فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

اکثر عکاسان تازه کار فکر می‌کنند که از فلاش فقط باید در شب یا نور کم استفاده کرد اما  جالب است بدانید می‌توان در طول روز نیز از نور فلاش به شکلی خلاقانه بهره گرفت که به آن نور پرکننده اطلاق می شود. استفاده درست از نور پرکنده فلاش در نور روز مساله‌ی بسیار حساس و مهمی است، خصوصا هنگام عکاسی پرتره. ما در این مقاله تکنیک های استفاده از فلاش پرکننده در عکاسی پرتره را به شما آموزش خواهیم داد.

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

گاهی اوقات به این کار “همگام‌سازی نور فلاش با محیط” نیز گفته می‌شود. به عبارت دیگر تخلیه نور مصنوعی در فضاهای بیرونی می‌تواند باعث ثبت عکس بهتری شود. مهمتر از آن، شما به تجهیزات خاصی احتیاج پیدا نمی‌کنید و می‌توانید این کار را با استفاده از فلاش سرخود یا همان فلاش پاپ آپ دوربین DSLR هم انجام دهید.

محدودیت استفاده از فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

مهمترین مشکل این تکنیک، محدودیت در فاصله از سوژه است. فاصله ایده ال بین ۰٫۵ تا ۳٫۵ متر است، پس استفاده از این ترفند برای عکاسی از پرتره بسیار خوب است.

زمانی که نور آفتاب زیاد است و فکر می‌کنید همه جا نور وجود دارد، فلاش به کم شدن کنتراست سوژه کمک کرده و سایه‌هایی که چشم‌ها و سایر جزئیات چهره را تیره می‌کنند را پر می کند.

در یک روز ابری و گرفته، فلاش زدن نتیجه معکوس دارد، چون کنتراست را بیشتر کرده و پرتره‌ها را سه‌ بعدی‌تر و رنگی‌تر می‌ کند. البته در هر نوع هوایی، فلاش با اضافه کردن نور کچ لایت (catchlight) یا نور داخل چشم، به چشم درخشش و تلألو می‌دهد.

مطالعه بیشتر:            [irp posts=”2393″ name=”تکنیک‌های عکاسی پرتره در نور شدید”]

این تکنیک در ساده‌ترین حالت خود، چیزی بیش از تخلیه فلاش هنگام عکاسی نیست. با این حال، شما باید از مد نوردهی صحیح استفاده کنید. اگر از اتوفوکوس و مدنورسنجی استاندارد استفاده می‌کنید، مد پروگرام Program (P) یا اولویت دیافراگم Aperture Priority (A) می توانند به بهترین نحو به شما کمک کنند.

استفاده خلاقانه از فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

برای اینکه استفاده از فلاش پرکننده در عکاسی پرتره، خلاقانه‌تر باشد، حالت اولویت دیافراگم را امتحان کنید. در این حالت، کافی است دیافراگم دلخواه‌تان را انتخاب کنید تا دوربین به طور خودکار و متناسب با شرایط نوری محیط، سرعت شاتر را تنظیم کند. در صورت انتخاب دیافرگام‌های بسته یا عکاسی در شرایط کم نور، دوربین سرعت‌های کندتر یا پائین‌تری را انتخاب خواهد کرد؛ این کار باعث محو شدن اجسام متحرک در پس‌زمینه خواهد شد. البته به لطف سرعت بالای تخلیه فلاش که در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد، سوژه اصلی واضح ثبت خواهد شد.

در مکان‌های روشن‌تر مراقب دیافراگم‌های باز (برای مثال f/4) باشید چون خطر نوردهی بیش از حد پس زمینه وجود دارد. معمولاً بیشترین سرعت شاتری که همراه فلاش می‌توان استفاده کرد (سرعت سینک فلاش)، بسته به نوع و مدل دوربین، ۱/۲۰۰ یا ۱/۲۵۰  ثانیه است.

 اگر سرعت شاتر بیشتر از این میزان باشد، شاخص سرعت شاتر در منظره یاب شروع به چشمک زدن خواهد کرد. در این حالت، یا باید ISO را پائین بیاورید و یا از دیافراگم بسته‌تری استفاده کنید، تا جایی که چشمک زدن شاخص سرعت شاتر متوقف شود.

زیبایی کار با فلاش پر‌کننده این است که شما دو نوردهی را با هم ترکیب می‌کنید؛ یکی از این نوردهی‌ها بر اساس نور روز صورت می‌گیرد و دیگری بر اساس نور فلاش. با تغییر تنظیمات، می‌توانید جلوه‌ی فلاش پر‌کننده را قوی‌تر یا ضعیف‌تر کرده و به راحتی از آن برای افزایش یا کاهش روشنایی پس زمینه جدای از سوژه استفاده نمایید. بیایید ببینیم چطور می‌توان این کار را انجام داد…

مطالعه بیشتر:          [irp posts=”1208″ name=”نورپردازی پرتره،تکنیک های نور اصلی و پرکننده”]

پرتره‌های عالی با فلاش پر‌کننده

۱) فلاش پاپ آپ را روشن کنید

در مورد فلاش پر‌کننده، ساده‌ترین حالت نوردهی استفاده از مد نوردهی پروگرام Program (P) است. در این مد، دیافراگم و سرعت شاتر به نحوی تنظیم می‌شوند که یک نوردهی متعادل میان نور روز و نور فلاش ایجاد شود. از نورسنجی ماتریسی و نقاط AF کمک بگیرید تا دوربین جای سوژه را در قاب پیدا کند. حالا فلاش را روشن کنید.

نورپردازی پرتره با فلاش پاپ آپ

۲) یک استاپ کمتر نوردهی کنید

معمولاً نوردهی خودکار عملکرد دقیقی دارد، اما شما می‌توانید برای بهتر شدن جلوه‌ی فلاش پرکننده تنظیمات مختلف را امتحان کنید. تا اینکه پس زمینه تاریک‌تر به نظر برسد. برای مثال آسمان آبی‌تر دیده شود، به جبران نوردهی نیاز دارید. پس گزینه  ۱- را امتحان کنید (یک استاپ نوردهی کمتر).

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

مطالعه بیشتر:          [irp posts=”2176″ name=”جبران نوردهی”]

۳) با قدرت فلاش بازی کنید

جبران نوردهی باعث تیره تر شدن پیش زمینه و پس زمینه می‌شود. برای اطمینان از اینکه سوژه کاملا روشن شده است، قدرت فلاش را تنظیم کنید. دکمه فلاش دوربین را فشار داده و دایل جلوی دوربین را بچرخانید. درمورد دوربین هایی مانند D3100، دکمه + / – جبران نوردهی را هم باید فشار دهید.

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره - فلاش پاپ آپ

۴) نهایی کردن تنظیمات

جبران نوردهی فلاش را روی +۱٫۰ تنظیم کنید (یک استاپ بیشتر). این بیشترین مقدار مجاز است (هرچند می‌توانید قدرت فلاش را تا -۳٫۰ پایین بیاورید). یک عکس بگیرید، خواهید دید سوژه به خوبی نوردهی می‌شود اما پس زمینه به خاطر تنظیمات جدید تاریک خواهد بود.

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره - جبران نوردهی

 نکات مهم در استفاده از فلاش پرکننده در عکاسی پرتره:

 ۱) سرعت فلاش پر‌کننده را پایین بیاورید

برای بهتر شدن شات‌های فلاش پرکننده در هنگام غروب خورشید، فلاش دوربین را روی حالت Slow تنظیم کنید. کافی است دکمه فلاش pop-up را بزنید و دایل را بچرخانید.

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

بیشتر بخوانید:          [irp posts=”2403″ name=”راهکارهایی برای عکاسی پرتره محیطی”]

۲) ایزو را بالا و پایین کنید

برای افزایش دامنه فلاش پاپ آپ دوربین، ISO را تغییر دهید. با افزایش ایزو از ۱۰۰ به ۸۰۰، دامنه پوشش فلاش با دیافراگم f/5.6 از ۱/۲ متر به ۶ متر افزایش خواهد یافت.

تنظیمات فلاش

۳) مراقب هود یا سایه بان لنز باشید

هود یا سایه بان لنز هنگام استفاده از فلاش پر‌کننده، می‌تواند مشکل‌ساز شود، خصوصاً زمانی که به سوژه نزدیک هستید. برای جلوگیری از افتادن سایه هود بر روی سوژه، هود را دربیاورید!

هود یا سایه بان

۴) به هشدارها توجه کنید

برای اینکه کنترل بیشتری بر نوردهی داشته باشید، از مد اولویت دیافراگم Aperture Priority (A) استفاده کنید. اگر در نمایشگر سرعت شاتر کلمه “Hi” را دیدید، ISO را کمتر کرده یا دیافراگم را کوچک نمایید.

اولویت دیافراگم

۵) کاربرد خلاقانه فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

برای اینکه بتوانید در استفاده از فلاش پاپ آپ یا سرخود دوربین بیشترین خلاقیت را داشته باشید، در منوی Custom Settings  گزینه Flash Cntrl for built-in Flash  را بر روی Manual (دستی) قرار دهید. سپس، نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید.

فلاش پرکننده در عکاسی پرتره

 

مطالعه بیشتر:     [irp posts=”400″ name=”عکاسی پرتره و وضعیت های نوری”]

هادی آذری

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش و نامرتبط به مطلب تایید نخواهند شد. لطفاً از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

پشتیبانی