تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره

تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره

برای گرفتن پرتره دابل اکسپوز یا دوبار نوردهی شده هیچ احتیاجی به فتوشاپ نیست. اگر دوربین‌تان دارای حالت نوردهی چندگانه باشد، می‌توانید خیلی راحت پرتره‌های خلاقانه‌ای‌ ثبت کنید. ما در این جا به شما یاد می‌دهیم که چطور طی سه مرحله و با استفاده از قابلیت نوردهی چندگانه، تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره را اجرا کنید.

تکنیک دوبار نوردهی یا نوردهی دوگانه (Double exposure)، که به معنای قرار دادن یک عکس بر روی عکس دیگر است، می‌تواند جلوه‌ی کاملاً متفاوتی به عکس‌های پرتره شما ببخشد. در حالی که اغلب این افکت در نرم افزار فتوشاپ ایجاد می‌شود، خیلی ساده‌تر و لذت بخش‌تر است که آن را با استفاده از دوربین DSLR خلق کنید.

در این مقاله دو روش متفاوت برای ایجاد نوردهی دوگانه از طریق منو‌ی دوربین را به شما آموزش خواهیم داد، تا بتوانید پرتره‌های جذاب‌تر و زیباتری ثبت کنید.

تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره

قبل از هر چیز بررسی کنید که آیا دوربین دیجیتال‌ شما دارای گزینه نوردهی چندگانه (Multiple Exposure) در منو عکس‌برداری (Shooting menu) یا گزینه هم‌ پوشانی عکس (Image Overlay) در منو روتوش (Retouch menu) هست یا نه. اگر دوربین‌ شما این امکانات را داشته باشد، آماده شروع بکار هستید.

[irp posts=”407″ name=”هفت نکته درباره‌ پرتره‌ سیاه و سفید”]

عکس‌هایی که در ادامه می‌بینید، در باغ‌ زیبای کیلور کورت در سامرست گرفته شده‌اند و تلاش کردیم با ترکیب یک پرتره کلاسیک با بافت طبیعی و شاخ و برگ درختان، جلوه خیال انگیزی در تصویر ایجاد کنیم. در ادامه می‌خوانید که ما چطور این کار را انجام دادیم.

چطور با استفاده از دوربین دابل اکسپوز ایجاد کنیم

۱- حالت نوردهی چندگانه (Multiple Exposure)

حالت یا مُد دوربین‌تان را بر روی مد دستی (Manual mode) قرار داده و در منو عکاسی (Shooting menu)، گزینه نوردهی چندگانه (Multiple Exposure) و سپس گزینه ۲ shots (دو عکس) را انتخاب کنید. دوربین را در حالت Auto Gain قرار دهید تا به دوربین بتواند نوردهی هر عکس را میانگین بگیرد تا وقتی عکس‌ها کنار هم قرار می‌گیرند در محو هم شوند. روی گزینه ON کلیک کنید. حالا می‌توانید هر دو عکسی را که دوست داشتید در یکدیگر محو کنید، فقط به شرط این که عکس‌ها، پشت سر هم گرفته شده باشند.

تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره

[irp posts=”386″ name=”۶ الگوی نورپردازی کلاسیک پرتره”]

۲- هم‌پوشانی عکس (Image Overlay)

حالت هم‌پوشانی عکس به شما اجازه می‌دهد تا در دوربین‌تان جلوه دوبار نوردهی را ایجاد کنید، اما این کار را به عکس‌های متوالی محدود نمی‌کند. مطمئن شوید که با فرمت RAW عکاسی می‌کنید. بعد از این که چند عکس گرفتید، گزینه (Overlay) هم پوشانی عکس را در منو روتوش (Retouch menu) پیدا کنید، دو عکس را انتخاب کنید و روشنایی آن‌ها را متناسب با یکدیگر تنظیم کنید. عکس جدید را به عنوان فایل جداگانه‌ای ذخیره کنید.

دابل اکسپوز

۳- بدون گزینه Auto Gain

برای این که تکنیک دوبار نوردهی را یک قدم جلو‌تر ببرید، می‌توانید کاری کنید که پس‌زمینه فقط در قسمت چهره دیده می‌شود. دوباره در منو عکاسی (Shooting menu) حالت نوردهی چندگانه (Multiple Exposure) را انتخاب کنید، اما این بار Auto Gain را خاموش بگذارید. باید عکس پرتره‌تان را با نوردهی پایین‌تری بگیرید. هم‌چنین باید صورت در پس‌زمینه آسمان قرار دهید تا پس زمینه‌ای بسیار روشن ثبت شود. بعد یک عکس کم نوردهی شده نیز از بافت مورد نظر بگیرید. وقتی عکس‌ها ترکیب شوند، صورت مُدل حُکم یک قاب را برای عکس بافت‌تان خواهد یافت.

تکنیک دوبار نوردهی در عکاسی پرتره

[irp posts=”1287″ name=”ترکیب بندی کلاسیک در عکاسی پرتره”]

نکته

برای تلاقی بهتر عکس‌ها، می‌توانید عکس چهره را به حالت سیاه و سفید (Monochrome) تبدیل کنید. این کار باعث ایجاد حالتی رویایی در عکس خواهد شد.

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی