عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

ممکن است شما به عکاسی تبلیغاتی از محصولات و کالاها علاقه‌مند باشید اما ندانید که چطور باید این کار را انجام دهید. امروزه و به لطف دوربین‌های دیجیتال، عکاسی تبلیغاتی از جواهرات و صنایع دستی و بدلیجات، فعالیتی درآمدزا برای بسیاری از عکاسان محسوب می‌شود. فارغ از بحث صحنه پردازی و چینش محصولات، یک عکاس موقع عکاسی از جواهرات باید به انتخاب پس زمینه صحیح، نورپردازی و استفاده از رفلکتور و دیفیوزر نیز توجه کافی داشته باشد.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات و بدلیجات فارغ از بحث درآمد زایی، می‌تواند بسیار سرگرم کننده و جالب باشد؛ از نورپردازی بگیرید تا چیدمان آن‌ها. همواره ایده های بسیاری هنگام عکاسی از اجسام بی جان به ذهن می‌رسد.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

در این مقاله آموزشی شما فرا می‌گیرید چگونه بدون استفاده از ابزارهای جانبی گران قیمت و یا حتی خرید فلاش، به خوبی از پس این‌گونه عکاسی بربیایید.

روش‌هایی کم‌خرج برای عکاسی تبلیغاتی از جواهرات:

بسیاری از عکاسان تازه کار تصور می‌کنند برای عکاسی از جواهرات و بدلیجات نیازمند یک استودیوی مجهز با ابزار و نورپردازیِ حرفه ای هستند، اما واقعاً  این چنین نیست. شاید برای‌ شما جالب باشد که بدانید تنها با چند وسیله‌ی ساده و با استفاده از یکی دو تکنیک خاص می‌توان در خانه نیز کار عکاسی از چنین سوژه‌هایی را با موفقیت به انجام رساند.

راه چاره در مدیریت درست منابع نوری‌ است که در اختیار دارید. برای موفقیت در عکاسی تبلیغاتی، صرفاً نیازی به داشتن ابزارهای گران قیمت نیست. شما تنها با کمی نبوغ و بدون صرف هزینه می‌توانید نتایج خارق‌العاده‏ای بدست آورید.

این روش عکاسی در جواهرسازی و صنایع دستی، مانند دستبندهای ساخته شده از فلز و چرم، کاربرد فراوانی دارد. به کمک این تکنیک می‌توان عکس‌های درخشانی از این گونه سوژه‌ها خلق کرد.

تکنیک های پایه در عکاسی تبلیغاتی از جواهرات:

عکاسی از سوژه‌های کوچکی که تواناییِ بازتاب و انعکاس نور را دارند می‌تواند محک خوبی باشد برای توانایی و تسلط شما در زمینه‌ی نورپردازی. در این راه، نخستین هدف، کاهش حداکثری میزان بازتاب نور در عکس‌های‌تان است.

ما با قرار دادن یک دستبند آبی رنگ بر روی یک پس زمینه‌ای سفید، تلاش کردیم با استفاده از چند دیفیوزر و رفلکتور، نور را کنترل کنیم.

بعد از قرار دادن سوژه بر روی پس زمینه، آن را کنار پنجره قرار دادیم. از آنجایی که خورشید در آن طرف خانه قرار داشت، بنابراین نوری که از پنجره به سوژه می‌تابید، نه نوری سخت و خشن، بلکه نوری نرم و پخش بود.

بیشتر بدانید:           [irp posts=”389″ name=”راهکارهایی برای عکاسی از خوراکی ها”]

نکاتی درباره نوردهی و فوکوس

در اولین قدم دوربین را بر روی حالت فوکوس دستی و نوردهی دستی قرار دادیم. سپس فوکوس دوربین را روی قسمت جلوییِ دستبند تنظیم می‌کنیم و با دیافراگم f/11 و سرعت شاتر ۱/۴ ثانیه شروع به عکاسی کردیم.

با این تنظیمات، عکس تیره یا به عبارت دقیق‌تر آندراکسپوز می‌شود. زیرا نور پس زمینه، نورسنج دوربین را دچار خطا می‌کند. بنابراین سرعت شاتر را به ۱/۲ ثانیه افزایش دادیم.

در کل، دو راه برای کنترل شدت سایه‌ها وجود دارد: اول این که یک دیفیوزر میان دستبند و پنجره قرار دهیم و راه دوم این که، یک رفلکتور نقره‌ای درست در سمت چپ سوژه بگذاریم.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

در این عکس می‌بینید که به علت نور نرم و غیر مستقیمِ پنجره، دستبند سایه‌ای بزرگ و شدید ایجاد کرده است.

نورپردازی در عکاسی از جواهرات و بدلیجات

قرار دادن یک دیفیوزر باعث حذف سایه و مشخص شدن جزئیات دستبند شده است.

عکاسی از جواهرات و بدلیجات

همان‌طور که در عکس بالا ملاحظه می‌کنید، استفاده از یک رفلکتور باعث برگشت نور به سمت سوژه شده، و به مراتب نتیجه‌ای بهتری بدست می آید.

نکاتی درباره عکاسی از جواهرات و بدلیجات:

۱- استفاده خلاقانه از پس زمینه

معمولاً پس زمینه های تک رنگ و ساده بهترین گزینه‌ برای عکاسی از صنایع دستی هستند.

پس زمینه نباید توجه بیننده را به خود جلب کند. با توجه به این مساله، ما از چند ورق بزرگ رنگی و یک تکه پارچه مخمل برای عکاسی از این صنایع دستی استفاده کردیم.

کارمان را با یک ورق قرمز شروع کردیم که کنتراست جالبی با رنگ سبز دستبندها ایجاد می‌کرد. کار عکاسی را با همان نور پنجره انجام دادیم و از یک رفلکتور برای پر کردن سایه ها بهره گرفتم.

عکاسی از جواهرات

این کار باعث ایجاد تصویری روشن و خیره کننده می‌شود.

۲- تغییر پس زمینه

هرچند عکس قبلی، عکس جذابی بود اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که رنگ قوی پس زمینه، حواس بیننده را از دستبند منحرف می‌کند.

بنابراین تصمیم گرفتیم که پس زمینه قرمز را با با یک مخمل سیاه رنگ عوض کنیم و این کار، حس و حال عکس ها را به شکل قابل ملاحظه ای تغییر داد.

حالا این دستبند است که بیشتر از پس زمینه به چشم می‌آید. با این حال، جنس مخمل باعث ایجاد درخشش‌های خفیف می‌شود که می‌تواند به کیفیت عکس لطمه بزند.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

حل این مشکل نیازمند تمرکز بیشتر بر روی نورپردازی بود. با قرار دادن یک دیفیوزر در بالای سوژه، انعکاس‌ها روی پارچه مخمل به حداقل رسید. ما برای نورپردازی، از یک چراغ قوه استفاده کردیم که نور آن از طریق یک رفلکتور به سوژه می‌تابید. این شکل نورپردازی باعث می‌شود که توجه بیننده کاملا بر روی جواهر متمرکز شود.

۳- زمینه و وسایل جانبی در عکاسی از جواهرات

در حالیکه در اکثر مواقع استفاده از یک پس زمینه ساده، بهترین گزینه برای عکاسی از محصولات است، ولی ما تصمیم گرفتیم با استفاده از برخی پس زمینه های متفاوت و اشیاء صحنه، جذابیت بیشتری به تصاویرمان ببخشیم.

نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی

کارمان را با چند تکه سنگ طرح‌دار و پس‌ زمینه ای قرمز رنگ شروع کردیم.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

همان طور که مشخص است، این پس زمینه بیش از حد نگاه را به خودش جلب می‌کند، برای همین آن را با یک تخته چوبی جایگزین کردیم.

مطالعه بیشتر:            [irp posts=”1472″ name=”تکنیک نور پشت (بک لایت)”]

بعد از چند عکس، تصمیم گرفتیم چند سنگ دیگر نیز به پس زمینه اضافه کنیم تا عکس تعادل بهتری پیدا کند. بعد از این که خیال مان از بابت پس زمینه راحت شد، از یک رفلکتور استفاده کردیم تا مقداری نور را به جلوی دستبند بتابانیم تا طرح آن بهتر دیده شود.

عکاسی از جواهرات

۴- حذف انعکاس های مزاحم در عکاسی از جواهرات

بعد از آن به سراغ عکاسی از گردن‌بندها رفتیم و برای این کار از یک صفحه طلق سفید استفاده کردیم که باعث ایجاد یک انعکاس زیبا نیز می شود. بعد از تعیین موقعیت دوربین و گردنبند، کار بر روی نورپردازی را شروع کردیم.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

نور مستقیم باعث ایجاد انعکاس‌هایی شدید بر روی دانه‌های گردنبند و طلق می‌شد، بنابراین یک دیفیوزر را بالای آن نگه داشته و نور یک چراغ قوه را به آن تاباندیم تا سوژه روشن شود.

در ادامه با استفاده از یک پس زمینه مشکی، یک سطح شیشه مانند و نورپردازی ساده، موفق شدیم تا یک عکس جواهرات ساده اما کلاسیک بگیریم.

عکاسی تبلیغاتی از جواهرات

محصولات مرتبط:

۱- عکاسی از جواهرات

۲- عکاسی از غذاها و نوشیدنی ها

۳- شگردهای ساخت تجهیزات عکاسی

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی