عکاسی منظره در شب

عکاسی منظره در شب

ممکن است تصور کنید پس از غروب آفتاب و کاهش میزان نور، دیگر نمی‌توان از مناظر طبیعی عکاسی کرد. این در حالی است که عکاسی منظره در شب و عکاسی زیر نور ماه به لطف نوردهی طولانی و استفاده از حالت بالب، دریچه دنیای جدیدی را به روی شما می‌گشاید که کیفیتی خاص و منحصر به فرد را به عکس‏‌های شما عرضه می‌‏کند.

بیشتر بخوانید :       [irp posts=”5014″ name=”عکاسی نجوم و کهکشان راه شیری”]

عکاسی در نور کم می‏‌تواند چالش بزرگی برای عکاسان محسوب شود، اما میزان قابل توجهی از این موضوع از یک ترس روان‌شناختی از عکاسی در تاریکی سرچشمه می‏‌گیرد که در واقع یک اشتباه رایج در عکاسی است.

عکاسی منظره در شب

نوردهی طولانی، به محض اینکه شما بر این ترس ذاتی فائق شوید، پاداش خود را با عکاسی در شب می گیرید که باعث باز شدن راه و گرفتن عکس‌‏های جدید در شب خواهد شد.

بی شک نورپردازی از دشواری‏‌های بزرگ هنگام عکاسی در شب است. به طور طبیعی شب‏‌ها میزان نور به شدت افت پیدا می‌کند، به ویژه هنگامی که به حاشیه‌‏ی شهر می‎رویم، جایی که منابع نوریِ ناچیزی در اختیار ماست.

بیشتر بخوانید       [irp posts=”2441″ name=”صفر تا صد عکاسی منظره در شب”]

پس چگونه نور کافی برای عکاسی منظره در شب را تامین کنیم؟

یکی از راهکارها برای تامین نور کافی در شب، استفاده از نور ماه است. به لطف نور ماه کامل، امکان بدست آوردن یک تصویر روشن از مناظر با استفاده از نوردهی طولانی به راحتی میسر است.

عکس‌‏هایی که در زیر نور مهتاب گرفته می‏‌شوند در کنار کیفیتِ بالا، حالتی عرفانی و آرامش‌بخش دارند. همچنین، برخلاف عکاسی در روز و زیر نور شدید خورشید، عکاسی در شب به لطف سایه‌های لطیف، نتایج فوق‎العاده‏‌ای برای‌مان به ارمغان می‏‌آورد.

همان‌گونه که چشم‌‏های ما تواناییِ تنظیم نور در تاریکی را دارند و در تاریکیِ شب نیز قادر به دیدن اجسام با کیفیت بالا هستیم، یک دوربین‏ هم می‌‏تواند در تاریکی شب و با استفاده از نور ماه عکس‏‌های روشن و با کیفیتی ثبت کند.

یک تفاوت بزرگ میان عکاسی در روز و تصاویری که در زیر نور ماه گرفته شده‌‏اند این است که در شب به دلیل جا به جایی سریع ماه، حالت و جلوه‏‌ی سوژه در یک بازه زمانی ۱۰ الی ۴۰ دقیقه‌ای تغییر می‏کند.

بیشتر بخوانید :    [irp posts=”225″ name=”عکاسی منظره شهری در هنگام غروب”]

زمان بندی درست هنگام عکاسی در نور ماه

عکاسی در زیر نور مهتاب، تنها به چند روز در هر ماه محدود است. این محدوده از زمان کامل شدن ماه تا دو یا سه روز پس از آن است. آسمان باید صاف و شفاف باشد. بهترین ساعت برای عکاسی ۲ یا ۳ ساعت پس از بالا آمدن کاملِ ماه است.

عکاسی منظره در شب

برای عکاسی زیر نور ماهِ کامل، از نوردهیِ اولیه‌‏ی ۱ دقیقه‏‌ای با دیافراگم ۵٫۶ و ایزوی ۴۰۰ استفاده کنید. برای هر روز فاصله از ماه کامل، نوردهی دوربین را به میزان ۵۰ درصدِ میزانِ اولیه افزایش می‏دهیم. برای مثال، اگر یک روز از بدر کامل گذشته باشد، با دیافراگم ۵٫۶  و ایزوی ۴۰۰، میزان زمان نوردهی را به یک دقیقه و نیم افزایش می‌دهیم. اگر ۲ روز از کامل شدن ماه گذشته است، با ثابت نگه‌داشتن تنظیمات دیافراگم و ایزو، مدت زمان نوردهی (سرعت شاتر) را به ۲ دقیقه افزایش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید :     [irp posts=”398″ name=”نکاتی درباره عکاسی با نوردهی طولانی”]

بهترین راه، عکاسی در شرایط ثابت است. بررسی صفحه نمایش دوربین و هیستوگرام و اعمال تغییراتی در تنظیمات نیز بسیار کارگشا هستند. گاهی استفاده از قابلیت براکتینگ Bracketing یا عکس برداری‏ پی‏درپی با نوردهی‌‏های گوناگون کمک شایانی به ما می‏‌نماید.

رد ستارگان

ثبت مسیر حرکت ستارگان نیز از تکنیک‏‌های دیگر عکاسی در شب محسوب می‎شود. در اینگونه تصاویر چنین به نظر می‎رسد که زمین ثابت است و ستاره‏‌ها در حال حرکت در آسمان هستند. استفاده از یک سوژه‎، مانند یک درخت، در پس زمینه برای نمایش بهتر حرکت ستاره‌‏ها در آسمان کاری مرسوم است.

بیشتر بخوانید:            [irp posts=”419″ name=”آموزش عکاسی از رد ستارگان”]

می‎توان به شکل مصنوعی مقداری نور به پس زمینه افزود. این کار به کمک فلاش یا یک منبع نور مانند یک چراغ قوه قوی که پس زمینه را روشن کند، امکان‌پذیر است.

سه روش برای عکاسی منظره در شب:

۱- با دقت عکس بگیرید:

برای شکار مناظری زیبا و چشمگیر باید دوربین را به‌خوبی تنظیم کرد. ابتدا میزان ایزو را به بالاترین حد خود برسانید تا تصویر‏ی دقیق و شفافی از سوژه‏‌ی مورد نظر در مانیتور دوربین ببینید. سپس پیش از گرفتن عکس ایزو را کم کنید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب

۲- نحوه محاسبه‏ میزان نوردهی در عکاسی شب

بالاترین ایزوی ممکن را انتخاب کرده و با دیافراگم را بر روی اف ۵٫۶ قرار دهید و یک عکس امتحانی بگیرید. هیستوگرام را بررسی کنید. اگر نوردهی دقیق بود با همان تنظیمات کارمان را ادامه دهید فقط با این تفاوت که برای عکس بعدی، میزان ایزو را پایین آورده و سرعت شاتر (زمان نوردهی) را به همان میزان افزایش می‌دهیم . برای مثال عکسی با اف ۵٫۶، ایزوی ۱۲۸۰۰ و سرعت شاتر ۴ ثانیه گرفته شده به لحاظ نوری برابری می‌کند با عکسی که با اف ۵٫۶ ، ایزوی ۲۰۰ و سرعت شاتر ۲۴۰ ثانیه (معادل ۴ دقیقه) گرفته شود.

تنظیمات نوردهی دوربین

۳- استفاده از حالت بالب (Bulb)

طولانی‏‌ترین زمان نوردهی یا همان کندترین سرعت شاتر موجود در یک دوربین دیجیتال استاندارد معمولا ۳۰ ثانیه می‎باشد، پس شما برای رسیدن به این زمان نوردهی نیازمند استفاده از حالت بالب هستید که با علامت اختصاری B نشان داده می شود. این حالت به شما امکان داشتن نوردهی با هر مدت زمانی را خواهد داد که از طریق یک ریموت کنترل قابل تنظیم است. با زدن و نگه داشتن دکمه‌‏های lock و hold، شما خواهید توانست زمان‌بندی مناسب را در شروع نوردهی دوربین‌تان داشته باشید.

حالت بالب (Bulb)

نحوه عکاسی از ماه

بسته به اینکه شما درصدد عکاسی از خودِ ماه باشید یا اینکه ماه بخشی از زمینه‏‌ی عکس شما باشد، عکاسی از ماه شرایط ویژه‏‌ای را پیش روی شما قرار می‏‌دهد که هر یک تنظیمات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

بهترین زمان برای عکاسی از ماه در عکاسی منظره، هنگام گرگ و میش است، چراکه در این زمان تنظیم روشنایی بین نور ماه و روشناییِ آسمان راحت‏‌تر است.

عکاسی از ماه

اگر زودتر از این زمان به عکاسی بپردازید، نور آسمان و محیط،  بر روشناییِ ماه غلبه می‏‌کند، از سوی دیگر، عکاسی بعد از این زمان باعث سیاه و لکه‏‌دار افتادن آسمانِ عکس می‎شود.

سعی کنید هنگام عکاسی از ماه موضوعاتی نیم رخ از قبیل کلیسا، انسان، درخت یا حتی دامنه‏‌ی کوه را در پایین عکس خود بگنجانید.

همچنین حواس‌تان به زمانِ ماه گرفتگیِ بعدی باشد تا بتوانید از ماه گرفتگی با آن سایه‏‌های قرمز و سیاه رنگش عکس‌هایی دراماتیک بگیرید.

نکات مهم و حیاتی درباره‏ عکاسی از آسمان شب:

۱- بررسی موقعیت

در روز به دنبال مکان‌های مناسب و سوژه‏‌های خوب بگردید تا در شب به راحتی بتوانید آن‌ها را پیدا کنید. هنگامی که به مکان موردنظرتان برگشتید، مطمئن باشید که با خود چراغ قوه به‌همراه دارید. برای بهتر شدن کیفیت کارتان از چراغ قوه‏‌هایی استفاده کنید که بر روی سر قرار می‌گیرند تا دست‏‌های شما آزاد باشد.

۲- تدارک ببینید

دمای هوا در شب از روز سردتر است، پس هنگام عکاسی در شب برای حفظ انرژی خود نیازمند نوشیدن نوشیدنی‏‌های گرم و پوشیدن لباس‌‏های گرم‌تر و بیشتر خواهید بود. از شارژ بودن باتری دوربین و به همراه داشتن باتری های اضافی مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که هرگز اجازه ندهید باتری‏‌های‌تان زیادی گرم شوند تا آسیب نبیند.

عکاسی منظره در شب

۳- اطمینان از ثابت بودن دوربین

 یک سه پایه محکم با یک هد (سری) خوبی، می‌تواند گزینه‏ مناسبی برای حفظ ثبات دوربین شما در یک پروسه‏‌ی طولانیِ عکس برداری باشد. هنگام عکاسی دقت کنید که هد به درستی بسته و سفت شده باشد تا از هرگونه حرکت اضافی دوربین جلوگیری شده و تصویر از زوم خارج نشود.

بیشتر بخوانید :      [irp posts=”2336″ name=”عکاسی منظره از رودخانه، دریاچه و آبشار”]

محصولات مرتبط:

فیلم آموزش : عکاسی منظره در شب

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی