بشود. بهترین راه برای گرفتن عکسهای بهتر این است که ساعتها و ساعتها عکاسی کنید.
سعی کنید کاملا قابلیتهای تجهیزات فعلیتان را درک کنید. برای مثال ۱۰۰ عکس با حالت اولویت دیافراگم بگیرید یا ۱۰۰ عکس فقط با فاصله کانونی ۵۰ میلیمتری لنزتون بگیرید. هر لنز رو با سوژههای مختلف امتحان کنید به عنوان مثال از یک لنز تله برای عکاسی ورزشی، منظره و عکس های ماکرو استفاده کنید.
بحثم را با جملهای از ویل اسمیت بازیگر مشهور سینما خاتمه میدهم که گفته است: «جدا کردن استعداد از مهارت یکی از بزرگترین اشتباهات افرادی است که میخواهند پیشرفت کنند و به رویاهاشون برسند. شما استعداد را به صورت طبیعی دارید. مهارت هم فقط با ساعتها و ساعتها تمرین کردن به دست میآید.»
مطالعه بیشتر: [irp posts=”449″ name=”شش نکته طلایی ترکیببندی در عکاسی”]
نوشته بری جی بردی
منبع: dps
قوانین ارسال دیدگاه